BasBQ
Beef en Steak

Amerikaanse & Koreaanse pulled pork

 
 

diesel4666

Stoker
Berichten
437
Vandaag nog eens tijd gemaakt voor een low&slow sessie. 2 stuks spieringgebraad van ongeveer 2,5kg de avond voordien voorbereid. Eén traditioneel geïnjecteerd en ingerubd, de andere ingesmeerd met gochujang. Beide ongeveer volgens de methodes beschreven op Noskos' blog.
De Amerikaanse versie was voor de diepvries, de Koreaanse ook voor ons avondmaal.

Wel wat later moeten eten dan voorzien, want hebben bijna 11u op de bbq gelegen. Vorige sessie was 9u voldoende. Geen idee van oorzaak. Enige wat ik anders heb gedaan is dat ik vorige keer in aluminium ingepakt heb na 7u, nu al na 6u. En nu lagen er 2 stukken vlees op ipv 1, maar dat heeft ook geen invloed, denk ik.

Deze keer gebruik gemaakt van alu bakjes. (Dank u voor de tip, forum!) Echt wel handig om het kookvocht op te vangen.

Voor de Koreaanse burgers ook de recepten van Noskos gevolgd voor de Koreaanse bbq saus en de Alabama white sauce. De kimchi mayo heb ik niet gemaakt, heb gewoon beetje kimchi gebruikt.

Conclusie: wij zijn er hier thuis niet echt zot van, is dus geen blijvertje voor ons. Ik vond het varkensvlees wat flets smaken (buiten het pikante), het miste wat (kruiding?). Ik proefde ook niet echt een bbq-smaak. (Rooksmaak gemaskeerd door de gochujang?)
Op zich zeker niet slecht. Ik zal zeker nog genieten van de porties uit de diepvries.

Mijn vrouw zei dat ze deze pulled pork (de Koreaanse) droger vond dan de pulled pork van vorige sessie. Ik had niet gezegd dat deze niet geïnjecteerd was. (Kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben, zoals minder vet stuk vlees bijvoorbeeld...)
50230f09563608265b3942a1dd52f5ef.jpg
d439132db34c9b9d2344d76d5246df63.jpg
49cde0c3e56634bcbc45bde22caa3f32.jpg
4cef67cc47f90221c69027c7e722c82e.jpg
8714084cce3193871ba12a3aba438c7a.jpg
a517efcef72e04a46dfb15eb73864a54.jpg
dc91db86be17da96f28302bae97e8615.jpg
e0bf17a2fbdbcbb483f68a0cccc69123.jpg
475b76680b0ffa8aa49882d17984379f.jpg
6f78ca36c6291e8292e2cd2d4c987bdf.jpg
 
Toch ziet het er heel lekker uit, jammer dat het niet was wat je er van verwachte.

Het ene stuk vlees is de andere niet, denk dat je niet echt moet zoeken naar een oorzaak.
 
Mooie PP's zien er gewoon heel goed uit.
You love it or you hate it, de Koreaanse versie vonden wij ook minder, precies zoals jij omschrijft.
Onze overburen waar we hem aan gedoneerd haddenen vraten zowat het bakje op, die vonden hem heerlijk.
 
Mooie sessie!

Vroeg mij af of die aluminium bakjes niet teveel rook tegenhouden. Had je een mooie rookring overal?
 
Mooie sessie!

Vroeg mij af of die aluminium bakjes niet teveel rook tegenhouden. Had je een mooie rookring overal?

Het bakje gebruik je pas bij het inpakken.
Dan pikt hij geen rook meer op
 
Dat het langer duurde kan mogelijk aan het gebruik van de aluminium bakjes liggen, je creëert een isolerende ruimte tussen het vlees en het bakje. En wanneer die ruimte zich met waterdamp/stoom vult zal het niet warmer worden dan 100C.
Bij strak inpakken met alu folie wordt de omgevings warmte van de bbq vrijwel gelijk doorgegeven door het directe contact.
 
Dat het langer duurde kan mogelijk aan het gebruik van de aluminium bakjes liggen, je creëert een isolerende ruimte tussen het vlees en het bakje. En wanneer die ruimte zich met waterdamp/stoom vult zal het niet warmer worden dan 100C.
Bij strak inpakken met alu folie wordt de omgevings warmte van de bbq vrijwel gelijk doorgegeven door het directe contact.

Dat klinkt heel aannemelijk. Het waren ook echt de laatste paar graden die tergend traag vooruit gingen.
Volgende keer die bakjes tegen het vlees aan duwen dan. (Als dat niet helpt, toch maar terug naar het inwikkelen)
 
Laatst bewerkt:
Dat het langer duurde kan mogelijk aan het gebruik van de aluminium bakjes liggen, je creëert een isolerende ruimte tussen het vlees en het bakje. En wanneer die ruimte zich met waterdamp/stoom vult zal het niet warmer worden dan 100C.
Bij strak inpakken met alu folie wordt de omgevings warmte van de bbq vrijwel gelijk doorgegeven door het directe contact.

Ik bedoel inderdaad ook dat het bakje aangedrukt dient te worden tegen het vlees.

Je wil geen open ruimtes.
 
Jammer dat het niet helemaal naar wens waren, ziet er toch wel lekker uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan