BasBQ
Beef en Steak

Brikkettenstarter/chimney verbeteren

meinonA

Stoker
Berichten
271
Als je een aantal bekende Amerikaanse YouTube kanalen heb gezien, dan is de kans groot dat je de brikkettenstarter van BBQ Dragon kent. (Zo niet google: bbq chimney of insanity)

Omdat deze voor 4x de prijs van een Weber starter verkrijgbaar is op Amazon.nl wilde ik kijken of ik mijn eigen starter kon maken.
Ik heb nu een Weber starter. Begrijp me niet verkeerd. Die steekt ook snel je kolen aan. Daarom verwacht ik ook geen reacties van "waarom zou je dat willen?". Ik ben alleen opzoek naar hoe ik een BBQ dragon starter zou kunnen nabootsen.

Nu vraag ik me af, als ik zo een bocht heb gevonden die geschikt is om te gebruiken onder de bodem van een Weber starter, wat kan ik dan met dit knietje doen om zonder ventilator even veel luchtstroom te krijgen als een standaard Weber starter zonder dat knietje?

Zelf zat ik te denken aan een paar gaten op het verticale deel van het knietje of een extra T-stuk op zn zijkanten die om dit knietje heen past met aan de onderkant vergelijkbare gleuven als op een Weber starter. Hoe denken jullie hierover?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Wat Ik zou doe als ik jou was ,je mond om het knietje doen en heel hard blazen 🤣...

Grapje , lijkt mij dat het zo werkt is omdat er een blower op zit , zet je die er niet op heeft het ook geen zin .
Beter een paar minuten langer wachten 😁
 
Die is onderweg. Daarbij zou ik ook een Green Egg Ventilator kunnen gebruiken dus dat lijkt mij geen probleem.
 
Oke, wat is nu precies je vraag dan?
Ik wil hem ook kunnen gebruiken als de batterij van de ventilator leeg is. Ik denk dat een knietje de natuurlijke luchtstroom deels blokkeert. Vandaar dat ik een manier zoek dat de starter net zo veel natuurlijke luchtstroom heeft als wanneer er geen knietje onder zit. Hoe zou ik dat het beste kunnen oplossen?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Ah ik snap hem.
Ik denk zelf dat het knietje niet heel erg in de weg zal zitten. Er kan ook nog gewoon lucht door het knietje zelf heen.
Maar het is heel lastig theoretisch te benaderen denk ik. Het beste is gewoon uitproberen en zo nodig kan je altijd nog aanpassingen doen.
 
Probeer eens wat het verschil is als je er een stuk pijp op zet. Je krijgt dan meer trek denk ik.
 
Inderdaad een langere pijp erop zetten, dat helpt met de trek.
 
De fohn van je vrouw doet ook wonderen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan