BasBQ
Beef en Steak

1e keer warm zalm roken

kamphuisbert

Kooltjesharker
Berichten
129
Na meerdere malen zalm op cederhout bereid te hebben wil ik eens een zalm op een andere manier warm roken. Nu staan er op het internet genoeg instructies voor het warm roken m.b.v. een rookkast, zo ook deze: https://rookandroll.nl/zalm-roken-het-stappenplan-voor-warmgerookte-zalm/

Mijn vraag is of het drogen van de zalm ook mogelijk is op een kamado, of eigenlijk of het mogelijk is om op een kamado een constante temperatuur van 40 á 45 graden te krijgen.

Hebben jullie tips qua hoeveelheid kolen, set-up, etc. om dit voor elkaar te krijgen?
 
Ja dat lukt wel. Ik doe dat door in de kamado te starten met slechts een paar kooltjes. Of ecobrasa briketjes uit een startertje, gaat ook goed. Meteen behoorlijk knijpen boven en onder. Dan kun je na het drogen wat rookhout zoals beuk of eik of elzenhout (alder) toevoegen en evt wat extra brandstof en dan langzaam de temperatuur op laten lopen. Makreeltjes zijn ook super lekker zo te roken!
 
  • Leuk
Waarderingen: riba
Thanks voor je tips @Sander72.

Vandaag een poging gewaagd. Niet zonder succes, maar zeker nog wel wat verbeterpunten.

Zalm eerst in de droge pekel.

IMG_20210811_152444__01.jpg


Na het pekelen goed droog gedept en gedroogd op zo'n 40 graden.
IMG_20210811_161441.jpg

De BBQ schuiven als volgt om de lage temperatuur vast te houden.
IMG_20210811_161344.jpg
IMG_20210811_161341.jpg


De temperatuur redelijk constant kunnen houden, maar helaas gingen de kolen uit. Vermoedelijk doordat de kolen voor de 3e keer gebruikt werden. Opnieuw aangestoken en tot ca. 80 graden gebracht en vervolgens de zalm tot 45 graden gegaard.

Daarna 3 kwartier in de rook tot een kern van 52 graden. En zie hier het resultaat:
IMG_20210811_182715.jpg


Voor de volgende keer ga ik de volgende dingen denk ik anders doen:
- verse kolen
- temperatuur vlak voor het roken iets op laten lopen zodat de kooltjes mooi gloeien
- voor het roken de zalm nagenoeg op de gewenste kerntemperatuur brengen
- meer rookhout gelijktijdig op de BBQ en dan vervolgens bij een stevige rookontwikkeling de BBQ nagenoeg sluiten. De kolen zullen doven, maar de rook zal denk ik in de BBQ blijven hangen en de zalm zal niet veel verder doorgaren

Al met al een leuke poging en tevreden met het 1e resultaat. Op naar perfectie!
 
Kijk dat zijn nog eens verbeterpunten.
Vraagje heb je de pekel rondom de zalm gedaan en na afloop goed afgespoeld? Voor het droogdeppen.
Een koelkast is ideaal om de vis te drogen, koel en geen insecten.
Rookhout gelijk aan het begin toevoegen, zo pakt de zalm de meeste rook.
Zorg ervoor dat de rook altijd, dus gedurende het hele proces, kan ontsnappen. Verstikkende rook in de barbecue kan voor slechte rook op je zalm zorgen.
 
Ah dank voor de aanvullingen Frits. Ja, de vis rondom gepekeld en nadien goed afgespoeld en droog gedept.
IMG_20210811_152618.jpg


De volgende keer drogen in de koelkast ipv de BBQ is ook een optie. Ga ik proberen!
 
Laatst bewerkt:
Bert, ik denk dat de tips van Frits heel nuttig zijn hier. Zeker nu ik de plaatjes zie. Die stap van het drogen bij ca. 40 doe je volgens mij alleen bij hele vissen. Dan moet je dat doen om te voorkomen dat de vis barst als de temperatuur daarna te vlot oploopt. Bij een stukje filet hoeft dat niet. Dan kun je beter (en veiliger) drogen in de koelkast. Let op, met dit weer en een zonnetje op je kamado zit je zo al bijna op 40 graden. Of warmer. Juist als de vis koud is en kleverig van het drogen pakt die veel rook op. Net als bij koud roken. Daarna komt de garing door de warmere rook en de kooltjes. De zalm ziet er alvast heel mooi uit!
 
Oudere kooltjes is niet het probleem. Die branden zelfs schoner en neutraler. Ik denk dat je vuur verstikt is geraakt. Ik zou de bovenste schuif ook ruim genoeg open zetten, je hebt airflow nodig anders slaat de rook te zuur neer op je produkt.
 
Thanks! Ik neem het allemaal mee voor de volgende keer:) Top, alle hulp die geboden wordt! Aldoende leert men
 
Terug
Bovenaan Onderaan