BasBQ
Beef en Steak

Cold smoke generator (smoke gun)

 
 
 

Stijn

Gemarineerd
Berichten
1.579
Voorlopig werk ik nog met een rookspiraal maar aangezien ik wat meer en geregelder begin te roken (sessies van 72h) is zo een spiraal een gesukkel, moet fijn genoeg zijn, maar niet te fijn. Koop je een zak, blijkt die net te grof, kan je alles door de koffiemolen halen ... pff...

Een tijdje geleden had ik al eens geprobeerd om een cold smoker te maken met een blik en aquarium pomp en op zich werkt dat wel goed maar had er niet voldoende tijd ingestoken.

Nu zou ik dit idee terug willen opnemen en zelf zo een toestelletje maken waar je lange rooksessie mee kan doen bv 24h zonder al te veel naar om te kijken.

Op internet vind je verschillende tutorials maar dat gaat altijd over die kleine prullen die relatief snel opbranden.
Ook zijn er sommige die de venturibuis onderaan stoppen, andere boven. Iemand hier een uitleg voor?

Ik was aan het denken om een stalen koker van 70x70 of 80x80mm te nemen van een halve meter.
Gaat dit wel werken?

Heeft er iemand tips, tricks, tekeningen, ervaring,... om zo een spul te maken, maar dan een DEGELIJKE variant?
 
Leuk project Stijn, ik kan je er helaas niet bij helpen.
Maar ik blijf dit topic met interesse volgen, en mocht ik iets tegenkomen zal ik het zeker melden.
 
Ooit stond er eea hier op het forum

Maar helaas in de loop van de tijd zijn de foto's verdwenen.
Mooi project
 
Da's een beste Jetser zeg!
 
Ik ben twee jaar bezig geweest met een zelf gemaakte csg. Gemaakt van davelaars jodenkoeken blikken. Ook met de buis van venturie techniek, geëxperimenteerd met aquarium pompjes en op het laatst met luchtpomp tbv luchtbed etc. Maar het lukte me niet. Ik heb net de smoking bandit gekocht in Limburg. En getest met bge chips en het ziet er veel belovend uit. Dit ding kan een paar uur roken maar moet ook zo nu en dan gecheckt worden. Zoek nu nog een goed plekje om em aan de osm te hangen.
7EB993D6-528B-4771-8399-383C571D1E3C.jpeg
 

Dit ziet er in ieder geval groot uit
 

Dit ziet er in ieder geval groot uit
das inderdaad iets om eens te bekijken.

Staat wel betrekkelijk weinig info op die site behalve het gebakken lucht praatje.
 
Zijn nu ook bezig met een zelfgemaakte csg met aquariumpompje, een aantal proeven hebben helaas nog niet het gewenste resultaat opgeleverd. Hij doet het wel maar veel te kort Dus nu aan het experimenteren met de maat van het brandbare spul en wel of niet aanstampen. Als het lukt zal ik er een post aan wijden. Ben jij inmiddels al verder gekomen?

ED666E39-54BE-4AAB-BDB0-2E3FC2BFCD55.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan