BasBQ
Beef en Steak

BBQ SUSHI!

 
 

BrandtQ

Stoker
Berichten
275
Sushi van de BBQ!

Het kost wat uurtjes, maar dan heb je ook wat. Wij hebben er twee avonden van gegeten. En genoten!

Voor zes personen:
1 tonijnsteak van 200 gram
1 stuk zalm van 200 gram
1 kipfilet van 200 gram
1 biefstuk van 200 gram

Tokio High van SausGuru
Spring Roll Sauce van SausGuru
Goma Dressing van SausGuru
Mango Cinnamon Sauce van SausGuru
Teriyakisaus
Sojasaus

750 gram sushirijst
1,3 liter water (let op, kan verschillen per rijst)
9 eetlepels rijstazijn
6 theelepels suiker
3 theelepels zout
10 norivellen

Zwarte sesamzaadjes
Witte sesamzaadjes
Bakje tuinkers
Bakje zeewier in sesamolie
Beetje gefrituurde uitjes
Wasabipasta

1 avocado
1 mango
1 komkommer

Rolmatje
Vershoudfolie
Kwastje

Begin vroeg met het koken van de rijst. Vooral het afkoelen van de rijst duurt even, maar is nodig want je wil geen rauwe producten in warme rijst serveren. De rijst moet 20 minuten koken, daarna laat je de pan 30 minuten met de deksel erop staan. Verwarm de rijstazijn, suiker en zout om het in elkaar op te lossen. Meng het nu met de rijst en laat afkoelen.

Steek de barbecue vlak voor je de sushirollen gaat maken op naar direct grillen op 200 graden. Snijd de mango en avocado in dunne reepjes. De komkommer snijd je in de lengte door en ontdoe je van de vochtige zaadlijsten in de binnenkant. Snijd vervolgens lange repen van de komkommer.

Het rollen van de sushi kan je op twee manieren doen: met het norivel aan de buitenkant, of juist aan de binnenkant zodat er rijst aan de buitenkant zit. Je begint ieder vel met een het rolmatje onderop, een stuk vershoudfolie erop en daar bovenop een norivel met rijst. Zo houd je je matje schoon. Als je rijst aan de buitenkant wil, begin je met het rolmatje, folie, wat zwart-witte sesamzaadjes, daarbovenop de rijst, en dan pas een norivel. Dit kun je eindeloos variëren.

IMG_1789.jpg


- TONIJN MET AVOCADO
Snijd rauwe tonijn in dunne reepjes. Leg ze aan het begin van het norivel in de breedte, leg er een reep komkommer en stukjes avocado bij. Rol voorzichtig op en druk aan het einde dicht.

- ZALM MET GOMA DRESSING
Bak de zalm op de barbecue tot zo’n 50 graden kerntemperatuur. Smeer de zalm op de barbecue in met teriyakisaus. Leg aan het begin van het norivel in de breedte stukjes zalm, een reep komkommer, wat zeewier en druppel er wat Goma Dressing overheen. Rol op en druk dicht.

- KIP MET MANGO
Snijd de kipfilet in twee dunnere delen. Smeer ze in met Mango Cinnamon Sauce en gril ze op de barbecue tot een kerntemperatuur van 72 graden. Blijf insmeren met de saus en snijd daarna in dunne reepjes. Leg ook hier aan het begin van het norivel in de breedte reepjes kip, leg er komkommer en reepjes mango bij en druppel er wat Mango Cinnamon Sauce overheen. Rol op en druk dicht.

IMG_1787.jpg


- BIEFSTUK
Snijd de biefstuk in hele dunne reepjes, hier ga je twee verschillende sushi’s mee maken. Leg de reepjes op de bakplaat of het rooster, smeer in met de Spring Roll Sauce en draai na een halve minuut tot minuut om. Dit gaat hard, dus blijf erbij. Leg de reepjes in de breedte op een vel, vul aan met komkommer en tuinkers, druppel er wat Spring Roll Sauce overheen en maak af met een paar gefrituurde uitjes. Rol op en druk dicht.

IMG_1792.jpg


- BIEFSTUK NIGIRI
Ook hier gebruiken we de dunne reepjes biefstuk, maar maken we een andere vorm sushi. Hiervoor kneed je kleine, langwerpige bolletjes rijst. Daarna bak je de reepjes biefstuk heel kort op de plaat en lak je ze af met Tokio High. Op het bolletje rijst leg je een kleine druppel wasabi, waar op je vervolgens het reepje biefstuk legt. Klaar is kees!

IMG_1796.jpg


De rollen snijd je met een nat en vlijmscherp mes in plakken van zo’n twee tot drie centimeter.

IMG_1794.jpg


Je kan de plakjes nu mooi afmaken door er hier en daar een druppel saus op te leggen, wat extra uitjes of zeewier. Pak er wat sojasaus en stokjes bij en eet smakelijk!

IMG_7057.JPG
 
dat ziet er goed uit ! Wat een werk!
Respect hoor

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Wow, ik zie een soort fusion voor me.
Mijn vrouw is helemaal fan van sushi (ik niet)
En ik ben helemaal bbq.
Dat ziet er echt goed uit. 😋
 
Heel creatief zeg! En ziet er goed uit.
 
Fantastisch 🤩 ik wil graag een order plaatsen!
 
WoooooooW! Dit is toch mega. Groot bbq en sushi fan. Deze gaat op de to Q lijst! Jam jam jam. Geweldig 🤩🤩
 
Wat een werk en wat een mooie foto’s.
Het water loopt me in de mond bij het zien van al dat lekkers
 
Dit soort plaatjes zouden niet misstaan op een menukaart!

Mooie gerechten waar een hoop mensen denk ik graag een hapje van zouden hebben meegegeten :D
 
Jullie hebben met z’n 6en lekker kunnen genieten.
Proefde je de smaak van BBQ terug?

kan je nog zo’n plaatje maken maar dan met nummers erbij?
Maakt het bestellen wat gemakkelijker 😁
 
Ziet er heerlijk uit zo rond lunchtijd
 
Jullie hebben met z’n 6en lekker kunnen genieten.
Proefde je de smaak van BBQ terug?

kan je nog zo’n plaatje maken maar dan met nummers erbij?
Maakt het bestellen wat gemakkelijker 😁
Haha, zal de volgende keer een menukaart maken!

Je proeft zeker wat van de bbq terug, maar de sauzen die ik gebruikt heb zijn ook wel sterk van smaak dus het is niet per se de bbq-smaak die de boventoon voert.
 
Grote sushi-liefhebber hier, zelf maken is inderdaad een heel karweitje maar jouw resultaat mag er best wel zijn!
Deze sla ik op om ook eens te maken.
 
Man wat een mooie creaties! Complimenten! Mijn vriendin is gek op sushi, ik wat minder. Maar met de barbecue erbij is wel een goede motivatie 😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan