BasBQ
Beef en Steak

Cinnamon Rolls, mijn eerste deegproduct op de BBQ.

 
 
 

Bakero

Kooltjesharker
Berichten
225
Dit zag er altijd al zo lekker uit en me er nu maar eens aan gewaagd.
Het is niet alleen bbq-en maar ook het maken van een goede deeg kwaliteit vond ik toch echt wel een ding.
Straks heb ik alles in huis gehaald (wat niet veel is maar je moet het wel geregeld hebben)
Bij Stadsbakkerij As heb ik een verse tarwebloem gekocht want werken met echte eerlijke en verse producten vind ik wel een must.
1314503C-C2BA-4EB9-995E-60B4A45A50BF.jpeg


Nu was het moment daar. Ieder gezinslid ging een kant op dus ik had lekker op de zaterdag middag voor mijzelf.
De tablet op het aanrecht om mij te ondersteunen want zonder dat bak ik er echt helemaal niks van.
Het YouTube kanaal van @noskos aan en beginnen maar.
Goed de broodbakmachine neergezet, ingrediënten pakken en dan afwegen.
Potverdorrie 😖, heb ik toch niet goed gelezen. Zie ik ineens dat er staat “Volle melk” en wat heb ik in de koelkast staan inderdaad “ half volle melk”. Wat ga ik nu doen dacht ik… de goede melk halen… volgende week dit hele avontuur aan gaan met de juiste melk.. of gewoon met de melk werken die ik nu heb. Ik heb toch maar gekozen voor het laatste. Dus de melk opgewarmd naar 38-graden. Alles in de broodbakmachine gedaan en op programma 22 gezet, “ basis deeg”. Ik begon om 15:30 en toen zag ik ineens dat mijn broodbakmachine pas na twee uur en twintig minuten klaar zou zijn… 😬. nou ja… dat is dan maar zo.
Vervolgens alles klaargemaakt, alle bakjes en zooi weer afgewassen, bbq opgestart en voor dat ik het wist was het deeg klaar, althans dat was mijn wens.
De piep ging en dit was het resultaat.
44338707-64F5-4B24-910C-F90F2F494E7D.jpeg

Trots dat ik op dit bolletje was joh.. en dat terwijl ik er eigenlijk niks aan heb gedaan had ik een prachtige bol deeg. Het voelde net zo aan zoals ik dat had gezien op het filmpje. 🎉 even een feest moment hoor. (Mijn kinderhand is snel gevuld)
Goed nu moest ik het doen…
C2BE8825-8AE9-4B14-B0E8-EB8AF8015E1B.jpeg

Uitrollen tot een overmaat van 300 x 400 mm. tjee zeg wat is dat elastisch. Het deeg rek je uit maar het gaat steeds weer terug. Ik heb hier nog nooit mee gewerkt dus was dit een hele ervaring.
Daarna insmeren met de zachte roomboter
D67647A5-F1AD-4D32-9FC0-96F4AF2B5674.jpeg

En zoals er al staat “Zachte roomboter” nou je raad het al die van mij was niet zacht genoeg dus heb ik het op een schaaltje gelegd welke ik op een kom met kokend water gezet heb. Op deze manier werd het zo zacht dat ik het met een kwastje kon uitsmeren. Dit ging perfect.
AA83AF73-55AD-42B5-BAEC-36DE72BC278E.jpeg

7A7E8FE5-209F-4CF7-818C-139210D1429C.jpeg

Bestrooien met het kaneel/bruine suiker mengsel die aangedrukt moet worden in het deeg. En daarna oprollen (allemaal leuk om te doen als het lukt)
1FA998FE-125A-4011-90F7-57880CC83066.jpeg

Ik had de dikte van de rol mogelijk nog iets gelijkmatiger kunnen uitrollen.
Daarna heb ik een fout gemaakt😩 ik ging zo lekker (dacht ik) dat ik me niet gehouden heb aan het maken van 12 gelijkmatige stukjes…. (Stom van me maar een verbeterpuntje voor een volgende keer)
A7EFA765-6D57-42CA-AED9-97B6D3C54214.jpeg

En om de petromax fp30h, die ik ook voor de eerste keer ging gebruiken, goed gevuld te krijgen heb ik alles er maar ingestopt. Dus ook de uiteinden van de rol die eigenlijk niet gebruikt moesten worden. Maar goed…. De bbq was redelijk op temperatuur 160graden en nu mocht eindelijk de pan op het rooster… yes…
746A69F3-C31D-4E1E-916A-52440CD271F2.jpeg


3B93D7CE-4A43-4A36-AFC8-1CE591FBDB7E.jpeg

En ik ben vaak gaan kijken of het allemaal goed ging. Pannetje draaien, temperatuur regelen, kooltjes erbij om de temperatuur hoog te houden… maar gelukkig stond ik droog en redelijk uit de wind.
51A65BD0-209C-4A57-9805-20AD37C339DD.jpeg

Uiteindelijk na ongeveer 50 minuten van het rooster gehaald. Ik vond het wel prima. Het deeg werd al een beetje bruin.
C6E1C985-8AE7-4581-8BA3-C14A1A5029D6.jpeg

Vervolgens de laatste handeling, Het glazuur mocht erop. Wat een feestje om dat te doen…
6E0DFBEF-3696-4A2A-925A-4E7E5C97F247.jpeg

12194011-9739-4423-8C6F-F5FFBC2DFAC1.jpeg

En toen was het 🕘… heerlijk bij de thee genuttigd. Het was geslaagd. Heel tevreden maar de tijd dat ik ermee bezig ben geweest om het te maken was wel vele malen langer dan dat ik gedacht had.
Uiteindelijk is er maar 1 ding wat telt…. De smaak. En die was 👍🏼🥳 (Al proef ik wel net iets te veel roomkaas door het glazuur heen maar dat zal zo horen)
772E85BE-DA09-4F4F-B3E7-23F9C1C0ACE5.jpeg

Gelijk een lijst aangemaakt voor de kerst 2021🎄. Deze staat erop. 😜

Het recept, van @noskos vind je hier: Cinnamon rolls
Uiteraard heb ik Dennis ‘s avonds even een bedankje gestuurd via zijn YouTube kanaal en al snel kwam daar een ❤️ op retour.

PS. mijn complimenten voor de beheerders van het genootschap want het schrijven en samenstellen van dit verslag gaat wel super makkelijk. Wat is dit een gebruiksvriendelijk pakket.
👍👌🏼
 
Fijn om te horen dat ze zijn gelukt! Heb je de rolls na het in de pan doen nog laten rijzen? En hij doet lang over de eerste stap zeg. Meestal is het een minuut of 15-20 kneden en dan een uurtje rijzen. Zo was het althans bij mijn oude broodbakmachine.
 
Heb je de rolls na het in de pan doen nog laten rijzen? Ja.. dat zag ik net nog op tijd ik was zo enthousiast dat ik die stap bijna vergat. Ik heb het 30 minuten laten rijzen.

Ik heb er uiteraard nu nog een paar over en ga die denk ik verwarmen. Volgens mij zijn ze warm net ietsje lekkerder..
 
Ja, warm zijn ze het lekkerst. Even nuken in de magnetron en genieten 😁
 
Koud of warm ik lust ze altijd.

Bij het rijzen is het belangrijk dat het deeg in volume verdubbelt. Dat is niet omdat je dan een grotere plaat kan maken maar vooral dat je gist zich goed ontwikkeld heeft en mooier rijst in de bbq. Wat @noskos zegt klopt ook, nadat je ze gesneden hebt en in de pan legt, ook nog even laten rijzen, voordat het de barbecue gaat, dat geeft een nog luchtiger resultaat.

Maar ik kom graag even proeven met Kerst 😉
 
Mooie reportage met een heel mooi resultaat.


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Mooi resultaat voor de eerste keer. Cinnamon rolls zijn zo lekker 😍
 
Wij zijn niet zo erg van het zoete gebak, maar deze wil ik nog steeds een keer maken.
Mooi uitgebreid verslag het ziet er erg lekker uit
 
Ziet er goed uit. Ik ben zelf niet van zoet. Maar als ik dit de vrouw en de kinderen laat zien. Moet ik het accuut maken😉
 
Een uitgebreid verslag en smakelijk om te lezen en had het nog smakelijker gevonden als ik kon proeven. Eindresultaat ziet er echt top uit!
 
Mooi resultaat geworden en de volgende weer wat beter
Lekker vooruitzicht 😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan