BasBQ
Beef en Steak

Chicken Wings... Smokey Tajine!

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
6.806
Beste BBQ-Vrienden!

Toen ik het onderwerp van onze maandelijkse fotowedstrijd hoorde zag ik meteen allemaal plaatjes voor me die de dagen daarna ook daadwerkelijk uitgewerkt werden. Super leuke ideeën die ik zelf ook al eens gemaakt heb. Kipkluifjes komen hier bijna wekelijks langs op de BBQ omdat ze zo fokking lekker zijn en je er oneindig mee kunt variëren... toch liet ik me daardoor aanvankelijk meteen een hoekje induwen waar ik eigenlijk niet naartoe wilde. Ik vind het juist zo leuk bij die maandelijkse wedstrijd om weer eens wat nieuws de bedenken en jezelf uit te dagen er iets moois van te maken, speciaal voor de wedstrijd.

Toen dacht ik aan een Marokkaans Tajine recept dat ik vaak op een druilerige winterse namiddag heb gemaakt. Echt ultiem comfortfood, langzaam gegaard in de tajine op een zacht pruttelend vuurtje. Toen dacht ik, wacht eens, daar kan ik ook een BBQ-variatie op maken! Dus hoppa, de buitenkeuken in!

SDJ_7735.JPG


Een mooie marinade maken van citroensap, uien, gember, knoflook, grof zeezout, saffraan en platte peterselie (of koriander maar dat kost me hier op voorhand al een paar stemmen dus die laat ik liever achterwege) en daar de kippetjes lekker in laten badderen voor een paar uurtjes.

De uien dien je vooraf grof te raspen met zo'n blokrasp, zegt het recept. Dus dat doe ik braaf, maar dat is een tranendal natuurlijk, mooie verse uien op een redelijk stompe rasp... maar ja, alles voor de fans natuurlijk! En ik heb gelukkig al mijn vingers nog.

SDJ_7737.JPG


Daar de kipjes bij voor een paar uurtjes, kijk die saffraan geeft al wat geur en kleur af.

SDJ_7744.JPG


Dan ook vast de ingrediënten voor de saus erbij halen... You know what TIJM it is!

SDJ_7742.JPG


Voor de ultieme BBQ-twist zet ik de kippies lekker aan op het gietijzeren rooster:

SDJ_7757.JPG


Tja, en als je dan toch aan het grillen bent... dan moet daar lekker een biertje bij natuurlijk!

SDJ_7762.JPG


Na het grillen mogen de kippies in een skillet met de rest van de uien marinade, lekker pruttelen in wat kersenrook. Tajine is leuk, maar een keramisch ei vol lekkere kersenrook is op zich ook al een mooie tajine, toch?

SDJ_7765.JPG


Na een uurtje lekker pruttelen valt het echt op hoe lekker dat spulletje gaat ruiken man, de tuin zat vol knoflook, uien en saffraan.

Toen mochten de olijven, de tijm en vooral de reepjes ingelegde citroen erbij voor het laatste kwartiertje... joepie-de-poepie wat een geuren!

SDJ_7769.JPG


Nog even een mooi Turks Broodje erbij bakken om die zalige saus er zo lekker mee weg te soppen, aftoppen met geroosterde amandeltjes, Happy Days!

SDJ_7786.JPG


Het was een erg fijne zondagse schotel, heerlijk roseetje ernaast, mooi man!

Tot de volgende, en dank voor de inspiratie Remco!
 
Mooi skilletje vol kip
Dank voor het doorstaan van het tranendal 😉
 
Ziet er heerlijk uit. Outside of the box gedacht. 👍
 
Wederom een prachtige bijdrage. Ik heb het vaker bij jouw topics geschreven en zal het wederom doen… De winnaar is al bekend ;)

Heb je toevallig ook een recept voor dit gerecht? Zou mooi zijn als ik het binnenkort in het weekend kan maken :)
 
Complimenten weer voor deze bijdrage.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
topgerecht weer Sander. Complimenten voor de creativiteit.
En de combi met brood is natuurlijk helemaal top. Heerlijk.
Alleen die koriander........ :ROFLMAO:
 
Wat is ie weer lekker, mooie plaatjes ook. Had ik best eens willen proeven. 😉
 
Daar moet je maar op komen. Wat een mooie plaatjes. Zal wel lekker geweest zijn.

En wij moeten dat nog overtreffen?
 
Heb je vocht gebruikt in je marinade of skillet (vooral in de foto's van de Q zie je dat terug)? Ben geinspireerd om hem zondag te maken, want dit ziet er wel super uit!
 
Ziet er erg smakelijk uit! Ga hem binnenkort ook een keer maken
 
Ik maak geen geheim van het recept, maar ik dacht eigenlijk dat de plaatjes alles al weg gaven. Bovendien vind ik het zelf altijd erg leuk om op een recept te variëren met wat ik heb liggen of wat ik mis aan te vullen met ander lekkers. De amandeltjes bijvoorbeeld staan er niet bij in het recept, maar dat moest gewoon weg wel lekker zijn! En dat was het!

Dus ik geef jullie het originele Tajine recept, dat was ook mijn vertrekpunt:

Voor de marinade: 2 uien, geraspt. 3 tenen knoflook, geperst. 25g verse gember, geschild en geraspt. Een klein bosje verse koriander, fijn gehakt. Een mespuntje saffraandraadjes. Vers geperst citroensap van 1 citroen. 1 theelepel grof zeezout. 3-4 eetlepels olijfolie.

Voor de rest van het gerecht: 8-10 kippendijen of 4 hele bouten (ik nam 16 kipvleugels hier) 1 eetlepel olijfolie en een klontje roomboter. 2 ingemaakte citroenen, vruchtvlees verwijderd en schillen in reepjes gesneden. 175 g groene olijven zonder pit. 1-2 theelepels gedroogde tijm of oregano. Zeezout en gemalen zwarte peper.

Meng in een kom alle ingrediënten voor de marinade en wrijf de kip hier lekker mee in en laat minstens 2 uur staan in de koelkast.

Verhit de boter en de olie in een tajine met dikke bodem. Haal de stukken kip uit de marinade en bak ze bruin (hoeft nog niet gaar) in de olie. Giet daarna de marinade bij de kip en voeg wat water (ik nam kippenbouillon) toe zodat de kipstukken voor de helft onder staan (ik nam iets meer bouillon omdat ik geen tajine gebruikte en er meer vocht ging verdampen) doe dit naar smaak want dat vocht is goddelijk met brood! Laat de kip lekker zachtjes gaar stoven in ca. 45 minuten

Voeg de ingemaakte citroen, olijven en de helft van de tijm toe. Laat alles afgedekt nog 15-20 minuten stoven. Breng de tajine op smaak met zeezout en peper en bestrooi hem met de rest van de tijm. Serveer de tajine (met Turks brood!) rechtstreeks uit de pan.

Zie dit vooral alsjeblieft als een basis en experimenteer! Ik maakte deze ook al eens met wat gedroogde abrikozen in reepjes erbij, wat donkere rozijnen zijn ook zalig. Noten ook top!

Geniet ervan, @Beun @Jurian en @Sander288019 en iedereen die het ook gaat maken!
 
Sander, mooie skillet vol.
Dit is een recept wat ik ook eens ga proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan