BasBQ
Beef en Steak

Asperges met een kokossoepje

 
 
 
 
 
 

mrooding

Administrator
Forumleiding
Berichten
1.159
Het voelt niet alleen als een eeuwigheid geleden dat ik nog heb meegedaan aan een fotowedstrijd, maar het is het ook! De afgelopen maanden stond mijn BBQ-leven een beetje stil. De belabberde winter helpt natuurlijk niet, maar het was ook een opeenstapeling van grote veranderingen: een nieuwe baan, een hoop deadlines voor ons nieuwbouwhuis, ... Het is niet alsof de Q niet meer aanstond maar echt tijd om lekker te hobbyen en nieuwe dingen te proberen was er niet.

Daar is gelukkig afgelopen weekend weer verandering in gekomen! Toen ik de opdracht van @Bram zag moest ik meteen denken aan een recept wat ik had gezien op Cheflix: witte asperges met een kokossoepje. Wij zijn sowieso wel fan van de oosterse keuken dus deze combinatie sprak mij meteen aan.

Afgelopen zaterdag snel op pad om ingrediënten te scoren en zogezegd kwam ik thuis met een kleine 800 gram witte asperges. Daarnaast mocht Paksoi, gember, rode peper, citroengras, limoen en natuurlijk kokosmelk niet ontbreken
1650364953390.png


Als eerste heb ik de asperges geschild en gehalveerd. Van de paksoi heb ik alleen de de witte delen afgesneden en ingesmeerd met olijfolie. De asperges heb ik een 3-tal minuten geblancheerd en vervolgens direct gekoeld in ijswater.
1650365066141.png

1650365079302.png

Vervolgens de Q aangestoken om op te warmen tot ongeveer 200 graden. Het komt allemaal niet zo nauw, zolang je het witte goud maar niet verandert in zwart goud 🤪

Voor het kokossoepje sneed ik de gember, citroengras en de rode peper grof. Laat dat samen met wat olijfolie een minuutje bakken en doe er vervolgens 300ml kokosmelk bij. Tot slot laat je dit 5-8 minuten reduceren.
1650365294700.png


Tegelijkertijd mochten de kokosvlokken een paar minuten in de oven op ~100 graden. Deze wil je wat bruinen en krokant krijgen.

Zodra de Q op temperatuur is mocht de paksoi en de asperges er op. Het is een kwestie van lekker vaak omdraaien en kleuren. Let op want dit kan hard gaan (zeker met dunne Paksoi)
1650365482642.png


Naast de groenten lagen er voor de kinderen nog wat worstjes op. Het witte goud is nog niet aan hun besteed.
1650365619114.png

1650365631837.png


Zodra alles klaar was kon het geheel samengevoegd worden. De asperges en paksoi heb ik doormidden gesneden en om en om op een bord gelegd. Vervolgens ging het kokossoepje er overheen en werd het afgewerkt met de gebakken kokos. Het was een zeer geslaagde combinatie die ik zeker vaker ga maken!

1650368106540.png
 
Mooi Marc, ik heb je gemist kerel, dat realiseer ik me vooral als ik deze mooie smakelijke bijdrage weer zie!
 
Lijkt mij erg lekker Marc.
 
Wat moet een mens daar nog aan toevoegen? Wat een heerlijk gerecht en heerlijk plaatje.
 
Erg mooie combinatie van ingrediënten.
Had ik zeker wel willen proeven.

Mooie bijdrage!
 
WoW, dat ziet er heerlijk uit Marc. Mooie bijdrage weer.
 
Welkom terug kerel. Pas maar om dit te maken in je nieuwe woning, want de buren zullen zichzelf uitnodigen 😜
 
Welkom terug Marc. Tof om weer eens zo'n heerlijke reportage van je te lezen.
Ziet er goed uit. De eerste foto Is ook geweldig.
 
Nice to see you back. En dan gelijk met deze binnenkomer.
Heerlijk. Had je best ff voor mogen bellen. 😋
 
Sterke comeback

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Dank allemaal!

Welkom terug kerel. Pas maar om dit te maken in je nieuwe woning, want de buren zullen zichzelf uitnodigen 😜

Ik pas wel op, de prijzen van asperges rijzen dit jaar de pan uit :eek:
 
Ik kan me niet anders dan aansluiten bij Sander72. Wat een heerlijk verslag, en super twist wat er mogelijk is met asperges. TOP

En het is zeker fijn om even in drukke tijden je hobby te kunnen oppakken. Hopelijk krijgen we nog meer lekkers te zien. Succes met de bouw en je nieuwe job.
 
Ik heb genoten van je verslag maar vooral deze twist lijkt me erg lekker. Weer eens iets om te proberen! Succes met de fotowedstrijd..
 
Terug
Bovenaan Onderaan