BasBQ
Beef en Steak

Appeltaart

 
 
 
 
 

Barbeknoei

Gerijpt
Berichten
2.849
Voor de verjaardag van de vrouw een appeltaart gemaakt volgens recept van @Ewald.

Appeltaartmix van de Jumbo, de rozijnen een dagje geweld in rum en een van de laatste goudreinetten uitgekozen voor de vulling.

Deeg volgens verpakking . Na het bekleden de bodem gevuld met verkruimelde bastogne koeken.
Hierna de vulling gemaakt, waarbij ik de appels in kleine blokjes heb gesneden en de suiker heb vervangen door basterdsuiker.

Ondertussen de kamado op temperatuur gebracht. Alleen had ik tijdens het bakken problemen met de temperatuur. De fire up houtskool schommelde erg tussen de 150 en 220 graden. Ik bleef continu bijstellen.

Achteraf bedenk ik me dat sinds ik de kamado heb (april 2019) ik nauwelijks meer fire up gebruik en hier telkens problemen mee heb. Met Quebrancha heb ik dit nooit.

Derhalve... Na ruim 2,5 uur was de taart klaar. Nog een verse vanillesaus gemaakt, en mijn broer gebeld (@Bram je was niet bereikbaar ).

Het resultaat... Een heerlijke appeltaart die goed in de smaak viel.
Volgende keer een kleinere vorm, zodat ik iets meer deeg heb voor de bovenkant.

Geeft de kamado een meerwaarde? Nee absoluut niet, maar is wel veel leuker

Hieronder de foto's

45079e90c6e3208c7c33f99b6c2c9970.jpg
76a2377a25143aad3db344dbb57c196e.jpg
63124f50eb65c4d0ab5c528b6735ba9e.jpg
a37ca250206f315a02673f813877ce01.jpg
 
Mooi taartje
En gefeliciteerd natuurlijk
 
Zal ik mijn nummer geven? Voor dit soort dingen ben ik meestal wel bereikbaar.

Maar goed gelukt die taart. Nu wil ik hem ook maken.
Lijkt me erg lekker. Proef je de rum?

Nog gefeliciteerd BTW.
 
Zal ik mijn nummer geven? Voor dit soort dingen ben ik meestal wel bereikbaar.

Maar goed gelukt die taart. Nu wil ik hem ook maken.
Lijkt me erg lekker. Proef je de rum?

Nog gefeliciteerd BTW.
Je proeft zeker extra smaak aan de rozijnen. Niet overduidelijk rum, maar wel erg lekker...
 
Je proeft zeker extra smaak aan de rozijnen. Niet overduidelijk rum, maar wel erg lekker...

Ik heb m'n noten en rozijnen destijds in de whisky geweekt en daar proefde je de smaak héél goed van.😊
 
Ziet er erg goed en lekker uit Remco, bij mij doet de Appeltaart er bijna altijd 1 uur en 50 minuten over op 175-180 graden.
Wat ik wel altijd doe is 12 bastognekoeken verkruimelen met een deegroller en dit kruim over de bodem van het deeg in de taartvorm verdelen.

dit zorgt ervoor dat het vocht uit de appel wordt opgevangen en je een nog krokantere bodem krijgt, en de extra smaak van de bastognekoeken.
Edit: Ik zie Kandijkoeken op de foto en in de tekst, OOPS sorry te snel gereageerd 🤭
Ik snijd mijn appels overigens fijner, maar dat is misschien persoonlijk dat vind ik lekkerder, dan worden de stukjes appel zachter.
 
Laatst bewerkt:
OMG dat ik die telefoon niet gehoord heb. Ik kom vandaag uit het werk gelijk langs
Dit lust ik zeker wel
 
Ziet er erg goed en lekker uit Remco, bij mij doet de Appeltaart er bijna altijd 1 uur en 50 minuten over op 175-180 graden.
Wat ik wel altijd doe is 12 bastognekoeken verkruimelen met een deegroller en dit kruim over de bodem van het deeg in de taartvorm verdelen.

dit zorgt ervoor dat het vocht uit de appel wordt opgevangen en je een nog krokantere bodem krijgt, en de extra smaak van de bastognekoeken.
Edit: Ik zie Kandijkoeken op de foto en in de tekst, OOPS sorry te snel gereageerd
Ik snijd mijn appels overigens fijner, maar dat is misschien persoonlijk dat vind ik lekkerder, dan worden de stukjes appel zachter.
Ik heb er bijna een heel pak koeken gebruikt

Maar volgend jaar zal ik ze fijner snijden. Weer genoeg appeltaart gehad voor er een jaartje tegen te kunnen.
 
Ik heb er bijna een heel pak koeken gebruikt

Maar volgend jaar zal ik ze fijner snijden. Weer genoeg appeltaart gehad voor er een jaartje tegen te kunnen.

Hier bakken we er ook maar 1 of 2 per jaar.
Wennen is dat he als je van die knoertharde houtskool switched naar de zachtere Fire Up, die laatste reageert veel sneller op zuurstof, je moet daar je hele zuurstof management (lees: de openingen van de schuif onder en de schijf boven) van de BBQ voor omgooien.
Andersom heb je hetzelfde probleem alleen wil de temp. dan maar moeilijk stijgen, of zelfs uitgaan.😂
 
Hier bakken we er ook maar 1 of 2 per jaar.
Wennen is dat he als je van die knoertharde houtskool switched naar de zachtere Fire Up, die laatste reageert veel sneller op zuurstof, je moet daar je hele zuurstof management (lees: de openingen van de schuif onder en de schijf boven) van de BBQ voor omgooien.
Andersom heb je hetzelfde probleem alleen wil de temp. dan maar moeilijk stijgen, of zelfs uitgaan.
Juist dat. Ik gebruik bijna altijd Quebrancha en maar af en toe fire up. Dat meestal op de weber of voor pizza's.
Het koste me echt veel moeite nu. Maar voor de volgende keer, veel voorzichtiger zijn met de luchtschuiven.
 
Gisterenavond kwam de smoes dat ik op tijd moest gaan slapen en vandaag heb ik de hele dag voor niets gewacht.

Dus nu inderdaad de buren maar uitgenodigd .
Hahaha 😂
Mijn dochter vraagt waarom ik lach
 
Zo gaat het wel vaker Rick. Je besteld via hem twee stukken skirt en hij eet ze zelf op....
Van de andere kant kan hij ook zomaar bellen voor wat duiven of ganzen en even later ligt er een vrachtwagen lading aan geschoten wild in mijn tuin of voor de deur.
De vrouw klagen dat er drie maanden later nog steeds veren te vinden zijn..
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Zo gaat het wel vaker Rick. Je besteld via hem twee stukken skirt en hij eet ze zelf op....
Van de andere kant kan hij ook zomaar bellen voor wat duiven of ganzen en even later ligt er een vrachtwagen lading aan geschoten wild in mijn tuin of voor de deur.
De vrouw klagen dat er drie maanden later nog steeds veren te vinden zijn..

Hahaha
We moeten eens samen een projectje doen op de Q broer.
Dat is te lang geleden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan