BasBQ
Beef en Steak

Chocolade Boterkoek

 
 
 
 
 

Bram

Gerijpt
Berichten
4.966
Beste BBQgenoten,
Ook ik heb me weer gewaagd aan de maandelijkse fotowedstrijd. Na het lezen van al jullie avonturen en mooie uitdagingen heb ik eigenlijk maar iets simpels gemaakt. Maar des al niet te min is het wel super lekker. Ik ben enorm fan van boterkoek naar recept van Cees Holtkamp. Geweldig als je deze man aan het werk ziet.
Ik heb zijn basisrecept aangehouden met als toevoeging 40gr ongezoete cacao poeder. En een snufje vanille suiker om het bittere van de pure chocolade weg te poetsen. Ben de afgelopen tijd erg druk met de tuin. Dus ook een mooi moment om even lekker met de meiden aan de slag te gaan.

Daar gaan we, eerst beginnen met research op YT. En de spullen klaar te zetten.

83omBEah.jpg


Daarna konden we lekker gaan afmeten en kliederen.

xsWmLRah.jpg


DMSgTlRh.jpg


e2sDBhDh.jpg


QO3OpFUh.jpg


4TdlTBYh.jpg


Shd09LDh.jpg


Zo het deeg is klaar, dat kan even terug de koelkast in. Om de boter wat op te laten stijven. Kon papa de boel mooi opruimen en de Q aansteken. Die moet naar 200+ graden gestookt worden. Dus werk aan de winkel. De foto's van afwas heb ik jullie bespaard.

8qkUR4Oh.jpg


jVUr9RQh.jpg


Nu was het tijd om het deeg mooi in de vorm te drukken. Netjes zo als Cees beschrijft iets van de randen blijven en de bovenkant in 2 stappen met een geklopt ei in smeren. Voor die mooie glans straks. En niet vergeten die mooie strepen, zodat de korst niet breekt bij het aansnijden. Daarna de ring er om en op naar de Q.

8WCZPTPh.jpg


fEqSSf0h.jpg


JcrWAUoh.jpg


DFIl7mNh.jpg


Khv30K8h.jpg


TKEV3qTh.jpg


Nu moet de koek z'n 20 min op de Q blijven. Na 15min even spieken en die 5min extra had hij zeker nodig.
Na 20min was er een mooie glanzende laag. Tijd om van de Q te halen en kijken of het gelukt is.

W9o0K1Ah.jpg


aMJAgyth.jpg


Nu kwam het aller moeilijkste van het hele gerecht... Volgens Cees moet de boterkoek helemaal afkoelen en is hij de volgende dag op zijn lekkerst. OMG wat duur dat lang. Maar het is me toch gelukt. De volgende dag even met de meiden op die fiets naar de boer voor verse aardbijen. Want we wilden ook een leuke foto gaan maken. En aardbij is gewoon lekker :cool:
Hierbij de foto's van het resultaat de volgende middag.

GcCPp3ih.jpg


67yu3zzh.jpg


4B2Y9gPh.jpg


Het was heerlijk geniet zo in het zonnetje. Even een dagje helemaal niets klussen en sjouwen. Gewoon in de zon snoepen met m'n meiden TOP

Bedankt voor het lezen en kijken
Bram.
 
Oh man.. Boterkoek. Ik zou zou heel die boterkoek opeten en vervolgens de rest van de dag huilen van de buikpijn om het vervolgens de volgende dabo weer te doen 🤣 gevaarlijk lekker..

Hoe beviel de chocoladetoevoeging? Was dat de moeite waard?
 
Potverdikke me dat ziet er nog eens lekker uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Oh man.. Boterkoek. Ik zou zou heel die boterkoek opeten en vervolgens de rest van de dag huilen van de buikpijn om het vervolgens de volgende dabo weer te doen 🤣 gevaarlijk lekker..

Hoe beviel de chocoladetoevoeging? Was dat de moeite waard?

De chocolade is een fijne toevoeging. Het maakt de koek totaal anders. Zeker met de toets van BBQ maakt het hem heerlijk bij een kop zwarte koffie en een lekkere borrel. Het hele zoete gaat er een beetje af. De cacao maakt het iets bitterder. Ik ga het zeker vaker maken. Maar dan in een gietijzer pan. Zodat de boter er minder uit kan lekken. Hij moet toch immers een dag afkoelen. Dan komt hij zo uit de vorm. Dus ik heb nog een excuus om er een te maken :cool:
 
Wat een topverslag en top uitkomst! 😄 Leuk om zo mensen blij te kunnen maken, mooi gedaan!
 
Bram, weer een zeer mooi verslag. Ook bij jou is er voldoende hulp geweest bij het maken van dit gerecht. Leuk.
Je hebt toch niet met jouw grote knuisten in de mengkom oom de kinderhandjes gekneusd hé 🙃
De koek, de bereiding en de presentatie ziet er wederom uit om door een ringetje💍 te halen.
Lekker. 😋😋
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
man man man. Boterkoek. Wie lust dat nou niet?
En dan deze. Geweldig Bram. Ondanks al dat sjouwen en doen in de tuin is het je weer gelukt.
Topgerecht met een schitterende foto.
En koken met de kids is natuurlijk 100% ontspanning.

Zo. Genoeg veren, ontspanning en calorieën. Je kan weer verder in de tuin. :ROFLMAO: 💪
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Ziet er heerlijk uit, kan best begrijpen dat het lastig is om dit na bereiding te moeten laten rusten.
Tegen die rum had ik ook geen neen gezegd, als whiskyliefhebber kan ik een goede rum ook wel waarderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Heerlijk verslag en gave foto’s. Boterkoek is hier wel erg favoriet...
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Zit net aan een kopje thee en die boterkoek had er zeker bij gesmaakt. Mooi gemaakt weer!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Ziet er heerlijk uit 👌🏼Mooi verslag!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Woah Bram wat heb jij een heerlijke dag gehad zeg. Lekker met de meiden bezig geweest om een super traktatie neer te zetten! Geweldig. TOP ;)


De foto's van afwas heb ik jullie bespaard.
Op dit moment moesten de meiden naar eigen zeggen zeker ineens aan het huiswerk?
 
Klasse Bakker Bram, dikke proficiat met deze prachtige choco uitvoering van Holtkamp! Ik heb 'de Banketbakker' ook in de kast staan maar deze basis voor boterkoek eigenlijk altijd over geslagen. Toch maar eens proberen. Kan me voorstellen dat die rook iets toevoegt hier. Boter is daar best ontvankelijk voor. Mooi gedaan en echt gezellige foto's! Trots op je meiden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Deze laat ik nog even niet aan mijn vrouw zien want alles waar chocolade ...... Mooi gedaan.
 
Deze laat ik nog even niet aan mijn vrouw zien want alles waar chocolade ...... Mooi gedaan.
Haha precies mijn gedachte! Het ziet er super lekker uit, klinkt als een goed idee voor moederdag om hier samen met de jongens te maken!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Ziet er uit als een heerlijke boterkoek. Ga gelijk het apparaat aanzwengelen voor een espresso. Mis alleen die boterkoek erbij......
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Terug
Bovenaan Onderaan