BasBQ
Beef en Steak

Basterd Medium vs Masterbuilt?

 
 
 

Kiwietje

Stoker
Berichten
308
Goedemorgen allemaal!

Sinds een paar maandjes ben ik nu wat 'serieuzer' aan het bbq-en op mijn weber 47cm. Ik heb via dit forum al veel inspiratie op gedaan en merk dat ik veel plezier heb in deze nieuwe hobby. Aan het eind van het jaar krijg ik mijn overuren uit gekeerd (vakantie met corona had toch weinig zin).. en hiervoor kom ik aardig in de buurt van de nieuwprijs van een Masterbuilt. Gezien alle positieve ervaringen met de Masterbuilt was ik helemaal ingesteld op het aanschaffen van deze kamado (rond black friday in de hoop op nog wat leuke aanbiedingen), echter heeft de Intratuin nu 25% korting op de bastards waardoor de Bastard medium in dezelfde prijsklasse valt.

De Bastard medium heeft een rooster van 42cm, de Masterbuilt van 46cm. Rekenkundig scheelt dit zo'n 20% oppervlak. Is dit in het dagdagelijks ook echt merkbaar? Ik merk dat mijn webertje nu wel te klein wordt, gezien ik werk met bakstenen en de helft van mijn rooster kan gebruiken bij indirect grillen. Voor het 'cremeren van hamburgers met de familie' vind ik mijn huidige weber groot genoeg.

Ik snap dat doorsparen en groter kopen wellicht een beter idee is, maar helaas staan er ook nog andere financiële verplichtingen op het lijstje waardoor ik me rond het budget van de Masterbuilt wil houden.

Ik hoor graag hoe jullie er over denken!
 
Kiwietje, ik durf niet met zekerheid te zeggen in hoeverre er kwaliteitsverschil is tussen de Masterbuilt (die ik heb) of een Bastard. Mijn gevoel zegt dat er geen verschil in zit aangezien de MB gewoon een basic model Kamado Joe is. Als je zelf geen voorkeur hebt qua merk zou ik gewoon gaan voor de grootste optie --> Masterbuilt. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand na een jaar gebruik te hebben gemaakt van een klein of medium model er alsnog een large bij aanschaft. Voor enkele stukken vlees zal die 4 cm verschil misschien niet uitmaken, maar mocht je toch een keer extra ruimte nodig hebben is het wel zo fijn om te hebben.

Mijn Masterbuilt is in ieder geval een top ding. Met een beetje oefening ontzettend stabiel (ik heb tot 2 weken geleden nooit echt gebbqd) en hij houdt de hitte heel goed vast. Verbaas me steeds hoe zuinig dat ding is (zeker na mijn pulled pork van maandag) maar dat is met alle kamado's denk ik zo :)
 
Ha Rene,

Bedankt voor je tips! dat is precies waar ik ook over twijfel: ik hem nooit iemand horen zeggen dat een kamado 'te groot is' en het zou zonde zijn om 750 euro uit te geven en er achter te komen dat je ruimte te kort komt.

Heb jij een hoes over je Masterbuilt of staat hij overdekt? Zo ja: welke?
 
Ben ik het mee eens. als je de ruimte hebt in de tuin in ieder geval. maar dan maakt die 4 cm ook niet meer uit natuurlijk. Mijn kamado staat onder een klein afdakje zo goed als droog. Hij wordt alleen nat als de wind richting de gevel staat. Heb de schuiven open voor ventilatie.

Als jouw kamado helemaal buiten komt te staan kun je informeren over de voordelen van een hoes. Zou er wel op letten dat er voldoende ventilatie is zodat het vocht weg kan en niet in de hoes (en dus kamado) blijft hangen.
 
IK heb de Bastard medium je komt gegarandeerd ruimte te kort. Voor mij was het een reden om er een
KJ classic2 bij te kopen. ( Masterbuild is KJ) Iets waar je ook tegen aan loopt bij een medium de accesoires .
Er is gewoon een stuk minder voor te krijgen.
En ik weet het is vaak vloeken in de kerk maar ik ben niet echt kapot van de Bastard moet ik zeggen.
Tafels is èèn bak schimmel de base was bij mij na 3 maanden al gescheurd ( wel opgelost in garantie) net als de top vent. Ik moet zeggen de KJ voelt net ff beter aan. Ik zou zeker zeggen ga voor de Masterbuild.
(als je echt het verschil wilt zien mag je kijken bij me ze staan naast elkaar.)
Ik weet zeker dat je dan qua ruimte zeker niet voor de medium gaat :)
 
IK heb de Bastard medium je komt gegarandeerd ruimte te kort. Voor mij was het een reden om er een
KJ classic2 bij te kopen. ( Masterbuild is KJ) Iets waar je ook tegen aan loopt bij een medium de accesoires .
Er is gewoon een stuk minder voor te krijgen.
En ik weet het is vaak vloeken in de kerk maar ik ben niet echt kapot van de Bastard moet ik zeggen.
Tafels is èèn bak schimmel de base was bij mij na 3 maanden al gescheurd ( wel opgelost in garantie) net als de top vent. Ik moet zeggen de KJ voelt net ff beter aan. Ik zou zeker zeggen ga voor de Masterbuild.
(als je echt het verschil wilt zien mag je kijken bij me ze staan naast elkaar.)
Ik weet zeker dat je dan qua ruimte zeker niet voor de medium gaat :)

Goed om je ervaringen te lezen! De Intratuin heeft mij aan het twijfelen gebracht, maar als ik dit zo terug lees lijkt het me beter om me bij het oorspronkelijke plan te houden en voor de Masterbuilt te gaan! Tenzij er nog ergens 25% korting komt op de Kamado Joe Classic met Black Friday, maar daar ga ik niet van uit.
 
Goed om je ervaringen te lezen! De Intratuin heeft mij aan het twijfelen gebracht, maar als ik dit zo terug lees lijkt het me beter om me bij het oorspronkelijke plan te houden en voor de Masterbuilt te gaan! Tenzij er nog ergens 25% korting komt op de Kamado Joe Classic met Black Friday, maar daar ga ik niet van uit.
Wat ik van BBQ Experience Center begreep was dat er dit jaar geen 25% acties op KJ komen.
KJ schijnt vorig jaar gedeeld te hebben in de 25% korting en gezien vraag/aanbod en klachten over te hoge kortingen (vanuit bestaande klanten) gaan ze dit niet meer doen is mij verteld.
 
Wat ik van BBQ Experience Center begreep was dat er dit jaar geen 25% acties op KJ komen.
KJ schijnt vorig jaar gedeeld te hebben in de 25% korting en gezien vraag/aanbod en klachten over te hoge kortingen (vanuit bestaande klanten) gaan ze dit niet meer doen is mij verteld.

Gezien de huidige vraag naar kamado's lijkt het mij ook zeer onwaarschijnlijk. Kan me ook wel voorstellen dat als je net 1000 euro voor een KJ C1 hebt neergelegd het zuur is als hij een paar maanden later ineens 750 is. Black friday is al volgende week al dus een weekje wachten kan geen kwaad. Als er niets tussen zit voor mijn budget wordt het de Masterbuilt, sowieso een kamado waar ik heel blij mee ga zijn.
 
@Kiwietje, ik kreeg net een berichtje van mijn vriendin (die ivm mijn verjaardag e.e.a. heeft besteld begin nov tbv mijn kamado) dat ze bij KamadoExpress 15% korting hebben met alles vanaf vandaag. Behalve Primo Grill. Code BLACK15 (TM 30 november)

Geen idee of het wat is hoor maar kun je even kijken ;)
 
@Kiwietje, ik kreeg net een berichtje van mijn vriendin (die ivm mijn verjaardag e.e.a. heeft besteld begin nov tbv mijn kamado) dat ze bij KamadoExpress 15% korting hebben met alles vanaf vandaag. Behalve Primo Grill. Code BLACK15 (TM 30 november)

Geen idee of het wat is hoor maar kun je even kijken ;)
Bedankt voor de tip! Ik zie dat ze een startprijs hebben van 800 euro op de masterbuilt, dus kom je op 680 uit. Scheelt toch weer 2 tientjes.
 
Bedankt voor de tip! Ik zie dat ze een startprijs hebben van 800 euro op de masterbuilt, dus kom je op 680 uit. Scheelt toch weer 2 tientjes.
Valt me nog tegen, kende de website eigenlijk niet. Zie nu dat dit de zaak is waar ik in september een workshop heb gehad (onder de naam Fire station). Had toen al een gesprek met de eigenaar dat hij niet blij was/is met de komst van de MB. Schijnen lagere marges in te zitten, zeker als hij op 700 euro gaat zitten, gaf hij toen aan. In ieder geval is de deal niet dermate interessant dat je direct wilt bestellen :p
 
Valt me nog tegen, kende de website eigenlijk niet. Zie nu dat dit de zaak is waar ik in september een workshop heb gehad (onder de naam Fire station). Had toen al een gesprek met de eigenaar dat hij niet blij was/is met de komst van de MB. Schijnen lagere marges in te zitten, zeker als hij op 700 euro gaat zitten, gaf hij toen aan. In ieder geval is de deal niet dermate interessant dat je direct wilt bestellen :p
Nee helaas niet, maar het is wel net een zakje dammers extra :p
 
In ieder geval is de deal niet dermate interessant dat je direct wilt bestellen :p

Niet? Waar is hij goedkoper en gratis geleverd? Gaan er nog promo’s op komen? Is er oneindige voorraad?

ik ben ook aan het twijfelen om hem nu al te bestellen.
 
Niet? Waar is hij goedkoper en gratis geleverd? Gaan er nog promo’s op komen? Is er oneindige voorraad?

ik ben ook aan het twijfelen om hem nu al te bestellen.
Ik heb verder niet naar de voorwaarden gekeken moet ik je eerlijk zeggen. Heb hem al staan :p

Soms kunnen de verzendkosten idd ook fors oplopen, heb hem zelf opgehaald.

Edit: ik verwacht dat ze snel uitverkocht zijn overigens. Heb zelfs vernomen dat de Masterbuilt niet meer, of niet meer lang, wordt geproduceerd.. Heb ik zelf niet gechekt
 
Niet? Waar is hij goedkoper en gratis geleverd? Gaan er nog promo’s op komen? Is er oneindige voorraad?

ik ben ook aan het twijfelen om hem nu al te bestellen.
Ze hebben er nog 5 op voorraad, en dat is niet heel veel. Hij is nergens goedkoper. het verschil is echter maar wel 10-20 euro met andere leveranciers. Bij diverse shops is hij te verkrijgen voor 690 (kamado nederland) en voor 700 euro. Bij vuur en Rook krijgen ze in Januari een nieuwe container. Hier krijg je bij levering wel wat extra's als je daar interesse voor hebt (houtskool, wokkels, en een thermometer volgens mij).
 
Kamado nl is 30€ verzenden naar BE. het maakt me niet uit dat ik nog 2 weekjes moet wachte, maar 2021 is wat lang.

ze zitten inderdaad allemaal rond de 700€. Probleem is dat je niet weet of er een nog mooiere deal aankomt met black friday, of je naast het net gaat vissen. De KJ1 staat ook mooi geprijsd, maar is toch net weer een euro of 150 a 200 duurder ...
 
Ik heb uiteindelijk de knoop doorgehakt, en toch de Kamado Joe C1 besteld! het D&C systeem was voor mij toch iets wat ik snel bij zou kopen, wat het prijsverschil kleiner zou maken. Staat als het goed is volgende week hier in de tuin :cool:
 
Terug
Bovenaan Onderaan