BasBQ
Beef en Steak

Auplex Kamado (Review)

 
 
 

vogels

Pitmaster
Berichten
854
Naast al die A-Merken Kamado's die hier op het forum voorbij komen eens een review van een Auplex Kamado, dit omdat in mijn zoektocht naar een Kamado ik er niet erg veel over kon vinden, en ik vooral vergelijkingen op internet tegenkwam van mensen die hem zelf niet hebben en/of oude reviews (~5-6 jaar).
de Auplex kamado komt (net als veel andere Kamado's trouwens) uit China en wordt vaak ge-rebrand naar een eigen merk.

De simpele reden waarom ik ervoor gekozen heb is timing ;), ik wilde overstappen van mijn trouwe Weber ketel naar een Kamado en in mijn zoektocht sprak ik een kennis die samen met twee vrienden een volle container Auplex Kamado's ging importeren. Ze hadden dat twee keer eerder gedaan met succes en nadat ik zijn Kamado aan een inspectie had onderworpen was ik overtuigd dat ik het er ook op ging wagen. Zeg nou zelf een keramische 21" BBQ met een richtprijs van €350,- is een koopje, kennis gebruikt hem al 8jaar en nooit problemen gehad (wel ooit het onderstel vervangen en natuurlijk een rooster).

Na een maand of 4 wachten (iets met een schip dat dwars lag en Corona) was het begin oktober dan eindelijk zover om hem op te halen.
natuurlijk ben ik lichtelijk bevooroordeeld (ik heb er tenslotte een en wie wil er nou een miskoop aan zijn broek :oops: ) maar zal mijn best doen om objectief te blijven.

Note vooraf: het vergelijk tussen een Auplex en een A-merk Kamado is natuurlijk puur op kosten van materiaal etc. geen eerlijke, bij de A-merken betaal je ook voor de Garantie en Service, die hoef ik natuurlijk niet te verwachten (zo ver ik kon vinden is er geen officiële Auplex dealer in NL). Denk daar dan dus ook goed over na, en bedenk "vaak ben je te bang". 😜

dit staat op de website van Auplex 🤔
Knipsel.JPG


Unboxing :D:
IMG_20211023_113338_1.jpg


IMG_20211023_110521_1.jpg

IMG_20211023_110518.jpg


Foto uit de folder, zodat je weet wat erbij zit, heb zelf niet overal foto's van gemaakt (zelf heb ik niet het RVS onderstel erbij, die vind ik namelijk niet mooi).
Auplex-Large-Outdoor-21-Inch-BBQ-Grill-Ceramic-Kamado-6.jpg


De "ketel" komt volledig geassembleerd dus geen gerommel met het monteren en afstellen van de deksel op de ketel (deze past bij mij uitstekend en sluit goed af), daarin de firebox en ring stevig opgesloten met piepschuim, daarnaast een kleinere doos met het rooster(s), onderstel, top vent, thermometer, side tables en de nodige bouten en moeren.

Het onderstel zet je eenvoudig in elkaar met behulp van de erg beknopte handleiding (en dus wat technisch inzicht), dan heb je wel even twee man nodig om de ketel erop te zetten (omdat ik erg ongeduldig ben heb ik het alleen gedaan, maar met twee is verstandig).
Wat rest zijn de beugels voor de side tables, handvat van de deksel en de top vent. Hier valt het op dat er wat bespaard is op de kosten, alle bouten zijn van verzinkt staal en niet van b.v. RVS en er hadden wel wat meer sluitringen bij mogen zitten (als je een sluitring onder je moer hebt beschadig je de lak van de beugel niet als je deze aandraait). gelukkig heb ik een goede voorraad bouten en sluitringen dus heb ik hier en daar wat uitgewisseld.

Afgemonteerd:
IMG_20211024_183547.jpg
IMG_20211026_111008.jpg

Let niet op het handvat, als je een volle container besteld mag je er schijnbaar iets op laten zetten, dit vonden de heren een goed idee :oops: .

Eerste indruk(ken):
- hij staat stevig/stabiel in het nest
- het onderstel rijd prima (zelfs over de drempel)
- de gaten in de omtrek van de firebox zijn minimaal (6x rond 12mm) ben dus benieuwd of dat iets uitmaakt.
- nette tafeltjes die makkelijk wegklappen
- deksel sluit en opent eenvoudig (twee vingers)
- voor het sluiten zit er aan de voorkant een soort buffer, zodat de deksel nooit te hard dicht kan vallen
- alles lijnt mooi uit
- het keramiek van de ketel voelt wat aan de dunne kant (je kunt het niet goed nameten, schat het op een cm of 2)

Nu had ik er ook een divide en conquer systeem bijbesteld (vanuit China), maar die waren de heren van Auplex vergeten in de container te stoppen, dus hier moest ik zelf nog even naar zoeken. daar komt meteen een van de nadelen van een Auplex om de hoek kijken, er zit hier (zover ik weet) geen dealer en op de meeste sites staan geen maten bij de divide en conquer systemen dus je moet hier en daar even bellen om de maten op te vragen zodat je weet dat het past. uiteindelijk ben ik naar een kamado winkel gegaan hier in de buurt waar ze Patton Kamado's verkopen, dit is namelijk ook een rebrand van Auplex. daar even nagemeten en hoewel het 0,5 cm in diameter scheelde heb ik daar een D&C systeem meegenomen met wat gietijzeren halve manen als rooster.

klaar voor gebruik:
IMG_20211026_132529.jpg


Die 0.5cm die ik eerder noemde zat nog een beetje in de weg, dus ik heb de twee uitstekende delen aan de bovenzijde iets naar binnen gebogen zodat de deksel er niet meer naast schuurt bij het dicht doen, voor de rest past het prima (denk dat dit dus ook valt in de categorie je krijgt waar je voor betaald :)).

Tijd voor de "maiden run" en het behandelen van de gietijzeren delen, kon niet echt goed zien of de top vent al was ge-seasoned dus voor de zekerheid heb ik die ook maar gedaan, klaar voor gebruik dus maar gelijk een rib-eye erop:

IMG_20211027_155342.jpg

IMG_20211027_174919.jpg

Klein detail, het weber gietijzeren rooster van het GBS systeem past precies in de onderste ring van het D&C systeem, dat kan nog wel eens van pas komen.

Eerste indruk(ken) na gebruik:
- wat een mooi en stoer apparaat (niet erg objectief)
- laat zich erg makkelijk regelen, en blijft erg lang op temperatuur
- de top-vent valt dicht als je de deksel open doen :cautious: (ik moet dus nog even kijken of ik hem andersom monteer of er een veerring tussen zet)
- geen lekken (geen kieren/openingen ook niet rond de bottom vent)
- stabiel en stevig geheel (kan er gerust mee rond rijden)
- wat wijkt die thermometer veel af, geloof dat het wel 15 graden was... gelukkig kun je die makkelijk ijken (en eerlijk gezegd kijk ik er zelden op)
- off-topic een heerlijke Rib-eye

Tot slot, heb de Kamado nu 3 maanden in gebruik heb er al van alles op gemaakt, van simpele rib-eye, gerookte eendenborst, zalmzijdes, beenham tot stoofpotjes en van korte high en fast tot lange (14uur) low en slow sessies. moet zeggen dat ik erg blij ben met deze aankoop.
Heb dan ook nog geen last ondervonden van enige gebreken, de tijd zal het leren of dat zo blijft.

Hopelijk hebben genootschappen leden die ook een Auplex overwegen nu een goede indruk van wat je kunt verwachten. als jullie vragen/opmerkingen hebben hoor ik het graag. zal het in de loop van de tijd aanvullen als er iets aan te vullen valt.
 
Je kunt er net zo veel plezier van hebben als een A merk en zou hij maar 10 jaar mee gaan ,val je aan die €350 ook geen breuk .
Veel Q plezier er mee
 
Mooie review, mijn zwager heeft dezelfde staan en hier hoor ik ook alleen maar positieve geluiden over.

Het gaat niet om de bbq, het poppetje wat aan de knoppen zit maakt het verschil.
 
Alleen al voor het handvat... geweldig!

Veel plezier ermee Baas!

Het feit dat de kamado al voorzien is van dome en scharnier lijkt mij voor beginnende kamado-kokers ook wel een groot pluspunt. Ik weet nog goed dat ik zelf de scharnier van mijn BGE heb vervangen en dat je dan die banden strak moet trekken met een ringsleuteltje... dat was best spannend! Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat alles af-fabriek en na transport nog helemaal strak en goed zit, maar dat is hier blijkbaar netjes het geval. Dus dat is hartstikke mooi!

Ik vind hem trouwens met al die zwarte afwerking in banden en onderstel een stuk mooier dan het RVS van die foto. Maar dat is inderdaad persoonlijk. Veel kook-plezier!
 
Laatst bewerkt:
Veel plezier met je Auplex
 
Ik vind hem trouwens met al die zwarte afwerking in banden en onderstel een stuk mooier dan het RVS van die foto. Maar dat is inderdaad persoonlijk.
Eens!
Het liefst alles zwart haha

Het ziet er prima uit. Je kan er een hoop verslijten wil je de prijs van een A merk betaald hebben met deze..
 
Stiekem moet ik wel een beetje gniffelen als ik deze review lees naast alle ellende in topics over de hele dure kamado's...... tuurlijk garantie.... maar zelfs als je deze over een poos uit eigen zak in z'n geheel zou moeten vervangen heb je nog steeds een goeie koop gedaan :ROFLMAO:👍💪
 
De oplossing voor een dichtvallende dop is simpel als hij verder los zit tenminste.

 
Ziet er mooi uit.
Hoe bevalt hij in het gebruik?
 
Dat handvat 😂 Goede review, hier gaan een hoop mensen wat aan hebben.
 
Stiekem moet ik wel een beetje gniffelen als ik deze review lees naast alle ellende in topics over de hele dure kamado's...... tuurlijk garantie.... maar zelfs als je deze over een poos uit eigen zak in z'n geheel zou moeten vervangen heb je nog steeds een goeie koop gedaan :ROFLMAO:👍💪
Dat is inderdaad tenenkrommend maar daar staan natuurlijk ook 1000-en tevreden gebruikers tegenover.
 
Dat is inderdaad tenenkrommend maar daar staan natuurlijk ook 1000-en tevreden gebruikers tegenover.
én klagende mensen plaatsen sneller iets dan mensen die 100% tevreden zijn.
Ook denk ik dat je verwachting anders is, dus je vind dingen sneller een probleem als je er veel geld voor betaald hebt.
De buitenspiegel van mn Ford Focus knarst als het koud is bij in en uit klappen, als een Porsche dat zou doen..
 
Dit lijkt me een mooie tussenweg tussen een A merk en een Aldi / Lidl uitvoering, veel plezier van je bbq!
 
De oplossing voor een dichtvallende dop is simpel als hij verder los zit tenminste.

Thanks, goede tip.
Was al van plan om de boutjes waarmee hij aan het keramiek vast zit te verwijderen zodat ik hem kan draaien. Snap ook niet waarom ze er boutjes in hebben gezet, het is niet dat de topvent eraf valt :rolleyes:
 
én klagende mensen plaatsen sneller iets dan mensen die 100% tevreden zijn.
Ook denk ik dat je verwachting anders is, dus je vind dingen sneller een probleem als je er veel geld voor betaald hebt.
De buitenspiegel van mn Ford Focus knarst als het koud is bij in en uit klappen, als een Porsche dat zou doen..
Ik heb een Weber Kettle en Smoker. Die dingen zijn vele malen goedkoper en jouw stelling gaat wel op eigenlijk. Monteren die dingen, een beetje buigen aan een deksel of een deurtje en lekker stoken maar. Een vriend van mij heeft een BGE, die kost een paar centjes maar wordt ook écht gebruikt en zo ziet hij ook uit, daar is zo'n ding tenslotte voor. Het hoeft voor mij persoonlijk allemaal niet uit te zien als in een showroom maar het moet natuurlijk wel goed werken, dat staat voorop.
 
De beste barbecue is toch nog altijd diegene waar je zelf tevreden mee bent.
 
Goede review, erg duidelijk wat de voor en nadelen zijn.

Waar is deze te koop voor €350?
Nu waarschijnlijk niet meer (containerkosten zijn hoog) heb hem via via, ze importeren ze per container. Als je interesse hebt stuur maar een PB kan ik je wel in contact brengen.
 
Laatst bewerkt:
Op het eerste zicht zitten aan de vent zelf schroeven op de draaipunten. Als daar een rondel tussen zit, kan je die buigen en terug vast draaien. Dan staat er spanning op. Bij mijn beide KJ’s zo gedaan en werkt perfect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan