BasBQ
Beef en Steak

Bakje water bij het broodbakken op de kimado?

 
 
 

Bonnie f

Vuurmaker
Berichten
87
We bakken al jaren ons eigen brood. Meestal gewoon simpel in de broodbakmachine maar ook in de oven
Maar ergens dit jaar komt er een kamado en wil ik ook brood op de kamado gaan maken.
Als ik brood in de oven maak zet ik er een bakje water in. Hoe doen jullie dat? Is dat nodig?
Ik zie het nooit bij de recepten staan maar volgens mij is er hier iemand die veel van brood weet.
 
Bonnie f zei:
We bakken al jaren ons eigen brood. Meestal gewoon simpel in de broodbakmachine maar ook in de oven
Maar ergens dit jaar komt er een kamado en wil ik ook brood op de kamado gaan maken.
Als ik brood in de oven maak zet ik er een bakje water in. Hoe doen jullie dat? Is dat nodig?
Ik zie het nooit bij de recepten staan maar volgens mij is er hier iemand die veel van brood weet.


't Heeft eigenlijk weinig met onze bbq te maken maar ik ben toch zo vrij om deze vraag even te stellen.
Wij bakken ook al geruime tijd ons eigen brood in de oven.
Gewoon standaard grof bruin soms met wat zaden en pitten maar zonder al die verbeteraars en E nr's.
En dat bevalt ons prima.
Lekker smakelijk brood vinden wij.

Maar waarvoor dient dat bakje water als ik vragen mag?


P1010304_zpsxu2segdd.jpg


 
Het water is voor een betere ovenrijs, de korst blijft net wat langer zacht, daardoor kan het brood verder rijzen wanneer het in de hitte van de oven komt.

Je kunt een bak op je platesetter zetten en daar kokend water in doen.
Ik heb ook constructies gezien met een afgezaagde pizzasteen en een soort kap/bakblik dat ja over je brood zet. De stoom gaat dat via het afgezaagde deel omhoog en komt onder dat blik. Na een tijdje haal je het blik van je brood zodat de korst goed kan vormen.
Ik heb me er wel in verdiept maar het nooit uitgeprobeerd.
 
noskos zei:
Het water is voor een betere ovenrijs, de korst blijft net wat langer zacht, daardoor kan het brood verder rijzen wanneer het in de hitte van de oven komt.

Je kunt een bak op je platesetter zetten en daar kokend water in doen.
Ik heb ook constructies gezien met een afgezaagde pizzasteen en een soort kap/bakblik dat ja over je brood zet. De stoom gaat dat via het afgezaagde deel omhoog en komt onder dat blik. Na een tijdje haal je het blik van je brood zodat de korst goed kan vormen.
Ik heb me er wel in verdiept maar het nooit uitgeprobeerd.


Dank voor je uitleg. ;) !
 
Ik doe het nooit. Pizzasteen erop, 250 graden en dan het deeg erop. Beetje kijken, sat? prikker of het klaar is. Geen water.
 
Omdat ik ook vaker brood wil bakken in mijn ei heb ik wat gezocht op het net. Bij veel voorbeelden op youtube zie ik ze zonder waterbakje werken.
In " Hete Kolen" staat advies om wel beetje water in lekbakje te doen door de piza steen wat op te lichten en half kopje er in te gieten (zelf denk ik dat als ik dat doe ik een gieter zou gebruiken  :p).
Mijn vorige twee broden waren zonder water (en dat ging best goed), de volgende ga ik gewoon met wat water proberen.
Zal resultaat tzt melden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan