BasBQ
Beef en Steak

Beginnersrecept

Bierbrouwer John

Tondelzoeker
Berichten
16
Ik wil binnenkort voor de eerste keer mijn 13" kamado gaan gebruiken voor een lekker stuk vlees voor 2 volwassenen en een Veelvraat (puber van 16 jaar oud).

Ik ben niet van plan om zo de eerste keer een heel duur stuk vlees erop te leggen aangezien mijn bbq-skills nog bijna nul zijn. Het mag ook niet een te groot stuk zijn omdat het grillrooster aan de kleine kant is (achteraf misschien een beetje TE klein).

Iemand een goed recept hiervoor?

Grt. John
 
Spatchcock chicken!
 
Helemaal mee eens met de Spatchcock chicken. Lekker en goedkoop om mee te beginnen, bij mij logt dat er nog steeds regelmatig op.
Of chickenwings/poten maar die moeten er maar vrij kort op. Ik zou idd voor de hele kip gaan.
 
Ik meen dat ik las dat je een deflector had kunnen vinden....... als je een hele dag de tijd en zin hebt hebt om met een biertje ernaast in het winterzonnetje ernaast te zitten en van een uitdaging houd zou ik het recept van de "snelle Pulled Pork" van Noskos erbij pakken en er een stuk procureur op leggen (vaak per kg nog goedkoper dan kip). Als je er een rapportage van maakt en in Low&Slow plaatst verdien je er nog een Knorretje meer ook 💪 Dan ben je wat mij betreft wel een baas;)(y)

Recept:

 
Belangrijk om te weten is of je kamado een hitteschild heeft.
Een hitteschild is meestal van keramiek en zorgt ervoor dat de hitte van je kolen niet direct bij je kolen komt.
Heb je deze niet, dan heb je een fijne grill, waarbij je op volle hitte je vlees mooi kan grillen.
Hé je hem wel dan zijn de mogelijkheden eindeloos. Spatchcock chicken is een gevlinderde kip, maar een meatloaf of beenham zijn ook mooie start gerechten.
 
Goedkoop en smakelijk: Oerhammetjes.
Echt het perfecte stuk om low&slow mee te beginnen.
Zit alles in: roken, stomen en aflakken.
En als het mislukt ben je hooguit 6 euro kwijt en een hoop ervaring rijker.
 
Oerhammetjes zijn idd ook goed. Niet te lastig, lukt altijd, vrij compact, en knetterlekker :)
 
Ik zou eens beginnen met een lekkere, gerookte, beenham.
Is nagenoeg niets aan te verprutsen, behalve een te hoge kerntemperatuur aan het eind.
 
team beenham.

Indirect op de bbq, kost niet veel en zijn meer dan genoeg simpele recepten en sausjes voor te vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan