BasBQ
Beef en Steak

Advies gezocht aanschaf nieuwe Kamado

Bart1990

Tondelzoeker
Berichten
6
Goedeavond allemaal,

Zojuist heb ik mijzelf in het stel je voor draadje alvast voorgesteld en hier kondigde ik ook aan dat ik na een jaar veel BBQ'en op de Weber 57 master touch GBS nu opzoek ben naar een Kamado.

Zoals ik al van zoveel mensen heb gelezen hier én ook inmiddels zelf ervaren heb is het aanbod gigantisch. Een goed gevulde markt waar iedereen duidelijk een graantje van wil mee pikken en waarom ook niet! Ik heb al wel wat ''onafhankelijke'' winkels gehad, maar daar krijg ik toch een te commercieel advies gevoelsmatig dus ik ben zelf op onderzoek uit gegaan.
Als je dan wat verder gaat googlen en lezen dan kom ik toch wel tot de conclusie dat er een paar merken ''uit springen voor mij''. Waarom springen die eruit voor mij? Met name, omdat ik levensvatbaarheid van een merk (lees: servicebetrouwbaarheid) heel relevant vind. Kom ik dus een onbekend ''honky tonky'' merk tegen bij een bouwmarkt dan haak ik al snel af.

Correct me if i'm wrong, maar naar mijn idee bestaat de gevestigde orde uit (van goedkoop naar duur):
- Grill Guru
- Bastard
- Kamado Joe / Primo
- BGE
Ik zal er vast wat vergeten!

Daar waar ik normaal gesproken behoorlijk van de A-merken ben wilde ik hier toch iets verdere research indoen gezien de gigantische prijsverschillen. Een redelijke complete Grill Guru Large voor nog geen € 800 euro en een BGE kaal zonder iets voor minimaal het dubbele in dezelfde afmeting.

Wat zoek
Nu vind ik het heel moeilijk om echt een goede conclusie te trekken over wat nou geschikt is voor mij. Wat zoek ik? En wat vind ik belangrijk? (van belangrijk naar minst belangrijk:
1. Goede temperatuur controle. Dus met zo min mogelijk moeite zo stabiel en nauwkeurig als mogelijk en reëel is. Dit is tevens de hoofdreden dat ik een Kamado wil (ook omdat ik het hele jaar door wil bbqen en met de Weber swinters nog meer moeite heb met temp. controle). Het is een leuke uitdaging om 12 uur lang PP te maken op de Weber, maar je bent toch stiekem best ''druk'' met de temperatuur in een range van 10-15 graden te houden.
2. Dito accessoires assortiment. Dat hoeven dus niet 600 opties te zijn, maar wel de basis dingen als pizzasteen, cast iron searing grill, etc.
3. Een goede service als er een keer wat is dat je geen langdurige reparatie/ opstuur ellende krijgt

Mijn gevoel zegt dat, na dus wat research, de meest recente Kamado Joe Classic 2 (2020). Het D & C systeem spreekt mij hier ook wel aan maar is zeker geen ''must''. Echter spreekt The Bastard Large Urban Compleet mij weer wat meer aan op basis van uitstraling. En tot slot als je de geleerde moet geloven is Grill Guru wel echt een instapmodel, maargoed wie zegt dat dat slecht is?
Waar ik dus met name tegen aanloop is de twijfel hoe zwaar mijn eigen Prio 1 telt in deze vergelijking, ofwel:
- Is het keramiek van bijv. een Grill Guru, inderdaad zo slecht ten opzichte van een Kamado Joe of BGE.
- En als dit verschil zo groot is ga ik dan mijn eigen Prio 1 doel niet voorbij dalijk?
- Moet ik toch blindelings kiezen voor BGE, want dat is de duurste en ''zal wel de beste zijn''?

Kortom: Ik hoop dat iemand mij hier wellicht wat meer kan adviseren nu jullie weten waar ik tegen aanloop in mijn zoektocht. Mocht je nou een ander merk in gedachten hebben dan hoor ik dat uiteraard ook graag!

Alvast heel erg bedankt voor de moeite om tot hier überhaupt te lezen en ik hoop dat iemand de tijd en zin heeft om te reageren.
 
De service van bge en kj is beide top. Over basterd hoor ik ook goede verhalen en ik verwacht dat de primo ook niet voor niets zo populair is.

De conclusie voor de grill guru heb je denk ik zelf al getrokken. Ik wil niemand voor het hoofd stoten die een grill guru wil of heeft gekocht, maar ik lees veel negatieve ervaringen met bijvoorbeeld de ah actie.
 
Heb je de masterbuild van kamado joe al is bekeken?

Mooie prijs en kamado joe kennende goede service.

Ik geloof wel dat je van alle vier blij wordt als je van bbqen houdt. Het is maar net hoe dik je portemonnee is en wat je er voor terug wil zien.

Vindt je een a merk belangrijk met leuke extra's of wil je gewoon een kamado waar je lekker mee kan rommelen.

O ja de garantie voorwaarde verschillen ook wel aardig geloof ik!

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
heb je wel eens naar een berghoff gekeken of een yakuniku mooi compleet en gedegen prima service en garantie
 
Ik heb zelf sinds een paar weken een Bastard Urban Large gekocht.
Redenering: BGE zou 1k euro meer kosten en ik vond het mat zwarte erg mooi staan.
Het 2020 model heeft enkele verbeter punten gekregen die mijn inziens de Bastard goed hebben gepositioneerd.

Tot op heden vind ik de garantie van de Bastard prima, bij levering liep er een borg moertje vast (voordat het spul was aangedraaid). Ik heb een compleet nieuw onderstel gekregen binnen een week.

Het is een prima kamado, heb er al wat dagen mee mogen spelen. Voelt zeer degelijk aan!
Er zijn genoeg accessoires te koop, maar niet zoveel als van BGE. Wat ik mis is een bbq mat met daar Bastard op 😁

Foto van mijn eerste keer 😍 (ik had de plankjes er nog niet aan.. kon niet wachten)

IMG_0014.JPG
 
Laatst bewerkt:
In het begin van je verhaal noem je de Primo, daarna hoor ik je er nier meer over.
Maar dat valt me vaker op.
Dit komt waarschijnlijk door de onbekendheid met Primo, andere merken doen veel aan marketing, Primo helaas niet veel en dat begrijp ik niet zo.
Misschien komt het omdat de Primo XL geen vergelijkbare concurenten heeft, dit is immers de enige ovale Kamado.
Maar ja, Primo heeft ook ronde Kamado's:rolleyes: Misschien vind Primo de USA als afzetmarkt wel voldoende.
Overigens zitten de fabrieken van BGE en Primo in de USA 5 minuten rijden van elkaar af.

Anyway, ik zou naar een BBQshop gaan en daar kijken, voelen, knuffelen, met de Kamado's van verschillende merken en kijken waar jij je zelf het lekkerste bij voelt.
Als ik opnieuw zou moeten kiezen:
1. Primo Oval XL (love at first sight, en nog steeds verliefd)
2. Kamado Joe Classic II of III (maar dan geen rode); Innovatief merk goede Garantie
3. BGE. L; Kwaliteit en Garantie
4. Black Bastard L
5. Weber Summit Charcoal, geen echte Kamado maar komt er dicht in de buurt (tsja weber, blijft toch een erg goed merk met goede service en garantie) Alleen schreeuwend duur

Mijn Weber 57 gaat sowieso nooit meer weg.
 
In het begin van je verhaal noem je de Primo, daarna hoor ik je er nier meer over.
Maar dat valt me vaker op.
Dit komt waarschijnlijk door de onbekendheid met Primo, andere merken doen veel aan marketing, Primo helaas niet veel en dat begrijp ik niet zo.
Misschien komt het omdat de Primo XL geen vergelijkbare concurenten heeft, dit is immers de enige ovale Kamado.
Maar ja, Primo heeft ook ronde Kamado's:rolleyes: Misschien vind Primo de USA als afzetmarkt wel voldoende.
Overigens zitten de fabrieken van BGE en Primo in de USA 5 minuten rijden van elkaar af.

Anyway, ik zou naar een BBQshop gaan en daar kijken, voelen, knuffelen, met de Kamado's van verschillende merken en kijken waar jij je zelf het lekkerste bij voelt.
Als ik opnieuw zou moeten kiezen:
1. Primo Oval XL (love at first sight, en nog steeds verliefd)
2. Kamado Joe Classic II of III (maar dan geen rode); Innovatief merk goede Garantie
3. BGE. L; Kwaliteit en Garantie
4. Black Bastard L
5. Weber Summit Charcoal, geen echte Kamado maar komt er dicht in de buurt (tsja weber, blijft toch een erg goed merk met goede service en garantie) Alleen schreeuwend duur

Mijn Weber 57 gaat sowieso nooit meer weg.

Niet alleen de prino, maar ook monolith is een toppers die vaak vergeten wordt.
Ik vond dat ovaal van de primo helemaal niks, maar was puur gebaseerd op zicht en niet op kwaliteit/ervaring.
Juist de rode kleur van de kj vind ik geweldig, maar eerlijk is eerlijk qua looks wint bge het echt wel.

Maar net wat Ewald zegt, neem de tijd voor het kijken, knuffelen, voelen en misschien wel een workshop met verschillende kamado's. Waarschijnlijk koop je volgend jaar geen andere.
 
Laatst bewerkt:
Ik vond dat ovaal van monolith helemaal niks, maar was puur gebaseerd op zicht en niet op kwaliteit/ervaring.

Monolith Ovaal, je bedoelt: Primo, volgens mij is dit de enige ovale Kamado;)
 
KJ heeft ook een zwarte versie uitgebracht van de KJC 2. Deze zal wel moeilijk te krijgen zijn, maar je kan daar eens naar kijken.
Masterbuilt is een zwarte KJC1 zonder DC systeem. Als je deze er los bijkoopt ben je ongeveer net zoveel kwijt als de KJC1.

Voor mij is KJC2 de enige die ik zelf uit het lijstje zou kiezen, reden is dat ik veel waarde hecht aan het scharnier. Deksel kan nooit dichtvallen met potentiele schade tot gevolg. Snap niet dat concurrenten dit scharnier niet namaken want high tech is het niet.
 
Het blijft gewoon lastig omdat je echt de hoofdprijs betaald voor de top merken.

Ik ben uiteindelijk voor een BGE XL gegaan en redeneerde dat die prijs gerechtvaardigd word (voor ons) door de periode dat we gebruik gaan maken van het ei.
Ik hoop/verwacht 10-20 jaar met deze Q te doen en de garantie is volgens mij levenslang. Als je die prijs dan uitsmeert over al die jaren is het voor ons een acceptabele investering.

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
Bedankt allemaal voor de super uitgebreide en zinvolle reacties!
Ik heb vandaag en gisteren wat winkels bezocht en heb de keuze gemaakt voor de Kamado Joe Classic 2. Naar mijn idee inderdaad het meeste waar voor je geld. Sowieso Vind ik de BGE in vrijwel niks beter en stoor ik me enorm hoe alle zogenaamde ''onafhankelijke'' winkels je een BGE door de strot willen duwen. Blijkbaar zit hier gruwelijk veel marge op.

Anyway: Nogmaals bedankt en hopelijk kan ik nog veel leren op dit forum:)
 
mocht er nog eens ooit iemand dit draadje lezen in zijn zoektocht naar een kamado, kijk ook eens naar een GrillBill (ook van Nederlandse bodem)

GrillBill
 
Bedankt allemaal voor de super uitgebreide en zinvolle reacties!
Ik heb vandaag en gisteren wat winkels bezocht en heb de keuze gemaakt voor de Kamado Joe Classic 2. Naar mijn idee inderdaad het meeste waar voor je geld. Sowieso Vind ik de BGE in vrijwel niks beter en stoor ik me enorm hoe alle zogenaamde ''onafhankelijke'' winkels je een BGE door de strot willen duwen. Blijkbaar zit hier gruwelijk veel marge op.

Anyway: Nogmaals bedankt en hopelijk kan ik nog veel leren op dit forum:)
Daar heb je zeker geen slechte keuze mee gemaakt. Proficiat met je aanschaf
 
Bedankt allemaal voor de super uitgebreide en zinvolle reacties!
Ik heb vandaag en gisteren wat winkels bezocht en heb de keuze gemaakt voor de Kamado Joe Classic 2. Naar mijn idee inderdaad het meeste waar voor je geld. Sowieso Vind ik de BGE in vrijwel niks beter en stoor ik me enorm hoe alle zogenaamde ''onafhankelijke'' winkels je een BGE door de strot willen duwen. Blijkbaar zit hier gruwelijk veel marge op.

Anyway: Nogmaals bedankt en hopelijk kan ik nog veel leren op dit forum:)
Heel herkenbaar wat betreft BGE, kreeg zo’n zelfde gevoel toen ze mij vertelde dat de BGE “veel betere” kamado was dan de KJ. Heel toevallig had deze verkoper wel BGE op voorraad had maar geen KJ. Er waren toen nog algehele tekorten aan KJ door Corona.

In ieder geval gefeliciteerd met je aankoop, hier ga je veel plezier aan beleven.
 
En ze schijnen ook allemaal de dealer van Nederland te zijn die iedereen bevoorraad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan