BasBQ
Beef en Steak

Asperges met gerookte zalm en port salut

 
 
 
 

Rogier

Gemarineerd
Berichten
1.091
De fotowedstrijd van het bbq genootschap. Iets waar ik iedere maand van mee geniet maar nog nooit aan mee heb gedaan. Dit moest toch eens veranderen...

Het thema van @Bram was voor mij gelijk een uitdaging omdat ik weinig mensen in mijn kring heb die van witte asperges houden, maar ik zelf wel. Met groene asperges kan ik mijn vriendin wel een beetje blij maken. Vorige week had ik daarom een wokgerecht met groene asperges gemaakt, maar deze was foto-technisch niet heel aantrekkelijk en ik vond het ook wel leuker om iets met witte asperges te doen. Aangezien het thema het witte goud is... Op zoek naar wat anders dus.

En toen kreeg ik de nieuwsbrief van BBQ Experience Center binnen. Hier stond een mooi recept voor witte asperges met zalm en port salut. Dit trok direct mijn aandacht. Mijn moeder is gek op zalm, kaas en… op asperges! Een mooi moment om haar hier eens mee te verwennen.

Hier in Barendrecht zit een boerderijwinkel waar ze mooie witte asperges hadden liggen. Bij de lokale visboer een mooi stuk zalm gehaald, bij de kaasboer een mooi stukje kaas en de rest even bij de super. Aan de ingrediënten kan het niet liggen in ieder geval.

Vandaag alles ingepakt en meegenomen naar mijn ouderlijk huis. Hier stond een mooie weber 47cm op me te wachten.

IMG_0861.jpg


De zalm heb ik, volgens het recept, even ingesmeerd met wat azijn en voorzien van de spicy chipotle rub van grate goods. Thuis houden ze niet zo van pittig, maar ik mijn moeder wel :)

IMG_0867.jpg

IMG_0860.jpg


Daarna wat olijfolie op smaak gebracht met oregano, tijm rozemarijn en basilicum...

IMG_0870.jpg


Vervolgens de kaas saus gemaakt. Die kon afkoelen en kruiden konden ondertussen mooi intrekken.

IMG_0863.jpg


Daarna was de barbecue aan de beurt. Ik heb op zo’n 110°C het plankje er op gelegd zodat deze alvast een beetje kon roken. Uiteindelijk heb ik de temperatuur tot ongeveer 130°C laten oplopen. Zo kon de zalm best rustig garen. Meater er in en gaan...

IMG_0865.jpg

IMG_0866.jpg


Ondertussen twee eitjes gekookt en geprakt.

IMG_0869.jpg


De asperges had ik in de middag 5 minuten voor gekookt. Stukje gemak. Deze heb ik tot het grillen in een keukenpapiertje in de koelkast bewaard.

IMG_0859.jpg


Na ongeveer een klein half uurtje was de zalm op 51°C en vond ik het wel mooi. Deze kon er af en zou nog wel een klein beetje doorgaren.

IMG_0871.jpg


Ondertussen de onderste schuif van de weber open en de deksel er af. Het was tijd om de asperges te grillen. Deze heb ik zo’n 2 a 3 minuten per kant gegrild.

IMG_0873.jpg


En toen was het tijd om het bordje op te maken. 5 asperges per bord. Lekker wat zalm er over gebrokkeld. Kaas sausje er over, eitje er over en wat van de olie om het af te maken.

IMG_0875.jpg


En nu nog even nadenken welke foto ik ga inzenden. Daar ben ik namelijk nog niet helemaal over uit.
Waar ik wel uit ben is het resultaat van dit recept. Een fantastisch lekkere naar mijn mening! Echt een aanrader om dit eens te maken als je van zalm, kaas en natuurlijk asperges houd! Dit ga ik in ieder geval nog eens maken.
 
Wat een gave eerste inzending. Mooi gerecht en een prachtig uitzicht.
 
Inderdaad, mooi gerecht en prachtig uitzicht 👍🏻

Werkt altijd prima he zo’n weber 47 💪🏻
 
Prachtige inzending!

Je hebt je moeder in ieder geval flink verwend.
 
Mooie bereiding zo en mooi uitzicht inderdaad.
Succes met kiezen van de foto voor de inzending (y)
 
Wat een lokatie. Daar wil iedereen wel bbqen. Gerecht ziet er heerlijk uit, lekker met zalm ipv ham. Succes met je eerste fotowedstrijd Rogier!
 
Je trapt je deelname meteen af met een mooie inzending. Het ziet er erg smakelijk uit. Het is al meermaals gezegd maar het uitzicht maakt het geheel wel af 😍
 
Goed bezig Rogier. Ga ik ook eens op deze wijze proberen. Vaker meedoen aan de fotowedstrijd zou ik zeggen!
 
Haha, ik ga het uitzicht niet meer benoemen.
Maar voor de rest, mooi gemaqkt en ziet er erg lekker uit. Smakelijk.
 
Heerlijk maal mooie foto's

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Allememaggies de ziet er goed uit
Schuif maar door.
Complimenten. Toppertje dit
 
Hartstikke mooie inzending Rogier, top gedaan!
 
Heerlijk verslag. En wat een uitzicht kerel. Ik snap wel dat het nooit gaat vervelen.
Dit bordje zou ik zeker lusten. Zo blijf je altijd de lieveling van je moeder kerel. Top
 
Had graag aangeschoven, ziet er heerlijk uit 😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan