BasBQ
Beef en Steak

Bacon Explosion

 
 
 
 
 

Boldeagle

Gerijpt
Berichten
4.066
Gisteren heb ik eigen variant gemaakt van Bacon Explosion
Deze variatie van een fattie heb ik al vaker gemaakt maar deze was meer naar mijn tevredenheid.

Ik ben begonnen met het maken van het Bacon matje, deze keer een kleine variant omdat het voor 2 personen bedoeld was. (kleine explosie)
WP_000026.jpg


Over de mat heb een Spicey Garlic rub gestrooid aangevuld met wat paprikapoeder.
WP_000028.jpg


In een pan wat uitjes gefruit met knoflook.
Het half om half gehakt uitgerold tot een plak ter grote van de baconmat
Mijn ervaring is dat het Half om half gehakt wat smeu?ger blijft tov het meer magere Rundergehakt, wat in vergelijking met half om half toch wat ?droger? overkomt en smaakt.
Ik heb het gehakt zelf verder niet meer gekruid omdat ik bang was dat het allemaal te zout zou worden.  Het Gehakt hierna ?aangekleed? met plakken kaas en hierover de gefruite ui met knoflook gelegd.  Verder nog wat resten Bacon uitgebakken en deze er aan toegevoegd.
WP_000030.jpg

WP_000031.jpg

Op de foto heb ik alles verdeeld maar in de prakrijk blijk dat oprollen beter gaat als je de ingredi?nten op 2/3 van het begin van de mat houd. De ingredi?nten spreiden zich namelijk uit bij het rollen en dus krijg je het einde van al dit lekkers er niet goed ?ingerold?

Het uiteindelijk pakketje komt er dan zo uit te zien:
WP_000033.jpg


Dit alles in lekgeprikt bakje gestopt zodat het vet er goed uit kan lopen en de rol nog ingesmeerd met een zoet sausje gebaseerd op een chili saus met Ketchup en wat schenkstroop
Na ongeveer 2 uur op de smoker komt het er dan zo uit :
WP_000034.jpg


In dit geval heb ik nog een extra variatie gebruikt. De Bacon blijft op deze manier wat zacht dus heb ik de rol nog 2-3 minuten onder de grill gehouden voor een extra knapperig randje.

Bij het opeten kwam ik erachter dat ik geen foto had van de inhoud dus deze heb ik snel nog toegevoegd vandaar de wat slordige eindindruk  ;)
WP_000035.jpg

Al met al een goede en vooral smakelijke variant. Het niet gekruide gehakt had voor onze smaak geen of weinig invloed op het uiteindelijke resultaat. Misschien met andere toevoegingen dat er wat extra  kruiden aan het gehakt kunnen worden toegevoegd maar dit is weer een andere keer aan de beurt. Wordt nog een keer vervolgd met een andere variant. 
 
prachtig gemaakt hoor, gaat bij mij op de to do list
 
Dat was vast heel lekker.

Doe jij deze op gevoel of gebruik je een kerntemperatuurmeter?
 
Op kerntemperatuur,  Volgens de kenners is het ongeveer 1 uur per inch dikte. In dit geval dus 2-3 uur. (De rol was ongeveer tussen de  6-10cm) in het verleden werkte ik op tijd maar dit werkt niet altijd lekker. Dus in de praktijk is het vaak na 1,5 uur een keer temperaturen. en inschatten wat het gaat doen. (of je zet het alarm  ;D) 65 graden intern wordt vaak gehanteerd als zijnde klaar en gaar. en in de praktijk klopt dit voor mijn gevoel ook.
Ik heb het wel eens laten oplopen maar dan droogt het gehakt teveel uit naar onze smaak. Half om Half is ook meer vergevingsgezind (maar ook vetter) en kan wat meer hebben. Nou vermoed ik wel dat als je kaas en meer van dat soort vette spullen  :p toevoegt jezelf ook meer foutjes kan permitteren.
 
Waar zijn mijn cholesterolpillen?????? ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan