BasBQ
Beef en Steak

Chili Cheese Nuggets

 
 

Gilles

Stoker
Berichten
279
Aan de hand van mijn verslaving voor Chili Cheese Nuggets van de Burger King ben ik nu bezig om ze zelf te maken. Waarom moeilijk doen als er internet is dus eerst even een Google eraan gewaagd en dan kom je uit op dit verslag van de site "Keukenliefde". Aangezien ik niet weet of deze site lang blijft bestaan (en ik de ingredienten wat heb aangepast) zal ik hier het recept en werkwijze nogmaals noemen:

Ingredi?nten oorspronkelijk recept:
  • 25g boter
  • 25 g bloem
  • 185g geraspte kaas
  • 200 ml melk
  • 2 ? 3 jalapeno pepers

Mijn variatie:
  • 75g boter
  • ~125g bloem (ik vind dat je met 75 gram bloem nog teveel pap had en niet de dikke saus die je zou moeten hebben volgens het recept)
  • 600g geraspte kaas (2 zakjes 'pittige kaas' van de appie + 1 zakje 'Mozerella' voor smeuigheid)
  • 600 ml melk
  • 6 jalapeno pepers

Voor het paneren
Paar el bloem
2 eieren, losgeklopt
Paar el panko (Japans broodkruim)

Verder nodig
Klein vierkant schaaltje, vershoudfolie

Bereiding

Smelt op niet te hoog vuur de boter en roer de bloem erdoor.

IMG_20160221_175927.jpg



Bak een minuut mee zodat de bloem kan garen. Giet al roerend de koude melk erbij en roer net zolang totdat je een dikke, gladde saus hebt. Is hij niet dik genoeg? Voeg dan nog wat bloem toe zoals ik ook heb gedaan bij mijn variate. Voeg de kaas toe en laat smelten.

IMG_20160221_180239.jpg



Breng de saus op smaak met zout en peper en zet het vuur uit. Verwijder de zaadlijsten uit de jalapeno?s en snijd ze in kleine stukjes; roer door de kaassaus.

- shit, zout en peper vergeten! -

IMG_20160221_181444.jpg



Vet het vierkante schaaltje in met wat boter en bekleed met vershoudfolie. Giet de kaassaus in het schaaltje en dek af met het overlappende folie. Ik had zo veel dat ik het op een bakplaat moest doen :)

IMG_20160221_181754.jpg



Laat afkoelen en laat daarna helemaal koud worden in de koelkast. Daar staat het nu sinds gisteren avond, update volgt zodra ik er nuggets van gemaakt heb.

 
Ik ben heel benieuwd!  En om gelijk maar te zeuren/vragen.... Waarom heb je geen cheddar genomen? De combi cheddar/jalape?o is echt geweldig.
 
Domi +1

Ik heb ook nog een vraag: als je extra bloem toe moet voegen in verband met de consistentie dan krijg je de extra toegevoegde bloem toch niet gaar? En daarmee dus een bloemige smaak?
 
Als je bloem hebt toegevoegd, moet je om het gaar te krijgen, zorgen dat het ffies kookt. Dan moet het helemaal goed komen
 
Silverfox +1 dat heb ik dan ook gedaan!

Waarom geen cheddar? Geen idee maar goede tip voor de volgende keer.
 
Ik ken ze niet van de BK maar tot zover zien ziet het er lekker uit. Ik ga dit volgen.
 
Ik ben ook heel benieuwd!
 
Eeste lading was klaar; geen foto's van het maken want dat is een kwestie van Bloem, ei, panko en bolletjes maken.

Ik heb het frituurvet van mijn schoonmoeder vervuild (bij sommige ging de kaas eruit) en om eerlijk te zijn vond ik ze nogal tegen vallen...

De kaas was niet smeuig genoeg, er zat geen 'chili' bite in ondanks de grote hoeveelheid jalapenos en ze hadden geen krokante korst.

Misschien ooit voor herhaling vatbaar, maar dan:
- Andere kaas
- Verse Jalapenos (niet die al een week in de koelkast liggen)
- Zeker niet 3x de hoeveelheid van het recept gebruiken
- Ander frituurvet gebruiken.

 
Misschien een overbodig tip, maar zorg dat je niet te veel tegelijk in de frituur doet. Zeker niet als het koude dingen zijn. De meeste frituurpannen koelen dan te snel af (zelfs onder de 150 graden), waardoor het product er erg vet en slap uit komt.
(Veel gemaakt fout met een grote zak bitterballen uit de vriezer)
Ik ga dit gerecht in het klein nabootsen, ben erg benieuwd. Op de todo!
 
Niet verstandiger om eerst het originele recept te volgen, voordat je gaat experimenteren?
Je verhoudingen liggen namelijk heel anders dan in het originele recept en dat heeft impact op zowel de smaak als hoe het eindproduct uit de olie komt. Er zal vast een reden zijn waarom het originele mengsel meer een pap dan saus is en dat kan goed de reden zijn dat ze lekken tijdens het frituren. (pulled pork) kroketten maak je namelijk ook niet van saus  :D

Maar zeker een interessant recept om eens te proberen. Ik zie een combo van deze met PP in de toekomst verschijnen  :p
 
SilverFox zei:
Misschien een overbodig tip, maar zorg dat je niet te veel tegelijk in de frituur doet. Zeker niet als het koude dingen zijn. De meeste frituurpannen koelen dan te snel af (zelfs onder de 150 graden), waardoor het product er erg vet en slap uit komt.
Met 8 nuggets van 1cm kan het niet teveel zijn, maar goede tip!

DanBras zei:
Je verhoudingen liggen namelijk heel anders dan in het originele recept en dat heeft impact op zowel de smaak als hoe het eindproduct uit de olie komt.

Tja, of dat komt omdat ik gewoon altijd ruzie met 'bloem garen' weet ik niet, maar met de aangegeven verhoudingen kreeg ik geen pap (tenzij ik meer bloem toevoegde)
 
Gilles zei:
Tja, of dat komt omdat ik gewoon altijd ruzie met 'bloem garen' weet ik niet, maar met de aangegeven verhoudingen kreeg ik geen pap (tenzij ik meer bloem toevoegde)

bij het maken van een roux moet je de boter smelten , en de bloem toevoegen, gebruik een pan met een dikke bodem. Roeren op een laag vuur totdat het naar koekjes begint te ruiken, dan pas de melk erbij. dus niet na een minuutje.

Melk of vloeistof er in kleine scheuten bijgooien  en doorroeren met een garde, zodra het op dikte is de volgende scheut erbij. tot de vloeistof er allemaal in zit en dan even laten koken, oppassen dat het niet verbrandt.



PS ik heb vorig jaar ook eens vabn die hapjes gemaakt, maar inderdaad je moet heel veel Jalapeno's toevoegen en een smaakvolle kaas om een beetje smaak te krijgen.
 
Dat ruiken naar koekjes ken ik niet, ik hanteer meestal dat het begint te plakken aan de bodem (wel blijven roeren!). Dat moet het een tijdje doen, maar mag niet bakken / bruin worden.
Voor de rest helemaal mee eens! (Geur ga ik de volgende keer op letten ;) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan