BasBQ
Beef en Steak

Beef bloody mary

 
 

BearPils

Kooltjesharker
Berichten
179
Toen ik het onderwerp zag wist ik meteen wat maken!
Beef bloody mary! Dit is een recept van Jamie Oliver dat ik al een paar keer in de oven had gemaakt.
Aangezien ik sinds deze kerst in het bezit ben van een dutch oven heb ik deze keer de gerookte BBQ-versie gemaakt.

Gestart met een stukje stoofvlees van 1,5kg en dat in de beef rub gezet.
IMG_20210127_085613088.jpg


Dit stuk mocht voor twee uurtjes op 130°C roken.
IMG_20210127_093701800.jpg


Ondertussen de saus gemaakt. De DO op het kookvuur gezet en daarin wortels en selder aangestoofd en geblust met een kwart fles wodka.
Daarbij nog passata, tabasco, worchestershire saus, rundsfond, black garlic paste, laurier, rozemarijn en peterselie. De citroen en rode ui mochten eerst nog mee in het rookbad bij het vlees.
IMG_20210127_100002442.jpg
IMG_20210127_110520181.jpg


Na twee uur mocht het vlees van de BBQ en samen met de ui en citroensap in de DO.
IMG_20210127_110659270.jpg
IMG_20210127_111627591.jpg


Ondertussen de BBQ klaar gemaakt voor de dutch oven met behulp van wat klinkers en dan mocht hij erop voor een uurtje of 4/5 op 120°C.
IMG_20210127_111829721.jpg


Na 4,5u was het vlees helemaal gaar en kon je het zo uiteen trekken. Nog even een half uurtje laten inkoken omdat ik de saus wat te lopend vond, en vervolgens serveren.
IMG_20210127_164424604.jpg
IMG_20210127_170645389.jpg


Dit alles geserveerd met een zoete aardappel uit de kolen en een witloof-witte kool salade.
IMG_20210127_171007766.jpg


De smokey versie is zoals verwacht nog beter dan het originele recept... Maar dat zal jullie wel niet verbazen 😁
 
Hoe lang had de fles nodig om sappig te worden? Welke kerntemp?

Ziet er lekker uit. Ga mij ook eens bezig houden met stoofpotjes. Ben er zelf zot van, maar nog nooit op bbq gemaakt
 
Laatst bewerkt:
Zit er ook iets van de inhoud van die fles in het gerecht? Want is niet duidelijk op de foto's :p

Vodka in eten ben ik nog niet tegen gekomen. Dus dat moet eens ooit geproefd worden.
 
Allememaggies
Schuif maar door
Lust ik
 
Stoofpotjes, bijna altijd heerlijk!
En gezien het gebruikte vocabulair, hoogstwaarschijnlijk Vlaams... daar heb ik mijn lekkerste stoofpotjes op 🤤🤤
 
Dat zier er een heerlijke stoof uit zeg. Lekkere plaatjes ook. Bord is mooi opgemaakt. Dat moet een heerlijk maaltje geweest zijn
 
Zit er ook iets van de inhoud van die fles in het gerecht? Want is niet duidelijk op de foto's :p

Vodka in eten ben ik nog niet tegen gekomen. Dus dat moet eens ooit geproefd worden.
Staat nochtans in de beschrijving ;)
1/4 van de fles...
Opzich is vodka een vrij neutrale drank dus proef je er niet zo gek veel van terug, het geeft het gerecht een wat zoetere smaak wat goed past bij de zure tomatensaus...

Stoofpotjes, bijna altijd heerlijk!
En gezien het gebruikte vocabulair, hoogstwaarschijnlijk Vlaams... daar heb ik mijn lekkerste stoofpotjes op 🤤🤤
Valt het zo hard op? 😅
 
geweldige reportage ! die laatste foto ziet er erg smakelijk uit ! Zo`n Dutch Oven is toch geweldig ! Maar heb je `m nou eerst op je inductieplaat verwarmd ?
 
Valt het zo hard op? 😅
Ik heb het nog eens terug gelezen, het valt eigenlijk helemaal niet op 😂, "witloof" deed t m bij mij, maar "rode ui" had anders moeten doen vermoeden... Achja ik vind het best leuk om typisch Vlaamse woorden te leren.
 
Ik heb het nog eens terug gelezen, het valt eigenlijk helemaal niet op 😂, "witloof" deed t m bij mij, maar "rode ui" had anders moeten doen vermoeden... Achja ik vind het best leuk om typisch Vlaamse woorden te leren.
Hoe noemen jullie dat dan in Nederland?
 
Hoe noemen jullie dat dan in Nederland?
Ik denk dat het daar Witlof is...

Nou, ik ben opgegroeid in een grensdorp en zit vanwege mijn vishobby heel vaak in NL, ik vind van mezelf dat ik wel een aardig woordje 'Ollands' praat hoor :p
 
Ja lekker hoor... Nastrofja!
 
Lekker pannetje vol gemaakt
Word nog een keer genieten
 
Terug
Bovenaan Onderaan