BasBQ
Beef en Steak

BBQ tafel van Douglas

 
 

M3taal

Sprokkelaar
Berichten
42
Nee, ik heet geen Douglas. Maar vriendinlief en ik zijn samen een BBQ-tafel aan het bouwen. Voor naast de nieuwe Kamado, die gewoon op betonnen U-elementen staat. Gemaakt van Douglas-hout.

Uitgangspunt: niet te groot. Nergens voor nodig namelijk. Ruimte voor hete roosters/plate setter. En dat buiten bereik van de hond.

Nu heb ik zo een paar jaar terug al eens een tafel bij de loungeset gemaakt. Helemaal vergrijsd maar nu in een zwart beitsjasje weer helemaal bij de tijd. Dat wilden we hiervoor ook.

Genoeg geluld, tijd voor foto’s.
9CD9E253-EB88-4928-B2D7-EBEDA9E9262B.jpeg

Qua verbinding gekozen voor ‘pocket holes’. Eerste keer voor mij. In de video’s zie je ze die jig gewoon ‘ff’ met een lijmklem vastzetten, maar dat valt tegen. Dus dan maar in de bankschroef.

Dan heb je na wat moeite ineens een deel van het frame:
986B173C-845B-4AD4-935E-9BBC3A0DF77C.jpeg

En je let 2 seconden niet op in dit vruchtbare weer en ze vermenigvuldigen zich ineens:
101B8385-A727-4112-A41D-B87101EC5823.jpeg

Had een tikje haakser en strakker gekund allemaal... maar dat wijt ik deels aan het ruwe Douglas. Kwaliteit van het verkrijgbare hout was maar matig. Uiteindelijk ruwe balken moeten halen en zelf met de bandschuurmachine zo glad mogelijk geschuurd.
Assembleren dan maar:
090C2FC4-57AB-419E-BC45-6D815727A7EC.jpeg

Vlonderplanken bovenop, net als de buitentafel bij de loungeset. Links zie je ook onze doggo, voor wie roosters/stenen op die verdieping buiten bek/pootbereik liggen. Daar komt een keramische tegel van 60x60, idem op de onderverdieping. Die hadden we over van de woonkamer.

Inmiddels nog wat delen fijner afgewerkt en de eerste laag zwarte beits erover. Als daar de tweede laag op zit zal ik nieuwe foto’s delen.

Maten zijn trouwens: 92 hoog, 80x60 blad.
 
Begint er goed uit te zien. Ja dat douglas tuinhout is niet maatvast. Dan moet je eerst alles door de vlak en vandiktebank gooien of er mee dealen dat niet alles altijd uitkomt. Bij mijn vorige meubel heb ik alle verbindingen uit gehakt. Bij het huidige meubel (in aanbouw) heb ik de voor en achterzijde aan elkaar gezet met pocketholes. Met boren heb ik geen enkel probleem omdat in het hout in het pockethole hulpstuk kan klemmen.
Ik dacht ook dat het een heel makkelijk systeem was maar dat valt toch wel iets tegen. Als je gaat monteren moet het goed geklemd zitten anders gaat het verschuiven. Vooral bij glad plaatmateriaal.
Gelukkig had ik nog wat douglas liggen maar de prijzen zijn erg gestegen sinds vorig jaar.
 
Begint er goed uit te zien. Ja dat douglas tuinhout is niet maatvast. Dan moet je eerst alles door de vlak en vandiktebank gooien of er mee dealen dat niet alles altijd uitkomt. Bij mijn vorige meubel heb ik alle verbindingen uit gehakt. Bij het huidige meubel (in aanbouw) heb ik de voor en achterzijde aan elkaar gezet met pocketholes. Met boren heb ik geen enkel probleem omdat in het hout in het pockethole hulpstuk kan klemmen.
Ik dacht ook dat het een heel makkelijk systeem was maar dat valt toch wel iets tegen. Als je gaat monteren moet het goed geklemd zitten anders gaat het verschuiven. Vooral bij glad plaatmateriaal.
Gelukkig had ik nog wat douglas liggen maar de prijzen zijn erg gestegen sinds vorig jaar.
Mijn vader was timmerman, met een complete werkplaats aan huis. Vroeger had ik het inderdaad over de vlakbank en vandiktebank gegooid. En waarschijnlijk de boel zelfs met de langgatboor klaar gemaakt voor pen-gatverbindingen. Maar die optie heb ik helaas niet meer, dus moet ik het hier maar mee doen :)
 
Begint er goed uit te zien. Ja dat douglas tuinhout is niet maatvast. Dan moet je eerst alles door de vlak en vandiktebank gooien of er mee dealen dat niet alles altijd uitkomt. Bij mijn vorige meubel heb ik alle verbindingen uit gehakt. Bij het huidige meubel (in aanbouw) heb ik de voor en achterzijde aan elkaar gezet met pocketholes. Met boren heb ik geen enkel probleem omdat in het hout in het pockethole hulpstuk kan klemmen.
Ik dacht ook dat het een heel makkelijk systeem was maar dat valt toch wel iets tegen. Als je gaat monteren moet het goed geklemd zitten anders gaat het verschuiven. Vooral bij glad plaatmateriaal.
Gelukkig had ik nog wat douglas liggen maar de prijzen zijn erg gestegen sinds vorig jaar.

En die gaan nog veel verder omhoog.
schaarste in douglas dus de prijzen stijgen nog tot 30% voorspelt men.

@M3taal prima meubeltje toch zo.
ik zeg altijd maar zo, je doet je best...een Boom is immers ook niet recht.
 
12BAABFA-5DE6-4FED-8E7F-8EBD667C83CD.jpeg

Voortgang! Stelvoetjes eronder, zwarte beits erop. Flesopener, tegels erin. Nu nog wachten op haakjes en een rail.
 
Terug
Bovenaan Onderaan