BasBQ
Beef en Steak

Can I "Pull the Pork"?

 
 
 
 

MrMannetje

Pitmaster
Berichten
520
JaJa, dit weekend gaat het zover zijn, mijn eerste Pulled Pork..

De voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang.

- Vanmiddag heb ik de benodigde Maverick ET-73 opgehaald bij Pro BBQ Shop, check!
- Het vlees, 4,5 kg Picnic is besteld bij Beef & Steak, morgen ophalen, check!
- Vraagstuk wel of geen water in de WSM opgelost, eerste keer met, check!
- Inpakken of niet, planning.. niet, eerste keer de full monty, check!
- Voorraad briketten, check!
- WSM droog / onder afdak, check!
- Rub, nog niet bedacht.. druk aan het onderzoeken wat te doen, tips en links welkom..  :p

Morgenavond gaat het vlees in de rub om vervolgens vrijdag einde middag een tweede laag aan te brengen.
Daarna op de WSM en wachten maar :)

Zal er uitgebreid verslag van gaan doen, uiteraard met foto's.
Heb er zoveel zin in, kan gewoon niet wachten tot het vlees erop ligt!

Nog 2 nachtjes slapen ;D
 
Al nagedacht over injecteren? Doet niet veel voor de sappigheid, maar je kunt er wel extra smaak mee aan het vlees geven.
 
Tja, injecteren.. heb ik de laatste dagen idd het een en ander over gelezen..
Er zijn al zoveel afweging te maken bij zo'n eerste PP.  :eek:

Mogelijk, maar ja, waarmee?
Ben al/nog druk met het uitvinden van welke rub te gebruiken!

Zoals over de rub gezegd, tips zijn welkom, ook voor een eventuele injectie..  :)
 
Ik gebruik tegenwoordig de rub en injectie vloeistof van Chris Lilly (even googlen op big "bob gibson's pork shoulder recipe") maar ook op de blog van Noskos kun je een paar goede rubs vinden voor PP.

En verder zijn er nog een paar duizend recepten te vinden op 'tinternet.
 
Ik ben benieuwd Daan.
Ik ga je draadje volgen.
Maak er een mooi feestje van  :)

Mac
 
Als je voor de full monty gaat, dus zonder inpakken zou ik niet injecteren. Dan duurt de zone nog langer.
Basis rub van Dennis, www.bbq-nl.com , werkt heel goed op Pulled Pork.
Wel twee keer in de rub zetten, de eerste keer een paar uur voor de Cook en dan nog een keer vlak voor hij er op gaat.
De rub mag er zeer dik op zitten, het is een heel groot stuk vlees en met het pullen verspreid de smaak van de bark door de rest van het vlees.
Als laatste tip, kijk zo min mogelijk, iedere keer als je kijkt doet het een kwartier langer eer het klaar is.
 
Ik heb een basis rub van de site www.bbq.about.com gehaald, deze beviel mij zeer goed.
Veel succes ermee. Als ik dit lees gaat het helemaal goed komen
 
Eerste keer zeker met water in de pan, wel heel goed in de gaten houden, als er geen water meer inzit gaat hij rap omhoog en daarna weer moeilijk naar beneden.

Injecteren doet een aantal mensen hier omdat we bezig zijn met wedstrijden en de jury daar maar ??n hapje van je vlees neemt, je wilt dan dus maximale smaak, als je PP voor thuis maakt, komt het vaak op een broodje met coleslaw en saus, dus je bent niet afhankelijk van die ene hap voor je smaak. Je kunt ook nog na het pullen wat saus of rub toevoegen. Ik zou het de eerste keer niet te moeilijk maken allemaal.

Southern Succor rub is hier ook een favoriet. Ik zou het vlees de eerste keer een uur of 6-8 van te voren in de rub zetten en de tweede keer vlak voor het de smoker in gaat. Veel langer en het zout begint zijn werking te doen en dan wordt de buitenkant anders van smaak.

Inpakken? Moet je zelf weten, het zorgt ervoor dat je door de zone heen vliegt en heeft geen negatief effect op de malsheid. Wel op de structuur van je bark, de buitenkant.

Na afloop wel in folie wikkelen en een uurtje laten rusten.
 
Ik heb ook de Southern succor rub gebruikt op mijn eerste PP. Beviel goed en vind m nog steeds lekker :)
 
Bij mijn is de southern succor rub ook de favoriet. Laatste keer 2 tegelijk gemaakt 1 southern en andere big Bob, en de eters gaan toch voor southern .
Ga de volgende keer nog 1 test doen. En dat is dus Bob + extra bite. (waarschijnlijk cayennepeper of iets anders met wat meer pit)

De keuze is reuze 8)
 
Bedankt voor jullie input!

Vandaag is het dan eindelijk zover..  ;D

De rub is de Southern Succor Pork Rub geworden.
Het vlees staat inmiddels in de rub en ligt te wachten tot de avond voor de tweede rub.

Ga nu vast de WSM klaar maken en mijn geknutselde afdakje maar ff extra checken, weersvoorspellingen zien er niet echt top uit voor vannacht  :(

Hier vast wat eerste foto's..


IMG_2327.jpg


IMG_2325.jpg


IMG_2328.jpg


IMG_2330.jpg


 
tot zover ziet het er prima uit Daan, succes ermee, ga je volgen
 
Ziet er goed uit.
Hoe laat ga je beginnen?
 
Tot zover alles in de hand. Dit voorspelt veel goeds 8)
 
spannend, ik ben benieuwd naar je ervaringen!
 
Stukje vlees ziet er al mooi uit Daan.
Ga je volgen zo ver als ik kan (dat dan weer wel)  :)

Zet 'm op h?
Suc6

Mac
 
Ik heb eens een PP gegeten die gewoon niet meer lekker was.... over geinjecteerd met appelsap....  niet te vreten....
dat heeft mij doen besluiten om nooit een PP te maken met geinjecteerd vlees. Geef mij maar de pure smaak van vlees, en de pittige bite van de bark......
(kwam van een voor ons bekende alhier...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan