BasBQ
Beef en Steak

Aberdeen Angus Picanha, rode chimichurri en gegrilde asperges

 
 
 

Grimlord

Gemarineerd
Berichten
1.412
Afgelopen zondag me nog eens de tijd genomen om een picanha klaar te maken en vermits het er de periode voor is als groente gekozen voor gegrilde asperges.

Ik had nog een mooie Aberdeen Angus picanha in de vriezer zitten, deze mooi kruiselings ingesneden en voorzien van grof zout.
Intussen de Q al aangestoken en terwijl deze opwarmde een rode paprika, wat lente-ui en een chilipeper in de kolen gelegd om te roosteren.


20220424_100030.jpg

20220424_102927.jpg

De geroosterde groenten ontdaan van hun geblakerde velletje en in de foodprocessor gestopt samen met een teentje knoflook.
Aan het gehakte mengsel heb ik dan nog een klein blokje tomatenpuree een eetlepel gedroogde oregano, 3 eetlepels rode wijnazijn en 3 eetlepels olijfolie alsook nog wat gerookt zout toegevoegd en dit rustig laten trekken.

Intussen was de Q op temperatuur (ongeveer 110°C) om de picanha indirect te garen.
20220424_105215.jpg

Na ongeveer een uurtje zat de kerntemperatuur tegen de 48°C
20220424_120050.jpg

Terwijl de picanha op temperatuur kwam was het toch al tijd om een abieritief in te schenken.
Ik koos in mijn bierfrigo voor een Kagua Blanc, gebrouwen door Brouwerij De Graal (Brakel, België) voor Far Yeast Brewing Company (Tokyo,Japan)
Een 8% ABV, Belgian style die citrustoetsen meekrijgt door het gebruik van Yuzu en verder een fruitig aroma door de gebruikte gist.
20220423_180712.jpg

Intussen had ik de asperges al geschild en enkele minuten voorgegaard in licht gezouten water met een beetje boter.
Dan de asperges laten rusten in het kookvocht tot het tijd was om ze te grillen.

De pichanha kreeg een aluminiumfolie jasje aan en mocht rusten terwijl het gietijzer rooster op temperatuur kwam.
Wanneer het tijd was om de picanha af te grillen deze regelmatig verplaatst op het rooster om deze niet in een vlammenzee te laten liggen.
20220424_123432.jpg

20220424_124305.jpg

Aan een kerntemperatuur van 58°C heb ik de picanha opnieuw in aluminiumfolie ingepakt om even te laten rusten.
Intussen kon ook de termperatuur van het gietijzeren rooster terug wat zakken naar rond de 200°C om de asperges af te grillen.
De asperges haalde ik uit hun kookvocht en depte ik droog, ik streek ze nog even in met olijfolie en bestrooide ze met wat zout en peper en een klein beetje knoflookpoeder. Vervolgens grilde ik ze ongeveer 2 minuten per zijde.
20220424_125845.jpg

Toen was het tijd om het vlees aan te snijden (daar is geen afzonderlijke foto van) en een bordje op te maken.

20220424_130618.jpg

Bij deze maaltijd genoot ik nog van een Kagua Rouge, een 9% ABV Belgian Style, tijdens het brouwproces werd Sansho peper gebruikt wat resulteert in een frisse pittige smaak. Deze werd ook gebrouwen door Brouwerij De Graal voor Far Yeast Brewing Company.
20220421_173547.jpg
 
oh dat ziet er werkelijk verrukkelijk uit. De Picanha ziet er prachtig uit op het bord. Dat zal smullen zijn geweest.
 
Donders lekker maaltje 😋
 
Ziet er heerlijk uit zo!
 
Hiermag je mee thuiskomen.
Mooie rapportage met uitdagende facetten.
Gesmaakt ?
 
Mooi gerecht! Ziet er goed uit

Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk
 
Kijk dat ziet er lekker uit. Mooi cuisson, en lekkere asperges. Jullie hebben goed gegeten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan