BasBQ
Beef en Steak

Brisket Saturday

 
 
 
 

Bram1981

Stoker
Berichten
364
Vanavond eten met vrienden. Een 50/50 BBQ menu.

Gua Bao (lotusbroodje) met Bulgogi ribeye en zuren.
Arabische bloemkoolsoep.
Brisket met oogjesbonen en aardappelpuree.
Baileys-Oreo taart.

Wat later begonnen met de brisket vanochtend, de eters komen ook pas later en we hebben nog twee voorgerechtjes. Dus als de Brisket tussen 19 en 20 kan gaan rusten, is dat perfect. Daarom de wekker om 7:00. Brisket de avond te voren al getrimd (tranen in mijn ogen, wat een mooi exemplaar. Voor het eerst, met name de flat injecteren. Simpel beefbroth, avond van te voren gemaakt, op kamertemperatuur. Vanochtend eerst de Monolith aan. Marabu houtskool gebruikt. Wekker 7:00, Q aan om 7:05 en oplopende temperatuur. Om 7:45 Brisket er op. Om 8:00 leek er geen vuiltje aan de lucht. Wel lagere temperatuur ingesteld (110, beter laag dan te hoog in mijn afwezigheid). Met een gerust hart met zoonlief en bonuszoonlief naar het voetballen. :eek: 8:20 temp daalt. Die ###@@!!( houtskool toch uit... Wokkel er in, schuiven open, temperatuur loopt weer op. Naar het voetballen... Voor de zekerheid de missus geïnstrueerd... Ere wie ere toekomt, in mijn afwezigheid heeft zij de Q An de gang gehouden en op temperatuur gekregen. Ondanks de BBQ-guru, toch de houtskool bijna uitgegaan. Getwijfeld vooraf, Marabu of Acacia. Achteraf beter de keuze kunnen maken voor de laatste. We zijn inmiddels een tijdje onderweg, wrappen in Butcherpaper komt er zo aan. Best tevreden met resultaat tot nu toe. rond 17:30 gewrapt en daarna kon hij er rond 20:00. Uurtje uit mogen rusten in de koelbox en daarna heerlijk gesmuld. Wat een prachtig stukje vlees is het toch.

IMG_7414.jpg


IMG_7416.jpg


IMG_7417.jpg


IMG_7428.jpg


IMG_7431.jpg


858781a3-c283-4368-b3b2-a4af50ab7f26.JPG


61a8ede3-71e0-43df-85d2-d432f764daf3.JPG


1c75c88c-44ab-47c6-9d68-efb0ba2038ad.JPG
 
Laatst bewerkt:
en, hoe gaat ie?
Blijft een beetje lang in de stall hangen. Normaal wrap ik in butcher paper net na de de stall. Gezien tijdstip hoofdgerecht nu wat eerder. Hoop dat hij zo verder door gaat stijgen. Als dat zo is, nog een uurtje of 2, uurtje rusten, mooi op tijd eten.
 
Blijft een beetje lang in de stall hangen. Normaal wrap ik in butcher paper net na de de stall. Gezien tijdstip hoofdgerecht nu wat eerder. Hoop dat hij zo verder door gaat stijgen. Als dat zo is, nog een uurtje of 2, uurtje rusten, mooi op tijd eten.

Ben geen kenner, maar inpakken na de Stall? Ik heb begrepen dat het inpakken er net voor zorgt dat de stall een pak minder lang duurt En je dat het beste doet op de moment dat he door hebt dat hij blijft hangen. Dus maw heeft het inpakken nog weinig nut eens je de stall door bent.

Hopelijk krijg ik hier de technische uitleg van de kenners in deze materie.
 
Ben geen kenner, maar inpakken na de Stall? Ik heb begrepen dat het inpakken er net voor zorgt dat de stall een pak minder lang duurt En je dat het beste doet op de moment dat he door hebt dat hij blijft hangen. Dus maw heeft het inpakken nog weinig nut eens je de stall door bent.

Hopelijk krijg ik hier de technische uitleg van de kenners in deze materie.
Eens, dacht ik ook. Heb ik mijn eerste runs ook gedaan. Brisket-God Aaron Franklin wrapt na de stall. Om geen momentum te verliezen door de deksel te openen. Mijn twee beste resultaten zijn op deze manier. Vandaar dat ik deze inmiddels maar aanhoudt.
 
Ok, weet ik dit ook weer. Maar ik had wel ook begrepen dat het allerbeste ‘niet’ inpakken was omdat je met inpakken enkel een uur tot 2u kunt winnen tijdens de stall. Vermits je de stall toch laat gaan, is het dan niet beter om niet in te pakken?
 
Ok, weet ik dit ook weer. Maar ik had wel ook begrepen dat het allerbeste ‘niet’ inpakken was omdat je met inpakken enkel een uur tot 2u kunt winnen tijdens de stall. Vermits je de stall toch laat gaan, is het dan niet beter om niet in te pakken?
Eeuwige afweging tussen bark en sappig. Kwaliteit vlees. Liefst wrap ik ook niet. Laatste keren echter goed bevallen.
 
Morgen meer verhaal en plaatjes. Heerlijk stukje brisket. Mooie run. Qua sappigheid niet veel verschil met of zonder injectie. MAAR dus slechts eenmaal. Er dus nog niet helemaal uit.
 
Was een vluggertje 07 wekker 07.05 Q aan

effe een strijd gehad maar samen een mooi eind resultaat gekregen
 
Mooie run. En een lekker dikke bark. Dat moet smullen geweest zijn
 
Mooie plaatjes van je brisket-avontuur tot zover... ben ook best benieuwd naar de rest van je menu. Het rijtje gerechten stemt mij alvast erg nieuwsgierig... en hongerig! Mooi verhaal tot dusver Bram!
 
Mooie plaatjes van je brisket-avontuur tot zover... ben ook best benieuwd naar de rest van je menu. Het rijtje gerechten stemt mij alvast erg nieuwsgierig... en hongerig! Mooi verhaal tot dusver Bram!
Die wil ik je best laten zien hoor...

Gua Bao (eiges gemaakt) met bulgogi ribeye, marinade met boter ingekookt tot een saus, bosui, geroosterde sesamzaadjes, zuur van rode ui en komkommer.
ed473d66-0a84-4afa-97d9-4189ef6f7e6a.JPG


Arabische bloemkoolsoep (misschien volgende keer eerst de bloemkool even grillen op de Monolith), Turkse knoflookyoghurt, Tahina, pijnboompitjes en pul biber (soort Turkse Cayenne)
2d876976-400f-467d-9037-c1fb6c3e7c10.JPG


En als toetje de Oreo's Baileys taart.
83411742-46b5-486d-8b1d-4f42e5fec61b.JPG


Heb ik potverdorie weer trek....
 
Poe he, je zou de misses niet thuis hebben gehad, vrouwen redden de dag

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Top Bram, lijkt wel een Sterren-tent!
 
Dank voor alle complimenten!
 
Terug
Bovenaan Onderaan