BasBQ
Beef en Steak

Chilli van de dutch oven

BramBBQ

Vuurmaker
Berichten
73
Al jaren ben ik op 24 december jarig :p . Inderdaad een dag voor kerst. Ideaal in de drukke decembermaand, maar in plaats van te gaan kniezen maak ik er meestal gewoon een feestje van. Ook dit jaar was het weer bal. Dinsdag kerst, maandag verjaardag. Zo'n beetje de hele wereld was vrij. Nu gaan de meeste mensen er van uit dat als ze bij ons bezoek komen ze ook eten krijgen. En ook dat klopt.

De chilli heb ik gemaakt op mijn dutch oven. Een gietijzeren pan/pot die ik met een driepoot boven een vuurtje hang. Onder de driepoot staat dan de vuurkorf. Om het een lekker rooksmaakje te geven heb ik een uurtje of 4 laten pruttelen.

Eerst heb ik de uien en wat pepers aangezet in de dutch oven.

chilli_20130108_1301212756.jpg


Dan de rest van de spullen erbij en dat dus laten pruttelen.

chilli_20130108_1996433354.jpg


Was erg lekker!

Ingredi?nten
1 kg gehakt
2 blikken tomaten uit blik (hele, blokjes het kan allemaal)
paar zongedroogde tomaten
1 pot runderfond
1 blikje witte bonen in tomatensaus
2 blikjes kidneybonen
3 flinke uien
3 spaanse pepers of meer als je dat lekker vindt
2 paprika's
2 eetlepels honing
2 eetlepels cayennepeper
1 eetlepel komijn
1 eetlepel kaneel
Je favoriete rub
kwart reep pure chocolade
zout
citroensap

Bereiden
Snipper de uien (grof), snij de paprika in reepjes, de zongedroogde tomaten in kleine stukjes en de pepers snij je fijn.  Stook en vuurtje en hang je Dutch oven erboven. Je kan hem ook op/in je BBQ zetten. Zorg dat de Dutch Oven op temperatuur is. Fruit de uien en de pepers.

Voeg na een paar minuten de paprika, de cayennepeper, de kaneel, de komijn en een beetje van je favoriete rub toe. Het gehakt kan er ook gelijk bij. Even flink roeren tot het gehalt bruin is. Dan kunnen de tomaten uit blik erbij, de zongedroogde tomaten en de honing erbij. Weer even een paar minuten bakken. Voeg dan de runderfond, de witte bonen en de kidneybonen toe. Ik heb het een uurtje of 4 laten pruttelen, maar dit kan vast ook korter.
Doe een uur voordat je de Dutch Oven van het vuur af haalt de chocolade in de pan. Als je de pan van het vuur hebt gehaald maak je de chili af met peper en zout.
 
Klinkt erg lekker Bram! Ben dol op chili dus deze of een variant erop ga ik zeker een keer proberen.
 
Dat is nog eens lekker! bedankt voor het delen.
 
Deze wil ik ook nog wel eens ff gaan testen, ziet er goed uit.
 
Dat is nog eens lekker buiten koken.
Zou nu nog mooier zijn met de sneeuw er omheen.
 
Lekker, buiten koken en een lekker recept. Gave foto's.
 
heerlijk, ik heb alle ingredienten klaar liggen voor goulash, ook lekker buiten in de DO
 
Mooi recept heb het op de lijst gezet.
 
Lekker, dank!
 
Chili heerlijk en nog cowboy style ook wat wil je nog meer  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan