BasBQ
Beef en Steak

Calabasitas

Sickboy

Sprokkelaar
Berichten
40
Calabasitas is een Mexicaanse stoofschotel uit de zuidwest staten in Amerika, voornamelijk New mexico en Texas. Er zijn heel veel verschillende versies van het recept in omloop, maar ik heb het recept uit The Homesick Texan gebruikt. Je kunt deze stoofpot in een uurtje maken, maar zoals zo vaak; hoe langer je hem laat pruttelen, hoe beter. De ingredienten zijn redelijk eenvoudig te krijgen. De tomatillos online en de jalepenos bij bijvoorbeeld de makro. Calabasitas serveer je met tortilla's, maar zo uit de pot is het ook erg goed te doen.
Daar gaan we dan  ;)

Dutch_oven-0347.jpg


Ingredi?nten:
3 Pond Varkensschouder (procureur) in blokjes van ongeveer 2cm
1 Middelgrote ui
4 Teentjes knoflook, fijn gehakt
4 Serrano chillies. Ik kon deze niet vinden, daarom vervangen door 6 Jalapenos, fijn gehakt
half bosje (half cup) koriander, fijn gehakt
blik tomatillos in kwarten gesneden
1 eetlepel komijnpoeder
1 theelepel gedroogde oregano
1 pond courgette (calabas  :) )
1 pond pompoen (ik had een fles pompoen)
1 blikje mais
1 kipbouillon blokje
zout en peper naar smaak toevoegen
limoen, tortilla's en koriander voor het serveren.

Dutch_oven-0354.jpg


Stappenplan
Verwarm een beetje olie in de dutch oven (DO)
Bak het vlees lichtbruin aan alle kanten, ongeveer 15 minuten. (het kan zijn dat je dit in meerdere porties moet doen)

Dutch_oven-0363.jpg


Haal het vlees ui de DO en bak de ui in het vet dat achter is gebleven tot ze bruin beginnen te worden.
Voeg de knoflook toe en bak deze een half minuutje mee.
Doe het vlees terug in de DO, samen met de chillies, koriander, tomatillos (met het water uit het blik), komijn, oregano,courgette,pompoen, mais en het bouillon blokje.

Dutch_oven-0364.jpg


Breng het geheel aan de kook, en laat het dan tenminste 30 minuten zachtjes koken.

Dutch_oven-0366.jpg

(Even potje showen  :p)


Haal nu het deksel van de DO en laat het geheel inkoken tot het vocht de dikte heeft van appelmoes (kan zo snel niet iets anders verzinnen)

Dutch_oven-0372.jpg


Breng de calabasitas op smaak met peper en zout en eventueel een beetje limoen sap.
Serveer met tortillas en een partje limoen.

Dutch_oven-0377.jpg


 
Ben dol op Mexicaanse gerechten dus die gaat zeker op de ellenlange to-do lijst :D
Je hebt er toch wel maistortilla's bij geserveerd om het nog authentieker te maken?? (Ook bij mexworld in het assortiment.)
 
Lekker potje lijkt me dat.
 
ik ben dol op stoofpotjes, dus deze ga ik ook zeker maken
 
Verdorie moet ik toch eens een DO aanschaffen (en een skillet en..en..en..)  :'(
 
Nou, ik heb de calabasitas gisteravond meegenomen naar vrienden samen met nog een Mexicaans gerecht (Tinga), en ik kan melden dat het goed in de smaak is gevallen. De smaak is lekker kruidig en redelijk zoet door de pompoen. De hitte viel heel erg mee, was meer een langzame, aangename warmte. Ik zal binnenkort ook het recept van de pork tinga posten. Die was een stuk heter en heeft een veel uitgeprokener smaak.
 
noskos zei:
Je hebt er toch wel maistortilla's bij geserveerd om het nog authentieker te maken?? (Ook bij mexworld in het assortiment.)

Haha, inderdaad ik gebruik ze meestal zelf ook, maar in dit geval had ik voor de tinga bloem tortilla's nodig om tostadas te maken (gefrituurde knapperige tortilla), dus hebben we alleen bloem tortilla's gebruikt.
 
zo dat zag er heerlijk uit zeg. en de wolf heb ik ook, is een mooie ruime pan. ben benieuwt naar je volgende recepten.

pascal
 
ziet er goed uit..
1 vraagje, zie ik het goed dat je de Do op de BBQ geplaatst heb?
 
Ik hou niet van stoof schotels, maar deze durf ik aan!
 
wow, lijkt me lekker zeg!
 
Lekker potje indeed!! ;D
 
Inmiddels staat deze bij mij op het fornuis te pruttelen. Ondanks het mooie bbq weer, shame on me!
Maar het ruikt erg aangenaam in mijn herfstige huisje nu. Straks een fijne vino open rukken en dan met wat gezelschap genieten van jouw mooie stoofpot. ;D
 
Dit lijkt me super lekker. Dit ga ik zeker eens proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan