BasBQ
Beef en Steak

Beer Can Chicken op de WSM

 
 
 
 
 

Boldeagle

Gerijpt
Berichten
4.066
Vandaag mijn eerste Beer Can Chicken op de WSM gemaakt.
Deze stond al een tijdje op de todo lijst, maar nu is het er eindelijk van gekomen.
Ik heb het relatief simpel gehouden qua bewerking om later eens te gaan kijken wat ik eventueel wil veranderen.
Ik ben begonnen met een kleine kip van 1,2 kg (we zijn maar met 2-en)
Kip schoongemaakt, drooggedept en ingewreven met olijfolie. Hierna ingerubt met Todds Dirt en voorzien van een blikje bier.
WP_000042.jpg

Hierna de WSM voorbereid zodat de kip een uurtje kon rusten.(minion methode, wel begonnen met een grotere hoeveelheid ivm de lage temperatuur buiten)
WP_000044.jpg

De kip hierna op de WSM gezet. Van tevoren wel opgezocht wat de garing moest doen aangezien de meeste tijden gebaseerd zijn op de kettles met een veel hogere temperatuur en  vaker worden er grotere kippen gebruikt (2 kg) Gelukkig iemand gevonden welke een soortgelijke gewicht kip op de WSM heeft bereid zodat ik een idee had wat ik kon verwachten. (tussen de 2-3 uur)
Tussen de sneeuwbuien door bleef de WSM verder mooi stabiel. (foto binnen maken met je mobiel is niet echt een succes)
WP_000047.jpg

Na 2 uur en kwartier was de kip eigenlijk gaar, maar op internet had ik gelezen dat je hem dan beter nog iets langer kon laten liggen (staan in dit geval)dus na 2 uur en 3 kwartier de kip eraf gehaald.
WP_000051.jpg

De geur was erg aantrekkelijk en de smaak dus net zo
We zijn eigenlijk niet zo?n kipkluivers maar deze kip was heerlijk mals en is dus compleet opgegaan.
WP_000053.jpg


De volgende keer wil deze eens gaan proberen met een meer pittige rub of andere toevoegingen.
 
Jij heb een lekker kippie.

Ik vroeg me af hoe het velletje geworden is. knapperig of taai.
Ik krijg namelijk niet altijd een lekker velletje als ik de wsm gebruik.
 
Het velletje is inderdaad wat minder, Niet taai maar ook niet knapperig.
Ik hoop dit nu verder nog te kunnen aanpassen (als dit gaat met de WSM of anders heel even onder de grill)
 
Ik was daar al een beetje bang voor.
Toch zijn er wel leden die het voor elkaar krijgen,maar bij mijn op de wsm krijg ik ook geen knapperig velletje.
Ik denk dat we wat indirecte hitte te kort komen.
 
Lekker kippetje, gefeliciteerd met je tokkie!

Hoe warm was de WSM?
 
Gefeliciteerd met je tokkie.

Voor een lekker knapperig velletje zul je toch naar een hogere temperatuur moeten. Voor BCC ga ik meestal voor een pit temperatuur van zo'n 180 C. Ik heb geen idee of dat met een WSM mogelijk is. Misschien de waterpan weglaten zodat je wat meer directe hitte krijgt.
 
Frits zei:
Lekker kippetje, gefeliciteerd met je tokkie!

Hoe warm was de WSM?

De hele tijd mooi stabiel tussen de 115 en 125 graden
 
prachtig kippetje hoor, gefeliciteerd met je tokkie
 
Gefeliciteerd met de tok!

Je zou volgende keer tegen het einde je rooster even op de kolenring kunnen leggen en zo op hoge temperatuur ze velletje knapperig maken, wel goed in de gaten houden natuurlijk.
 
Goed gedaan hoor! Gefeliciteerd met je tok!
 
Terug
Bovenaan Onderaan