BasBQ
Beef en Steak

Brisket a la iets..

 
 

Dobey

Stoker
Berichten
328
Van de week een Brisket mee genomen bij de Sligro, omdat ik die nog niet eerder gemaakt had en toch een wou proberen.
Uit de verpakking gehaald en zag al snel dat er behoorlijk wat harde stukken aan zaten.
IMG_4434.jpg

Deze er zo amateuristisch mogelijk afgesneden.
IMG_4435.jpg


Las op een voor jullie wel bekende pagina (BBQnl) dat je de brisket het beste kon injecteren met iets van runder bouillon, bij gebrek aan ben ik gegaan voor een groente bouillon. Op het moment dat deze stond af te koelen, de rub gemaakt. Deze zonder knoflookpoeder want ja die was op.... :cautious:
IMG_4436.jpg


Wat ik dan wel gebruikt heb:
Paprikapoeder (1 eetlepel)
Rietsuiker (1 eetlepel)
Zeezout (1 eetlepel)
Zwarte peper (1 eetlepel)
Uienpoeder (1 eetlepel)
Mostertpoeder (1 eetlepel)
Cayennepeper (1 eetlepel)
En voor de verandering een klein beetje BBQ saus van een willekeurig merk.

Dit alles door elkaar gerost. Inmiddels de afgekoelde bouillon met de meat injector in het vlees aangebracht. Daarna ingesmeerd met de rub.
IMG_4437.jpg


Deze is de koelkast ingegaan want heden ochtend om 07:00 stond de UDS al vrolijk buiten. Deze op temperatuur laten komen en er een blokje eikenhout opgegooit.

Tussendoor vlees keer gechecked (zeker weten dat hij er nog lag 😁)
IMG_4441.jpg


Bij ongeveer 70 graden ingepakt en weer op zijn plekje plaats laten nemen.
IMG_4442.jpg


Hier lag hij in ruste tot een graad of 90 a 92. Waarna hij van de UDS is gehaald en nog een uurtje na mocht rusten op de snij plank.
IMG_4443.jpg

Kijk een hoe lief hij er bij ligt. Straks maar eens uitpakken en aansnijden. Hopen dat hij smaakt :D
 
Mooi man, dat stuk vlees moet ik ook nog eens proberen. Ben benieuwd hoe die smaakt.
 
Hij was goed mals. Niet te droog, wel net te zoet voor het mooie. Volgende keer andere indeling in de kruiden. Denk dat vooral de bbq saus geen goede keuze was. Mooie dikke rook rand (vergeten foto van te maken)
 
Dit ziet er lekker uit! Nog een reden om binnenkort een brisket klaar te maken.
 
Goed bezig geweest
Lekker dagje zo
 
Hehe ka zeg dat. Tot aan 60 gaat het vlot, darnaduirt het nog vrij lang voor hij op de 90 zit
 
Goed bezig geweest.

Vraagske...welke roostertem en dome temp heb je aangehouden.
Hoe lang in totaal?
 
Tussen de 100 en 110. Dome temp heb ik niet, mijn UDS heeft een platte deksel.
 
Dat ziet er goed uit voor de eerste keer!
 
Ziet er goed uit toch
Tijd om boodschappen te doen voor je 😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan