BasBQ
Beef en Steak

Bavette Rollade/Rib-Eye

Kevinm

Tondelzoeker
Berichten
4
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar wat advies en hoop dat jullie mij daarvan kunnen voorzien.

Aankomend weekend staan er 2 gerechten op het menu, Rib-eye (500 gram, Reverse Sear) en Bavette rollade (ruim 1kg).

Nu heb beide al eens afzonderlijk gemaakt, echter wil ik dit nu tegelijk doen. De Rib-eye heb ik destijds rond de 120/130 graden roostertemp naar de 48 graden gebracht om vervolgens af te grillen. Bij de Bavette rollade heb ik een temperatuur van 170/180 graden gehanteerd om naar de 52 graden te brengen.

Wat is nu volgens jullie de beste manier om dit te doen qua rooster temp ? Ergens in het midden gaan zitten, of misschien toch gewoon 120/130 aanhouden ? Lijkt me dat 170 graden indirect voor de Rib-eye wat hoog is. Verder ben ik benieuwd naar wat jullie schatting is voor de tijdsduur van beide stukken.
 
Een Bavette rollade is ook gebaad bij een lage temperatuur, zodat de binnenkant geleidelijk mee opwarmt zonder dat de buitenkant al te gaar wordt. Dus ik zou 120/130 aanhouden.
Tijd is altijd lastig, omdat een rib-eye van 500gr weinig zegt over de dikte. Als je een kleine dikke hebt, duurt dat langer dan een grote dunne :). En is maar weer eens een bewijs dat "Size does Matter"!
Mijn natte vinger inschatting zou zijn 2 uur rollade en 45 min voor de rib-eye. Maar ben erg benieuwd wat andere ervan denken en wat het uiteindelijk is geworden.
 
Bedankt voor je reactie, heb zojuist een zelfde soort stuk rib-eye bereid. Is ongeveer 4/5cm dik, kreeg de temperatuur niet lager als 135 graden, was met zo’n 40 minuten op de 48 kern.

Keer geprobeerd met NOSKOS The Beef (normaal alleen peper en zout) , echt een aanrader !

E653703B-ECB8-40FF-9B27-13C5971DCF36.jpeg
 
Is helemaal gelukt temperatuur op de 120 gehouden.
Bavette had zijn doel temperatuur ongeveer na 1,5 uur bereikt.. de rib-eye een uurtje.

A264D4E8-8A7E-496A-A670-4AD0A23D3CD1.jpeg


134EDEDD-45AC-4984-A37C-A97B9184FB36.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan