BasBQ
Beef en Steak

Big Bastard Burger 5 Kilo (Ribfinger Heaven) (Awesome)

Trijsie

Kooltjesharker

Yo

Toen de opdracht voor de fotowedstrijd deze week kwam was het een perfect moment om mijn idee van de Big Bastard Burger verder uit te werken. Ik liep al langer met het idee een mega burger te maken en nu ik mijn BGE XL heb had ik een beter middel om dit te verwezenlijken. Dus afegelopen zaterdag aan de bak.

het was een dagvullend programma, maar zeker leuk om met de kids samen te doen. Zeker het opbouwen vd burger werd een hele happening en gaat zeker nog een keer gebeuren.

Eerst de ingredienten:

2 kilo rundergehakt
4 eieren
Paneermeel
Je eigen gehaktkruiden. Mijn mix bestaat, uit veel knoflookpoeder, peper zout en gerookt paprikapoeder.
1,5 kilo ribfingers
Olie om fingers in te smeren
Rub voor de ribfingers: mijn mix bestaat uit gerookt paprikapoeder, basterdsuiker, peper, zout, knoflook en uienpoeder
3 Turkse broden
4 grote vleestomaten, zo rood mogelijk
1 krop krulsla (voor kleur die met groene en paarse bladeren)
1 kilo friet, liefts dikke friet
4 pakken cheddar kaas
bbqsaus voor over de fingers
en een mayonais (3/4de), ketchup (1/4de), ook weer aangemaakt met veel paprikapoeder

Nodig: deegroller, minimaal 1 groot bord en grote snijplank, folie, pizzaschep

Bereiding:
  1. Perforeer het vet vd fingers op een aantal plaatsen. en smeer deze in met olijfolie of mosterd. doe de rub goed over de fingers, dek af en zet in koelkast voor minimaal 1 uur.
  2. Verdeel het gehakt in delen van 1 kilo en voeg per deel 2 eieren toe en een kopje paneermeel. Voeg de kruiden toe en meng het geheel goed.
  3. Burgers: Vind een bord wat iets groter is dan een turks brood en leg hier afdekfolie overheen. maak hierop je eerste burger. Het wordt een wat plattere burger zodat deze later nog eenvoudig om te draaien is. Ik heb vanwege deze reden gekozen voor 2 dunnere stukken ipv 1 dikke. (later blijkt dit een goede keuze)
  4. Invriezen: Ik heb beide burgers een uur in vriezer gedaan zodat ik ze later makkelijker op het vuur krijg.
  5. Ribfingers bereiding: Verwarm je bbq op indirect 120 graden. Voeg rookhout toe, ik heb kersenhout gebruikt dit keer. laat dit een 45 minuten garen.
  6. Verhoog de temperatuur naar 175 graden waardoor de fingers wat krokanter worden. Na een half uur op 175 zijn de fingers klaar. Als je met een prikker erdoorheen gaat als boter weet je het zeker. Bewaar de ribfingers in folie. 1 snoepen mag zeker!
  7. Leg de kaasplakjes naast elkaar met folie erover en ga hier met een deegroller overheen. Hierdoor gaan de plakken aan elkaar zitten en heb je 1 grote handige kaasplak. Laat het plastic of bakpapier wel zitten. Dat is later makkelijker op het vlees te leggen. Kijk even hoeveel je nodig hebt. Zie ook de foto.
  8. Bereid de burgersaus door de mayo, ketchup en gerooktpaprika poeder te mixen.
  9. De turkse broden heb ik als volgt gesneden. voor de bodem heb ik alleen de onderkant afgesneden. Dit wordt de onderkant. Voor de middelste heb ik een iets grotere laag brood afgesneden. Ik gebruik wel ook de onderkant van het brood. Voor het bovenste gedeelte is het precies andersom en snijd ik de onderkant van een brood af. Omdat turkse broden nogal dun zijn heb je dus meer broden nodig voor het beste resultaat.
  10. BURGERS BAKKEN: Dit vond ik het meest spannend. Hoe ga je een 30 cm grote burger flippen. Ik heb de bbq op direct staan nu. De burgers zijn door het licht invriezen opgestijfd. uiteindelijk werd het supersimpel. Haal plastic eraf en schuif ze (1 voor 1, niet tegelijk!) van de pizzaschep, of ronde snijplank de grill op.. doe de bbq dicht maar blijf er wel bij. Ik hield toch mijn kernmeter erbij want was voor het eerst dat ik een burger op de XL deed. Ik wilde rond de 50 want ze gaan later nog een tijdje indirect met de kaas.
  11. OMDRAAIEN: De pizzaschep is hiervoor onmisbaar. Wacht wel totdat de burger echt niet vastplakt. schuif de pizzaschep MET handschoenen onder de burger. til het eraf en doe er een bord, of ronde snijplank over. Belangrijk is dat deze uiteraard groter dan de burger zelf is. flip het allemaal om en schuif vervolgens weer op het rooster. (Het kan zijn dat dit lastig gaat ik heb de burger een duwtje moeten geven met mijn hand de tweede keer. ook de rook was bij enorm. Wel spectaculair voor foto's maar stond te janken.)
  12. Smeer de broden in met olie en bak deze even een beetje op. Leg apart.
  13. Laat de bbq afkoelen en bereid m voor op indirect. Op een kamado gaat dit makkelijker dan op een Weber vermoed ik. Je zou op een weber ook maar 1 kant met kolen kunnen doen. Maar je hebt wel een groot oppervlak nodig. (wil best met je meedenken als iemand dit van plan is, stuur mij dan een berichtje)
  14. Zet de friteuse aan voor de patat, en leg de burger op elkaar met het kaas erop. Zet de Ribfigers erbij en laat alles op temperatuur komen. Als de kaas gesmolten is, gooi je de patat er pas in.
  15. OPBOUWEN: Zet alles klaar en begin met bouwen. Mijn volgorde is alsvolgt geweest:
    • Brood
    • Burger mayo-ketchup saus
    • 2 Burgers met gesmolten kaas
    • Slablaadjes, voor het oog wat over de rand
    • Tomaat, ook wat over de rand doen
    • Middenbrood
    • Patat (let op heet als het meteen uit de friteuse komt)
    • Ribfingers
    • Bbq saus
    • Sla laag 2
    • Broodje bovenop

Ik vond het super leuk om te doen. Maar hoe smaakte het? Het was een gruwelijk lekkere maaltijd. Het leuke is dat 1/8ste toch best en stuk is. Je hebt meteen een vol bord met patat, burgervlees, sla en heerlijke ribfingers. De combinatie was super !

Mijn vriendin heeft geholpen met foto's maken waardoor het verhaal echt leuk tot stand komt vind ik zelf (sorry daarom sta ik er zelf veel op denk ik....)

De foto voor de wedstrijd heb ik wel zelf genomen (na 22 pogingen).

Hopelijk vonden jullie het leuk om te lezen. Mochten jullie vragen hebben dan hoor ik dat graag!

Gr
      Tinus

DSC_6744.jpg

DSC_6800.jpg

DSC_6918.jpg

DSC_7025.jpg

DSC_7034.jpg

DSC_7069.jpg

DSC_7097.jpg

DSC_7129.jpg

DSC_7196.jpg

DSC_7236.jpg

DSC_7280.jpg

DSC_7319.jpg

DSC_7345.jpg

DSC_7385.jpg

DSC_7420.jpg

DSC_7425.jpg

DSC_7456.jpg

DSC_7467.jpg

DSC_7478.jpg

DSC_7494.jpg

DSC_7505.jpg

DSC_7521.jpg

DSC_7545.jpg

DSC_7610.jpg

DSC_7740.jpg

DSC_7781.jpg

DSC_7798.jpg

DSC_6813.jpg

Laatst bewerkt:

SandyMan

Pitmaster

Mijn hemel wat een mooi foto verslag en wat een verschrikkelijk monster heb je gemaakt! Haha
BurgerZilla!

Genieten! Leuk die laatste foto's met smullende kids

Robert Z

Stoker

Haha wat een heerlijke hobby hebben we toch! Jij hebt er wel een overtreffende trap van gemaakt. Ziet er super uit allemaal! 👍🏼

mrooding

Administrator
Forumleiding

Wat een meesterlijke burger 😂 Met hoeveel man heb je die opgegeten?

Trijsie

Kooltjesharker

Wat een meesterlijke burger 😂 Met hoeveel man heb je die opgegeten?

haha thnx

4 volwassenen, 3 kids. Niet op helaas..... dag erna nog paar burgers gemaakt van de restanten. De Iberico Fingers waren wel heel snel op

Trijsie

Kooltjesharker

Geweldig!!
Was het gehakt wel redelijk om te draaien?

Ja met de pizzaschep wel.. Even wachten tot het echt niet meer plakt. en had eerst geen handschoen aan dus al mijn haren op arm waren weg.

Burger beetje aan zijkant zodat schep er makkelijk onder komt, dan snijplank erop zoals op 1 van de fotos en dan weer van snijplank af laten glijden. Het was wel het spannendste.... Wilde eigenlijk als pannekoek doen... maar toch maar achterwege gelaten...

Jorizzz

Sprokkelaar

Fan-tas-tisch! Praktisch? Nee. Leuk? Zeker weten!
En een geweldig leuke fotoreportage erbij!

Dobey

Kooltjesharker

Hahaha dit doet me denken aan de "EpicMealTime", daar was het hoe groter hoe beter.... Maar jeetje hij ziet er verdomd goed uit.

KJ_Nico

Kooltjesharker

damn, the mother of all burgers! Zeer gaaf gedaan, leuk verslag en zeker met al die foto's....
Die zal zeker goed doen met de fotowedstrijd....

Bram

Gerijpt

Dat is een dikke burger Trijsie. Heb je mooi gemaakt. En die foto’s van de druipende kaas krijg ik direct honger van. Echt heel gaaf om z’n burger te maken voor een gezelschap. Top

Ik had destijds de burger in een taartvorm gevormd. Was precies de maat van een Turks brood. Had toen de expanderen nog niet en had de burger low en slow gegaard. Had hem graag even boven direct vuur gehad. Alleen als het rooster van de large laag ligt kan ik hem niet meer pakken met de pizza schep.
Dammmm nu wil ik ook een XL

Trijsie

Kooltjesharker

Dat is een dikke burger Trijsie. Heb je mooi gemaakt. En die foto’s van de druipende kaas krijg ik direct honger van. Echt heel gaaf om z’n burger te maken voor een gezelschap. Top

Ik had destijds de burger in een taartvorm gevormd. Was precies de maat van een Turks brood. Had toen de expanderen nog niet en had de burger low en slow gegaard. Had hem graag even boven direct vuur gehad. Alleen als het rooster van de large laag ligt kan ik hem niet meer pakken met de pizza schep.
Dammmm nu wil ik ook een XL

hahaha ja he, die xl is zoooo gaaf! Maar heb je mooi een reden om het nog een keer te doen toch! (vergeet alleen vooral die ribfingers niet !!)

• Leuk
Waarderingen: Bram
Bovenaan Onderaan