BasBQ
Beef en Steak

Almond crumble cherry pie

 
 
 
 
 

Boldeagle

Gerijpt
Berichten
4.066
DSC01982_DxO.jpg

Deze had ik nog beloofd te posten en belofte maakt schuld.

Ik was al langer op zoek naar een leuk kersentaart recept en na een leuk recept uit de Allerhande ben ik op zoek gegaan naar diverse variaties/recepten. Ik kwam tot onderstaand verzamel recept als basis. Het vergt wat voorbereiding maar dit is zeker de moeite waard.
Dmv het blindbakken kan je de bodem alvast voorbereiden om de taart later in een relatief korte tijd af te maken.

Wat hebben we nodig :
DSC01962_DxO.jpg


450 gram bloem (300 gram +150 gram en zakje bakpoeder )
of 300 gram bloem en 150 zelfrijzend bakmeel
2 eetlepels poedersuiker
150 gram witte bastedrsuiker
250 gram koude boter in blokjes (1x 150 1x 100 gram)
600-700 gram kersen Vers ontpit, uitgelekt uit pot, of vriezer.
100 gram ongezouten amandelen
1 vanille stokje (of zakje vanille suiker als alternatief)
150 gram zelfrijzend bakmeel of 150 gram bloem met bakpoeder
1 theellepel maizena

Extra: Bonen of knikkers tbv de steunvulling
diepe 24 cm, of lage 27 vorm
BBQ op 175-200 graden

Optioneel :
slagroom
scheutje kirsch of andere likeur

Meng de bloem, poedersuiker en 150 g boter tot een samenhangend mengsel. (Voeg eventueel 50 ml slagroom toe en kneed verder) Wikkel in vershoudfolie en zet 1 uur in de koelkast.

rol het deeg uit tot een ronde lap met een doorsnee van 35 cm. Bekleed je vorm hiermee. Prik met een vork gaatjes in de bodem. Bedek met bakpapier en vul met de steunvulling. Bak 15 min.
Dit is het zogenaamde blind bakken. Dit voorkomt dat je bodem uit vorm raakt en dat deze met een vochtige vulling niet gaar wordt.
Haal het bakpapier met de vulling eruit. Bak nog ca. 5 min. verder zonder de steunvulling.

DSC01975_DxO.jpg


Kook ondertussen in een steelpan de kersen en 100 g basterdsuiker (en optioneel een scheut likeur) 15 min. zachtjes door elkaar. (let erop dat je er geen kersenprut van maakt !) Roer de maizena erdoor en neem van het vuur.

Snijd het vanillestokje in de lengte door en schraap het merg eruit met een scherp mesje. (of gebruik het optionele zakje vanille suiker) Meng dit met het zelfrijzend bakmeel, (of de bloem bakpoeder combinatie) de rest van de boter en de rest van de suiker tot een kruimeldeeg Meng hier de amandelnoten doorheen (gebroken of heel wat je zelf mooier vind)

Verdeel je kersenmengsel over je bodem en verdeel het amandel kruimeldeeg hierover.
Bak af in ongeveer 30 minuten tot je kersenmengsel ziet pruttelen. Laat 30 minuten afkoelen (is moeilijk ik weet het) eet lauw of koud en serveer een bolletje ijs of slagroom erbij.

DSC01978_DxO.jpg



Smakelijk
 
Jammie.
Ik ga hem snel eens maken.
 
@Boldeagle: je had een deel van deze foto's toch al een keer eerder gepost of heb ik een "deja-vu" of komt het door de aanpassing?
 
RedFox zei:
@Boldeagle: je had een deel van deze foto's toch al een keer eerder gepost of heb ik een "deja-vu" of komt het door de aanpassing?

Klopt, allemaal zelfs en nu gebruik ik ze voor het recept  ;D
 
yep, daar zit de reden, niet zo snel aan gedacht....maar wel aandachtige lezer, toch?  ;)
 
Leuke pie!
 
Daar maak je hier ook vrienden mee :).
 
Terug
Bovenaan Onderaan