BasBQ
Beef en Steak

Brisket rub

 
 
 

Rob Reinerink

Kooltjesharker
Berichten
109
Hallo,

Aankomende zaterdag staat bij mij weer een brisket op het programma. Heb deze 1 keer eerder gemaakt volgens het recept van Noskos, inclusief slather. Ik wil graag nu een variant hierop maken en ben op zoek naar tips (misschien leest Noskos zelf ook mee en heeft hij een tip?).
Het plan is nu om de runderbouillon als injectie te behouden, maar aan te vullen met o.a. wat worcestershire en wat kruiden (chili of cayenne, iets pittigs iig + wat andere kruiden).
De slather wil ik vervangen door een dry rub. Ben ik dus ook op zoek naar een lekkere brisket rub. Heb de LetzQ beef rub thuis staan, die kan ik altijd gebruiken, maar ben ook op zoek naar een lekkere rub hierbij. Mag te koop staan op internet, of zelf samengesteld: alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt!
 
Ik heb een keer de beef rub uit Smokey Goodness gebruikt met wat extra hete smoked paprika, was lekker pittig.
Als ik weer een keer brisket maak ga ik zout en peper only doen denk ik, kijken wat dat doet.
 
Ik vind op rund rubs met koffie als ingredi?nt meestal wel erg lekker, er zijn best wat varianten te vinden op het web.
 
Niks is zo lekker als de smaak van het rundvlees zelf die opgefleurd wordt door smaakversterkers zodat de smaak van het rundvlees niet afgebroken wordt
Zout (Fleur de Sel) en versgemalen zwarte peper als rub. Eventueel aangevuld met Korianderzaad ge-crushed of gemalen (Ketoembar) GEEN Korianderblad dat heeft een heel andere smaak dan het zaad.
Injecteren doen wij met jus, en gewoon 1 zakje maggi jus met uitjes en 1 zakje knorr jus met uitjes daar maak je een jus van volgens de verpakking en voegt daar naar smaak Madeira aan toe (bij ons 2-4 el.) af laten koelen en zeven en dan injecteren.
die ruim 500 ml. jus is natuurlijk te veel om te injecteren, de rest bewaren om te mengen met het braadvocht uit de brisket.
In die jus kun je de plakken brisket even laten zwemmen zodat ze heerlijk gecoat worden met de jus.
Ik weet dat er veel BBQ teams zijn die soortgelijke behandeling doen.
 
Laat jij de brisket ook nog in de jus garen, Ewald, of dat dan weer niet?
 
dennis zei:
Laat jij de brisket ook nog in de jus garen, Ewald, of dat dan weer niet?

Nee natuurlijk niet, anders kun je hem net zo goed meteen sudderen.
Even een baantje trekken om in zwemmersjargon te spreken

Maar jus is wel een prachtig medium om de brisket warm te houden en uitdrogen te voorkomen.  ;)

 
Ewald zei:
Niks is zo lekker als de smaak van het rundvlees zelf die opgefleurd wordt door smaakversterkers zodat de smaak van het rundvlees niet afgebroken wordt
Zout (Fleur de Sel) en versgemalen zwarte peper als rub. Eventueel aangevuld met Korianderzaad ge-crushed of gemalen (Ketoembar) GEEN Korianderblad dat heeft een heel andere smaak dan het zaad.
Injecteren doen wij met jus, en gewoon 1 zakje maggi jus met uitjes en 1 zakje knorr jus met uitjes daar maak je een jus van volgens de verpakking en voegt daar naar smaak Madeira aan toe (bij ons 2-4 el.) af laten koelen en zeven en dan injecteren.
die ruim 500 ml. jus is natuurlijk te veel om te injecteren, de rest bewaren om te mengen met het braadvocht uit de brisket.
In die jus kun je de plakken brisket even laten zwemmen zodat ze heerlijk gecoat worden met de jus.
Ik weet dat er veel BBQ teams zijn die soortgelijke behandeling doen.


klinkt goed Ewald :)
 
Ewald zei:
Niks is zo lekker als de smaak van het rundvlees zelf die opgefleurd wordt door smaakversterkers zodat de smaak van het rundvlees niet afgebroken wordt
Zout (Fleur de Sel) en versgemalen zwarte peper als rub. Eventueel aangevuld met Korianderzaad ge-crushed of gemalen (Ketoembar) GEEN Korianderblad dat heeft een heel andere smaak dan het zaad.
Injecteren doen wij met jus, en gewoon 1 zakje maggi jus met uitjes en 1 zakje knorr jus met uitjes daar maak je een jus van volgens de verpakking en voegt daar naar smaak Madeira aan toe (bij ons 2-4 el.) af laten koelen en zeven en dan injecteren.
die ruim 500 ml. jus is natuurlijk te veel om te injecteren, de rest bewaren om te mengen met het braadvocht uit de brisket.
In die jus kun je de plakken brisket even laten zwemmen zodat ze heerlijk gecoat worden met de jus.
Ik weet dat er veel BBQ teams zijn die soortgelijke behandeling doen.

Bedoel je met Madeira dit? https://www.plus.nl/product/belem-madeira-fles-10-cl-316653
 
Rob Reinerink zei:

Ja bijvoorbeeld, Madeira is niks anders dan een wijn (soort Sherry) van het eiland Madeira en ligt qua smaak, vinden wij, tussen Sherry en Port.
Net als Sherry heb je de wijn in  3 varianten Droog, Medium droog, en zoet
Madeira is een klassieke smaakmaker in Ossenstaartsoep en geeft de Soep in kleine hoeveelheden een enorme smaak-boost
In verhouding zijn de kleine kookvarianten zoals die jij laat zien duurder dan de grotere flessen.
Ook veel andere supermarkten verkopen de kookvaraiant in 100 ml. flesjes wij hebben meestal de grotere flessen zoals deze van de Gall&Gall, AH verkoopt hem ook.


img_79802_Gall_500.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan