BasBQ
Beef en Steak

Afkoelen kamado

Vuurvreter

Tondelzoeker
Berichten
14
Goedendag allen,

Ik had een vraag over hoe snel jullie kamado afkoelt. Als je bv per ongeluk bij een low and slow sessie hem naar 140 ipv 120 brengt hoe lang duurt het dan voordat je hem weer op 120 hebt? Gevoelsmatig duur het bij mij soms wat langer dan ik zou willen. Vandaar mijn vraag. Bedankt alvast!
 
Is afhankelijk van de buiten temperatuur, wind etc.

Maar vergeet niet dat de kamado is gemaakt om temperatuur vast te houden dus afkoelen van een kamado is een tijd rovende klus. Voor mij is dat ook een deel van de hobby, om de temperatuur goed af te stellen.

Als je niet wil dat je temperatuur bij een onbewaakt moment omhoog gaat zou ik een temperatuur regelaar aanschaffen.



Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Is afhankelijk van de buiten temperatuur, wind etc.

Maar vergeet niet dat de kamado is gemaakt om temperatuur vast te houden dus afkoelen van een kamado is een tijd rovende klus. Voor mij is dat ook een deel van de hobby, om de temperatuur goed af te stellen.

Als je niet wil dat je temperatuur bij een onbewaakt moment omhoog gaat zou ik een temperatuur regelaar aanschaffen.



Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Dank voor je antwoord! Voor mij is dat ook de sport. En hij is vrijwel altijd direct stabiel als ik hem afstel op de gewenste temperatuur. Maar soms idd in een onbewaakt moment (lees, ik was even te lang naar de winkel) heeft wel eens een uitschieter. Daarom was ik benieuwd wat bij jullie de gemiddelde tijd is om in temp te dalen.
 
Ja ik heb al twee keer gehad met de hond even uitlaten heel vervelend allemaal enige wat je kan doen is je vlees eraf halen en schuifjes dicht, vaak doe ik deksel dan af en toe even open en weer dicht om de warmte eruit te laten. Maar het is vervelend om dit op te lopen bij een low and slow sessie!


Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Hangt helemaal af van welk vlees ik er op heb liggen, maar met een PP sessie ben ik niet meer bang voor uitschieters. Rund is vervelender, dat is minder vergevingsgezind heb ik gemerkt.
 
Wat ik doe is de schuiven iets dichter zetten wanneer ik even weg moet.
Zo weet ik zeker dat de temperatuur niet per ongeluk te ver op loopt.

Liever dat de kamado iets terug loopt, dan dat ie te ver op loopt.
Meestal kan een te lage temperatuur minder kwaad dan te hoog.
 
Wat ik doe is de schuiven iets dichter zetten wanneer ik even weg moet.
Zo weet ik zeker dat de temperatuur niet per ongeluk te ver op loopt.

Liever dat de kamado iets terug loopt, dan dat ie te ver op loopt.
Meestal kan een te lage temperatuur minder kwaad dan te hoog.
Goede tip! Dank je
 
Wat ik doe is de schuiven iets dichter zetten wanneer ik even weg moet.
Zo weet ik zeker dat de temperatuur niet per ongeluk te ver op loopt.

Liever dat de kamado iets terug loopt, dan dat ie te ver op loopt.
Meestal kan een te lage temperatuur minder kwaad dan te hoog.
Dank je ga ik zeker proberen als ik weer even weg moet!

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Wat ik doe is de schuiven iets dichter zetten wanneer ik even weg moet.
Zo weet ik zeker dat de temperatuur niet per ongeluk te ver op loopt.

Liever dat de kamado iets terug loopt, dan dat ie te ver op loopt.
Meestal kan een te lage temperatuur minder kwaad dan te hoog.

Dat is idd wel een goeie tip. Het duurt dan wel wat langer, maar als je een uitschieter krijgt, heb je een groter probleem. Deze tip neem ik zeker mee.
 
wat je kan doen is je vlees eraf halen en schuifjes dicht, vaak doe ik deksel dan af en toe even open en weer dicht om de warmte eruit te laten.

Deksel open is misschien wel 'warmte weg', maar ook vooral 'zuurstof erin'. Doe je daarna de deksel er weer op, zal de temperatuur omhoog gaan.... Alleen de schuifjes beetje meer dicht en vooral geduld, werkt het beste. ;)
 
Bij mijn bge is schuif onder dicht(er) dan loopt de temp binnen 10min af..
Wel een beetje afhankelijk of ik de conveggtor en/of gietijzer er in heb liggen..

Laatst van 180 weer terug naar 140 met kwartiertje..stond toen nog niet lang aan want zoals hierboven al geschreven.. als de hitte in je keramiek zit dan is het lang(er) wachten ;-)

J.

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
Vergeet ook niet dat je houtskool hier een belangrijke rol speelt. groot verschil of je een paar grote stukken hebt gloeien of een complete vuurzee van kleinere kooltjes hebt. Grote stukken laten zich beter en constanter regelen.

maar de tip om iets te knijpen als je even weggaat is absoluut de sleutel. Zeker als het waait. Maar let dan ook vooral op de windrichting.

aan de andere kant... t moet wel een uitdaging blijven .. too easy als t allemaal zo simpel zou zijn.. ;)

happy cooking
 
Terug
Bovenaan Onderaan