BasBQ
Beef en Steak

Breakon

 
 
 
 

Nosmo

Gerijpt
Berichten
3.741
Dit is het gerecht wat ik eigenlijk afgelopen weekend al had willen maken voor het "Dutch Bacon Weekend 2013" draadje maar door slechte planning mijnerzijds ging dat toen helaas niet door. Maar met een beetje vertraging is het nu toch gelukt.

Plukspek ala Castelli of zoals mijn zoontje het noemde "Breakon";

Het stuk buikspek tot blokjes ingesneden tot aan de zwoerd en gerubt met een mengsel van grof zeezout,gekneusde jeneverbes, vers gemalen peper, vers geperste knoflook en wat gedroogde tijm. Ik heb dit ruim een dag laten intrekken in de koelkast.
Plukspek-1.jpg


Eerst de zwoerd kant een beetje bruinen boven heet vuur....
Plukspek-2.jpg


.... daarna de vlees kant.
Plukspek-3.jpg


Dan de temperatuur temperen tot 100C en het spek low en slow een paar uurtjes laten garen met een wat blokjes rookhout (appel deze keer).
Plukspek-4.jpg


Totdat je zoiets als dit krijgt, heerlijk gaar en zacht gerookt spek waar je de blokjes zo vanaf breekt, vandaar de naam "Breakon"! ;)
Plukspek-5.jpg

 
Ja, die blief ik!
 
Mmhhh.....lekker! Echt fingerfood dus deze versie. Me like! :)
 
Ja dat is heel lekker spek.
 
Staat het al in de recepten Piet? Hint hint ;)
 
Het is niet echt mijn recept h??  Maar ik zal er over denken. ;)
 
Nosmo zei:
Het is niet echt mijn recept h??  Maar ik zal er over denken. ;)

Beter goed gejat ( met bronvermelding natuurlijk) dan slecht verzonnen ;) en had Jan het niet weer afgeleid van Team Mathias? Of ben ik abuis....
 
Het stuk buikspek tot blokjes ingesneden tot aan de zwoerd en gerubt met een mengsel van grof zeezout,gekneusde jeneverbes, vers gemalen peper, vers geperste knoflook en wat gedroogde tijm. Ik heb dit ruim een dag laten intrekken in de koelkast.


Na deze zin was ik al verkocht Piet ! :D
 
Water uit beiden mondhoeken!! =P~
 
Inspiratie!!! Ziet er lekker uit en geweldige naam, ook maar op mijn lijstje :)
 
Het originele recept is trouwens van Kurt, van BBQ Team Matthias.
 
Terug
Bovenaan Onderaan