BasBQ
Beef en Steak

Burger Quest

 
 
 
 

Bert

Gerijpt
Berichten
2.598
Een van de zaken waar ik al langer over na dacht is het maken van de perfecte burger voor op de bbq.
En dan niet qua smaak maar van bite. De meeste burgers die je zo tegen kom zijn vaak net te vast of te stug naar mijn idee.
Ik wil een burger die een korst heeft aan de buitenkant en van binnen los is van stuctuur en toch sappig.
Nu kun je dan proberen het wiel uit te vinden, of eerst eens verder kijken.
Een tijdje terug was ik een video van Heston Blumenthal tegen gekomen over dit onderwerp.
Even aan klikken en je kunt het op Vimeo bekijken.
Heston Blumenthal: In Search of Perfection | HAMBURGER on Vimeo

Zijn techniek komt in het kort hier op neer
Eerst het vlees zouten
Daarna draaien en de slierten gehakt in de lengte neerleggen en een rol van maken.
Door het zout krijg je vanzelf precies genoeg binding zonder te mengen.
Dus eerst het vlees gezouten met 8 gram zout en 2 gram peper per kilo. Niet de perfecte kruiding voor een burger maar wel een die geen invloed heeft op de structuur. Kruiding is toch vaak weer heel persoonlijk.
En daarna draaien en een rol van maken. Als grondstof heb ik runderrib gebruikt.
WP_20141206_001.jpg


WP_20141206_002.jpg


Hiervan de eerste burgers geneden.
Duidelijk is de losse structuur te zien.
DSC04050.jpg

Voor de smaak wel even de buitenkant gekruid voor het grillen.
Even gegrild op de bbq
DSC04055.jpg


Dikke tegenvaller :( Door de losse structuur dringt de warmte van de bbq te snel door in de burger hierdoor smelt het vet te snel en vormt zich nauwelijks een korst. Een probleem dat Heston niet heeft omdat hij werkt met contactwarmte en geen hete lucht.
De hamburger wordt snel droog en heeft een hele vreemde bite.

Gelukkig had ik ruim deeg gedraaid dus de volgende dag een nieuwe poging.
Om te zorgen dat ik een wat meer gesloten oppervlakte heb, van exact dezelfde rol weer burgers gesneden maar nu met de draad mee.
DSC04058.jpg

Deze burgers hebben een duidelijk meer gesloten oppervlak
DSC04059.jpg

En maar weer op de bbq
Aan de oppervlakte zie je na het grillen goed hoe de gehakt draadjes lopen.
DSC04060.jpg

De open structuur heb je nu alleen aan de 2 zijkanten.
DSC04062.jpg

Even laten rusten en dan aansnijden.
Kijk dat lijkt al een stuk beter :) :)
Mooie losse structuur en heerlijk sappig.
Korstje zou nog iets harder kunnen.
DSC04065.jpg


Al met al heb ik nu wel een idee hoe ik misschien de ideale burger kan samenstellen dus wordt snel vervolgd. ;) ;)
 
Mooi werk Bert. Heb de ideale burger van Heston ook al een paar keer langs zien komen op 24kitchen.
Ben benieuwd hoe jouw ideale burger er uit komt te zien, en vooral of de smaak naar wens is!
 
Heston is fantastisch in In Search of Perfection... kijk hem steevast op 24 Kitchen... zijn aflevering over Chilli en het zijstapje naar de Scofield index is ook legendarisch... vooral wanneer hij en zijn koksmaat Devils Penis proeven en het zweet ze uitbreekt en ze traantjes laten en ze elkaar in de keuken in de armen vallen en stamelen... I love you man!
 
ik hou je in de gaten  ;)
 
mooie foto's ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat van jou perfecte burger
 
Heb de hamburger van Heston ook al eens gemaakt dat ging toen heel goed ook op de Q

zal het draadje eens zoeken
 
Deze http://www.bbqgenootschap.nl/forum/high-fast/project-perfecte-burger/msg40842/?PHPSESSID=ae2c412fa18889d87779431f2eebd44e#msg40842
 
Leuk experiment, ook maar eens proberen!
 
Het was weer tijd voor burgers, dus verder met het experiment.
Weer 2 kilo rundernek 1 keer door de 3mm plaat gedraaid. Ditmaal zonder van te voren zout toe te voegen. Het geheel losjes verpakt meegenomen zodat er geen binding ontstaat.
DSC04070.jpg


Thuis eerst even wat bacon en ui fijn gesneden en gebakken.
DSC04071.jpg


De kruiden met zout en de ui met de bacon heel losjes door het gehakt geroerd en daarna porties van 150 gram gemaakt.
DSC04073.jpg


Het gekruide gehakt daarna tussen folie in de hamburgerpers tot een burger gevormd. Goed stevig aandrukken.
DSC04075.jpg


Dit alles gisteravond gedaan. Daarna in de koelkast gezet om het geheel tot binding te laten komen.
Vandaag was het tijd voor de bbq.
Het resultaat was prima. Een burger die goed te grillen was. Stevig genoeg van vorm en structuur.
Maar na het grillen toch een mooie rulle sappige burger. Ik ben tevreden :)
DSC04079.jpg
 
Ziet er heerlijk uit bent.
Vraagje is dit nu je perfecte burger of ga je nog verder experimenten  ben benieuwd want een hamburger is een maar een overheerlijke hamburger is wat anders
 
Mijn experiment is klaar, het gaat om de structuur. Smaak en kruiding is heel persoonlijk, dat is voor iedereen weer anders.
 
Helmaal mee.eens in ieder geval bedankt voor t mooie verhaal
 
Prachtige sappige structuur, complimenten!
 
Leuk die vorderingen, en dat toegevoegd aan jouw ervaring!
 
Hhmmmm dat lust ik!! Zien er zeer lekker uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan