BasBQ
Beef en Steak

Fricandeau

 
 
 
 

Abraham

Pitmaster
Berichten
919
Vorige week bij de C1000 twee aanbiedingsficandeautjes van een kilo meegenomen en vervolgens hier op her forum terug zitten bladeren om inspiratie op te doen.
Heb uiteindelijk besloten een aantal dingen met elkaar te combineren, en te experimenteren.

Beide fricandeaus eerst ingewreven met 35 gram colorozozout,
IMG_3144.jpg


strak in een ziplock zakje van de Ikea gerold en 60 uur in de koelkast laten rusten. Met twee keer draaien, net als bij bacon..

Verder twee verschillende brines gemaakt, allebei 1 liter water met 35 gram colorozo, en verder:

de eerste:
- 2 el gedroogde italiaanse kruiden
- 1 tl peperkorrels
- 2 laurierblaadjes
- 1 tl knoflookpoeder
- 1 tl uienpoeder
- 50 gram honing

de tweede
- 1 steranijs
- 1 tl venkelzaad
- 1 tl mosterdzaad
- 4 jeneverbes
- 4 kruidnagels
- 4 laurierblaadjes
- 1/2 tl kaneel
- 1/2 tl korianderzaad
- 50 gram bruine suiker

De fricandeaus in de zak gelaten maar drie keer goed gespoeld met vers water. Daarna aan de ziplock zak de brine toegevoegd.
Terug in de koelkast en daar 4 dagen laten zwemmen.
Na 4 dagen goed nagespoeld en drooggedept met keuken papier. En op een roostertje in de koelkast laten drogen.
IMG_3146.jpg


De kruidige (met jeneverbes) is vervolgens met de cold smoke generator koudgerookt in de WGA. De eerste sessie duurde 13 uur!
IMG_3149.jpg


Toen zag het er zo uit
IMG_3151.jpg


IMG_3152.jpg


Het is de hele dag mistig geweest en er staat gewoon condens op het vlees... De kleur valt ook nog mee dus daarom nog een rooksessie ingezet...
Ik ben van plan deze fricandeau morgen, als de tweede sessie af is, on een schone doek te wikkelen, een beetje op te binden, en hem een tijd in een kelder te hangen. De temperatuur daar is redelijk stabiel, en de luchtvochtigheid 60% - 80%. Wat denken jullie.. zou dit wat kunnen worden? Hoe lang laten hangen, is "controle" zinvol, en zo je, hoe. Of helemaal vanaf zien en gewoon snel opeten?
Advies is welkom!

De andere (italiaanse kruiden) fricandeau is twee uurtjes geleden op de OTP aan een warmrook sessie begonnen. Ketel is stabiel 100C, appelhout erbij, en inmiddels is de kerntemperatuur 44 C Hij gaat er af bij 62 C. Daarna afkoelen en daarna in de koelkast in de verwachting morgen een lekker broodje ham te eten.

Wordt vervolgd....
 




 
Bij degene die je wilt drogen is het controle middel het gewicht. Dus wegen en hij is goed als je een bepaalde hoeveelheid vocht kwijt bent, maar hoeveel dat is weet ik niet. Zit niet zo diep in die materie.
 
Ik zou hem zeker controleren. Ik ben er namelijk niet zeker of hij voldoende zout is om te drogen.
Wat je wel zou kunnen  doen is de doek flink pekelen. Die droogt daarna toch snel weer op en het zout blijft dan in de doek achter. Zo geef je de ham een extra bescherm laagje.
 
Dank je Bert! Ga ik doen..
 
Vervolg...

De warmgerookte variant was mooi van kleur
IMG_3156.jpg


Vanmorgen aangesneden..
IMG_3165.jpg


en op een broodje..
IMG_3167.jpg

Beoordeling: De smaakgevers zijn mooi in het vlees terug te vinden. Op een broodje is het heerlijk, maar zo uit de hand net even te zout...

De koudgerookte variant heeft vannacht een tweede sessie gehad:
IMG_3158.jpg


Op aanraden van Bert een schone doek in een verzadigde zoutoplossing zich vol laten zuigen en deze eromheen gebonden
IMG_3162.jpg


1085 gram bij het weghangen...
IMG_3169.jpg

Ben benieuwd of dit wat gaat worden...
 
spannend hoor, je andere broodje ziet er heerlijk uit
 
Kleur is goed. Voor rauwe ham wordt meestal een heel vleesdeel gebruikt. Dus met het omhullende vlies er nog omheen. Dit geeft een extra bescherming tegen invloeden van buitenaf. Denk maar aan noothammetjes, coburger en parmaham. Allen worden in het zwoerd gedroogd. Die doek moet nu die functie bij jouw overnemen.
 
ziet er heerlijk uit! ben benieuwd naar het resultaat!
 
Goed bezig! Zeer smakijk!!
 
Na vijf weken was weliswaar 26% gewicht verloren, maar helaas ook schimmel zichtbaar aan de buitenkant...

BDC8F388-AA85-48E1-8F93-5957DA48C3FD-4078-000004E65AF6A52A_zpsf3e31329.jpg


Aan de binnenkant bleek meer schimmel te zitten. Niet heel raar, omdat het vlees best gekrompen was, maar de eromheen geknoopte doek niet.
De schimmel had wat weg van degene die ook af een toe op een jamon serrano zit..

5F470F5A-BB06-4264-9BF0-0D45EE9C1D1E-4078-000004E65EDEF52A_zps4f5707c4.jpg


Na doorsnijden zag hij er eigenlijk niet zo slecht uit. Ook de geur was niet raar..
Maar toch durfde ik het niet aan om er ook maar een klein stukje van te proeven.

ABF908A7-B49A-4664-8AA3-276DED0CB2FF-4078-000004E662951438_zpsfdb3bc04.jpg


Experiment mislukt en ik weet nog niet of ik het nog een keer ga herhalen. Misschien toch eerst een droogkast proberen te scoren?

Sorry voor de slechte kwaliteit van de (iPhone) foto's.
(Repost na storing)
 
Zit net je verhaal te lezen, jammer dat het zo uitgepakt heeft wel een ervaring rijker.
De wamr gerookte ziet er goed uit ga ik zeker ook eens proberen, je gaf aan dat hij iets te zout was zo uit de hand, zou hij eigenlijk wat korter in de brine moeten of minder zout?
 
Jammer dat het niet gelukt is. Ik heb hier totaal geen ervaring mee. Als ik je foto bekijk valt het me op dat de kern nog niet droog is. Kan het te maken hebben met de kwaliteit van het vlees? Ik zie en hoor nog wel eens dat sommig vlees veel vocht bevat, met name fokvlees. Ik heb ook gelezen dat men vroeger vlees zo zwaar pekelden dat dit eerst in water geweekt moet worden voordat het gegeten kon worden. Vocht is denk ik het hoofdprobleem
 
Boel037, voor de warmgerookte sla ik volgende keer de 'droogpekel' stap over en ga alleen voor de brine..
 
JohanD, als ik het ga herhalen ga ik inderdaad voor meer zout voor de droge variant. Bert gaf ook al aan te twijfelen of er voldoende zout gebruikt was.
 
Jammer van deel 2, maar toch een waardig experiment. Je ziet wel dat je er veel van opgestoken hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan