BasBQ
Beef en Steak

Buikspek met hete bliksem.

 
 
 

Jantjes91

Stoker
Berichten
454
Zoals ik bij mijn voorstel rondje al zei heb ik de afgelopen 10 jaar lekker aangerommeld op een Tenneker BBQ en ben ik sinds een klein jaartje in het bezit van de Monolith classic pro 2.0 maar dat neem niet weg dat ik daar nog steeds lekker op aan rommel.

Enige tijd geleden zat ik een aantal afleveringen terug te kijken van BBQ Street en kwam daar een aflevering tegen waar buikspek met hete bliksem gemaakt werd. Hete bliksem werd vroeger bij ons thuis wel gegeten alleen at ik nooit mee omdat ik het niet zou lusten.. Inmiddels ben ik al een grote jongen en vond het tijd worden op geïnspireerd door deze aflevering zelf hete bliksem te gaan maken op de bbq.

Ik heb gisteren de buikspek in de pork rub van Nasq gezet (afgelopen vrijdag was ik in de buurt van Uden en ben toen even langs geweest bij BasBq waar ik onder andere deze rub gekocht heb) vervolgens heb ik de buikspek een nachtje in de koeling gezet.
FA7DDABD-E38C-4783-92D0-8F0670507D80.jpeg


Vanmorgen de Monolith opgestookt om mijn gietijzeren halve maan en plancha in te branden (ook vrijdag gekocht) om vervolgens nadat de temperatuur terug gezakt was richting de 120 graden en het rvs rooster terug gelegd te hebben de buikspek indirect te garen tot een kern van ongeveer 80 graden.
46ECE589-D89C-499D-BC7E-7D6AE9624DDF.jpeg


Na ongeveer twee uurtjes heb ik een aantal aardappels gewikkeld in aluminiumfolie tussen de kooltjes gelegd en heb ik mijn skillet op het rooster erbij geplaatst samen met een sauspannetje waar ik de laksaus in verwarmd heb.
3A0A9259-0E8F-4EBF-8E68-6FC0BC66CAA9.jpeg


De buikspek had inmiddels een kerntemperatuur van 80 graden en deze heb ik een half uurtje afgedekt naast de bbq laten rusten. Zodat ik de bbq een beetje kon ombouwen en de gepofte aardappels bij het appel en uien mengsel kon voegen.
BBF1EB6E-3E77-49CC-998B-15E7ABA92797.jpeg


Na het mengsel nog een klein kwartiertje in de skillet te hebben laten sudderen was het tijd om de buikspek aan te snijden en de bordjes op te dienen al had een iets kleiner bordje ook prima geweest 😜
E851A36D-A834-49C6-BBC1-E5619087ED92.jpeg
3545DFA6-F265-467B-827A-FDF44467FD94.jpeg


Eind van het liedje lust ik ‘inmiddels’ wel hete bliksem, althans op deze manier gemaakt😜 en de buikspek was ook super van smaak en zoals gewoonlijk hier is alles weer opgegaan.
 
Dat is lekker zeg!

Bedankt voor het delen, is hier ook alweer veel te lang geleden.
 
Ik had wel eens van hete bliksem gehoord. Op deze manier met die buikspek erbij ziet het er smakelijk uit👍
 
Bliksems! Die buikspek ziet er goed uit.
 
Donnerwetter...dit ziet er lekker uit.
Die Monolith is een mooie Q. Gaaf.
 
Dankjewel, ik ben inderdaad heel erg tevreden met de Monolith!
 
Nog nooit gehoord van hete bliksem, ik dacht door de naam aan iets heel pikant maar als ik de ingrediënten zie is dat totaal niet, waarom heet het zo?
 
Goeie vraag! Het enigste wat ik erover kan vinden is dat het zijn naam waarschijnlijk te danken heeft aan de hoeveelheid vocht die het gerecht bevat door gebruik van appels en/of peren hierdoor houd het langer zijn warmte vast.
 
lekker zeg. ziet er goed uit, dat spekkie
ook al ben je nu een grote jongen, met vuur spelen blijft leuk
 
Kom maar door zeg, dat ziet er fantastisch uit!
 
Wat een lekkere plaatjes zeg. Water loopt me in de mond. Top
 
Terug
Bovenaan Onderaan