BasBQ
Beef en Steak

Brioche met zelfgemaakte paardenburger!

BB-Queen

Sprokkelaar
Berichten
39
Mijn favoriete fastfood is tevens mijn bijnaam geworden: van den Ham-burger. Niks is zo lekker als een dikke, juicy burger waarvan het vet langs je lippen druipt! Graag maak ik zo vaak en zoveel mogelijk verschillende soorten burgers op zelfgemaakte broodjes. Dit keer experimenteer ik met onze "nieuwe" (via marktplaats) aanwinst: een gietijzeren tuinhaard.

Bij een burger hoort een brioche. Zo begin ik met het deeg, wat elke keer weer lastiger blijkt te zijn dan ik dacht! Zorg dat het gist met handwarm water & melk wordt gemengd met een schepje suiker. Dan reageert het sowieso en gaat het niet "dood".

Ingediënten broiche.JPG


Er zijn veel recepten op internet te vinden, maar simpelweg komt het erop neer dat het deeg erg nat uit de keukenmachine komt. Na het kneden op je werkbank moet het steviger worden. Hier gebruik ik simpel en goedkoop meel. Geen probleem voor gewoon wit brood, maar voor een brioche is het kansloos. Het blijkt slap en wilt niet in de juiste verhouding werken. Dus ook hier geldt: hoe beter je producten, hoe beter het eindresultaat!

Deeg na kneden.JPG


Na het kneden, moet het deeg rijzen. Omdat ik de tuinhaard wil gebruiken als oven, is dit het moment om de tuinhaard aan te steken. Helaas zijn de weergoden niet met mij en begint het KEIHARD te regen & onweren. Op de pijp van de tuinhaard heb ik een oude dakpan gelegd, zodat er geen regenwater in de pot valt. Werkte perfect! Per toeval heb ik ergens een paar roosters gratis gekregen die precies in de haard paste! Die heb ik er ook alvast in gelegd. Kijken of deze niet zouden vervormen door de hitte...

Rooster in tuinhaard.JPG


Nadat het deeg goed genoeg had gerezen, heb ik er een aantal bollen van gevormd, maar zoals ik al zei: dit werkt niks. Het deeg was niet stevig genoeg, dus het kakte snel in. Aan de smaak zal het niet liggen, dus ik het ze netjes besmeerd en op een anders rooster in de "oven" geschoven. Deurtje dicht en hopelijk zijn deze, net als in de gewone oven, binnen 20 minuten klaar.

Broodjes in haard.JPG


Dit was toch even iets anders dan ik had verwacht! Het duurde VEEL langer dan gepland en de kooltjes van alleen maar hout werkten ook niet zoals ik had verwacht. Conclusie: Leuk verhaal, lekker kort ook. Idee was leuk, maar de uitvoering iets minder...

Brioche & rauw gehakt.JPG


De broodjes waren van onder sneller gegaard dan aan de bovenkant, waardoor ik de bollen moest draaien om ze gelijkmatig gaar te krijgen. Dat resulteert in platte kadetten, maar gelukkig smaken ze er niet minder om! Tijd voor essentie van deze blog: de paardenburgers! Het gehakt is al eerder gemalen, maar niet gekruid. Alleen peper en zout is meer dan genoeg voor dit prachtige & magere vlees.

Paardengehakt in de tuinhaard.JPG


Net zoals de bekende fastfood-keten, heb ik het vuurtje maar iets verder opgestookt en gezorgd voor flame grilled burgers! Persoonlijk vind ik het lekker als je van binnen nog wat "smooshie" proeft en vooral niet doorbakken vlees hebt. Als zeg ik het zelf... Het eindresultaat smaakte echter FANTASTISCH! Een stevigere blond was echt goed op zijn plaats, en man.... Wat een leuke ervaring was dit weer!

Paard met een lekker biertje!.JPG
 
wauw, wat een fantastische maaltijd. een heerlijke burger met een lekker biertje. life is good.
dat paardenvlees ziet er heel goed uit zeg. daar gaan we eens wat actiever naar zoeken want het is erg lekker (ooit eens in België gegeten)
dank voor de inspiratie
 
Eet ook graag paarderookworst, heerlijk.

Ziet er goed uit zeg, en wat een avontuur ook. Mooi hoor

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Wat een heerlijk avontuur om zo mee te lezen Queen, super!
Die druipende sappige burgertjes had ik graag mee geproefd!
Succes met de wedstrijd!
 
Wat leuk en origineel om het met paardenvlees in die haard te doen. Veel succes met de wedstrijd!
 
Als je graag een brioche maakt. Kneden tot je een vliesje kan rekken, 1e rijs een uurtje dan opbollen dus op spanning brengen van je deeg. dan ligt het aan de hoeveelheid gist die je gebruikt hoe lang je 2e rijs moet zijn. Altijd met de naad naar beneden leggen. Dan rijst je broodje heel hoog en bol op. Als je veel gist gebruikt is je rijstijd korter maar wordt je broodje niet beter van. Mogelijk staat er nog wel een recept op heelhollandbakt.

Dit was mijn laatste poging
4ef090a7d963f80ddaeea89ffaa40a8a.jpg

940dccfa2d43d4a293691883a37fecb2.jpg
 
Als je graag een brioche maakt. Kneden tot je een vliesje kan rekken, 1e rijs een uurtje dan opbollen dus op spanning brengen van je deeg. dan ligt het aan de hoeveelheid gist die je gebruikt hoe lang je 2e rijs moet zijn. Altijd met de naad naar beneden leggen. Dan rijst je broodje heel hoog en bol op. Als je veel gist gebruikt is je rijstijd korter maar wordt je broodje niet beter van. Mogelijk staat er nog wel een recept op heelhollandbakt.

Dit was mijn laatste poging
4ef090a7d963f80ddaeea89ffaa40a8a.jpg

940dccfa2d43d4a293691883a37fecb2.jpg
Die zien er goed uit! Misschien is het toch dat ik te kort kneed? Geen idee! Maar ik denk dat ik toch een ander recept moet zoeken als ik dit zo zie..
 
Mijn recept voor briochebroodjes

Voor 8 brioche broodjes.

538 gram tarwebloem.
38 gram water van 20 graden.
7 gram droge gist.
10gram zout.
75gram poedersuiker.
6 eieren + 1 om te bestrijken.
250gram zachte roomboter
Vanille optioneel. (Met burgers laat ik het er meestal uit)

Alle ingrediënten mengen met de hand tot alle bloem is opgenomen daarna de boter toevoegen.
Zeker 30 minuten met de hand kneden tot je een mooi soepel deeg hebt.

1e rijs 2 uur.

Vorm een bal en leg het 1 uur in de koelkast.


Verdelen in 8 stukken van ca. 150 gram.
Balletjes van maken en niet kneden.

30 minuten rusten.

Opbollen (techniek moet je maar even van heelhollandbakt af halen)

2e rijs 1,5 uur.
Bestrijken met ei.

Bakken op 170 graden ongeveer een kwartier

Ik zou zeggen probeer het een keer uit het is echt de moeite waard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan