BasBQ
Beef en Steak

Welke barbecue moet ik kopen?

 
 
 
 
 
 

noskos

Administrator
Forumleiding
Berichten
11.854
Ik wil gaan barbecue?n, welke barbecue kan ik nu het beste kopen?
Deze vraag wordt ons regelmatig gesteld door nieuwe leden die nog geen barbecue hebben. Het is een vraag die niet zo 1, 2, 3 te beantwoorden is er is een aantal factoren dat hier meespeelt, zoals voor hoeveel mensen wil je gaan barbecue?n, wil je alleen grillen of ook "echt" barbecue?n, dus op lage temperatuur en je budget speelt ook en rol natuurlijk.

Kies in ieder geval een barbecue met een deksel, een tuinhaard of grill is leuk voor je speklapjes en sateetjes maar voor het serieuzere werk voldoet dat niet.

De barbecues waarvan wij denken dat je er goed mee uit de voeten kunt en waar je jaren plezier van hebt zijn die van weber en dan het liefst een 57 cm model, of groter als je regelmatig veel eters hebt. Op deze barbecue kun je makkelijk direct en indirect barbecue?n, er zit een deksel op en de kwaliteit en service zijn prima. Outdoorchef en DanCook maken ook prima barbecues dus daar kun je ook je licht over laten schijnen.

Waarom 57 cm?
Je kunt wel een kleinere nemen, maar dan heb je de helft minder ruimte op je rooster en bij de indirecte methode liggen de kolen een stuk dichter bij je vlees waardoor je meer last hebt van de stralingswarmte van je kooltjes.
Wil je af en toe echt laag en traag barbecue?n (op 107?C) dan is ook dat nog wel te doen op zo'n keteltje.

We willen je ook graag aanraden om een gold of platinum model te nemen, hierbij zit een aspan onder je barbecue waar de as in valt, bij de goedkopere modellen heb je een schotel waar de as opvalt, op zich ok, totdat er een beetje wind staat en je hele tuin vol as ligt.
Dit soort modellen zijn prima op marktplaats te vinden voor niet te veel geld, roosters kun je altijd nieuw kopen en zolang het porselein niet beschadigd is heb je hier een hele fijne allround barbecue aan.

Als na een tijdje blijkt dat je het laag en traag wel heel erg leuk vind dan kun je altijd uitkijken naar een echte smoker zoals de Weber Smokey Mountain of ??n van de ProQ modellen. Deze barbecues zijn gemaakt voor gebruik bij lagere temperaturen.

Keramische Barbecues
Ben je echt gebeten door het BBQvirus en barbecue je op lage maar ook op hoge temperaturen en heb je wat centen te besteden dan is een keramische barbecue misschien wel iets voor je. Big Green Eggs, Primo's, GrillDome's, stuk voor stuk barbecues die gemakkelijk constant blijven bij een hele lage temperatuur maar ook hun hand niet omdraaien om op hele hoge temperaturen prima te werken, ideaal voor bijvoorbeeld pizza's.

Ja, maar ik heb zo'n hele stoere offset smoker gezien voor weinig, is dat niks?
Alle waar naar zijn geld zullen we maar zeggen. De offset smokers zien er erg leuk uit, maar de goedkopere modellen zijn van dun plaatstaal gemaakt, ze vergen dus enig onderhoud om er voor te zorgen dat ze niet verroesten.
Daarbij zijn het niet de makkelijkste barbecues om mee te werken, dicht bij de vuurkamer zal de temperatuur een stuk hoger zijn dan in de buurt van de schoorsteen, iets dat met wat aanpassingen wel enigszins op te vangen is.
Verder verbruiken ze een hoop brandstof en je moet er veel meer bij blijven om de temperatuur in de gaten te houden.
Niet echt een instapmodel zullen we maar zeggen.

Je ziet het er is niet echt een simpel antwoord op de vraag, welke barbecue moet ik kopen.
Wil je een leuke barbecue waar je de meeste gerechten op kunt bereiden, dan is een Weber of Outdoorchef ketel van 57cm of meer een goede start en dan heb je een barbecue waar je zeker tien jaar plezier van zult hebben.

Ben je gegrepen door het echte barbecue?n kijk dan voor een WSM of ProQ smoker naast je andere barbecue, want hoe leuk laag en traag ook is je zult toch de andere dingen ook blijven maken.

Heb je een paar losse centen en wil je een alleskunner die ook nog eens je hele leven mee gaat? Kijk dan eens naar een keramische barbecue.

En vind je het leuk om echt bezig te zijn en constant te pielen tijdens het barbecue?n dan is een offset smoker misschien wel iets voor jou.
 
Ik wil hier ook nog aan toevoegen dat er voor de weber 57cm meer accessoires te krijgen zijn dan voor de 47cm of 67cm.
 
Ik zou ook voor de 57 gaan.

En over die aspan van de OTP of OTG, je wilt eigenlijk niet zonder geloof me!
Maar de meerprijs van deze modellen staat niet helemaal in verhouding met de aspan. (Als het om de aspan gaat)

De aspan is compleet los te bestellen voor rond de 5 tientjes.
 
De Outdoor Chef BBQ's hebben een schaal onder het rooster zitten die het vet opvangt en indirect bbq-en vergemakkelijken.
 
Goed stuk.

2 vragen:

1. Offset smokers rond de ?700.... is dat categorie goedkoop of kan je daarvoor al het echte spul voor krijgen?
2. Als mijn schoonvader op mijn huis past in de zomer, kan hij dan ook simpel en makkelijk zijn sat?tjes bakken in een offset smoker?
 
Offset smokers van goeie kwaliteit zijn behoorlijk aan de prijs. Er zit flink wat materiaal in en arbeid. Voordeel hiervan is dat een goeie offset je leven lang mee gaat, dus kun je de prijs relativeren. Oordeel altijd op dikte van staal, constructie etc; ga er niet automatisch vanuit dat een dure wel goed zal zijn.

Op de vraag van de schoonvader en sat?s zeg ik nee. M'n zwager heeft z'n offset een dag aan z'n schoonvader uitgeleend. Schoonvader stookt apparaat veeeeeeeeel te heet, want hij kreeg m niet heet genoeg, vervolgens bladert de verf eraf en roest het apparaat als een malle. Ik zou een wga voor m'n schoonvader klaarzetten ;)

Met dit soort hoogwaardige BBQ's zou ik alleen mensen die goed bekend zijn met BBQ er mee laten werken...,
 
Gerard777 zei:
Offset smokers van goeie kwaliteit zijn behoorlijk aan de prijs. Er zit flink wat materiaal in en arbeid. Voordeel hiervan is dat een goeie offset je leven lang mee gaat, dus kun je de prijs relativeren. Oordeel altijd op dikte van staal, constructie etc; ga er niet automatisch vanuit dat een dure wel goed zal zijn.

Op de vraag van de schoonvader en sat?s zeg ik nee. M'n zwager heeft z'n offset een dag aan z'n schoonvader uitgeleend. Schoonvader stookt apparaat veeeeeeeeel te heet, want hij kreeg m niet heet genoeg, vervolgens bladert de verf eraf en roest het apparaat als een malle. Ik zou een wga voor m'n schoonvader klaarzetten ;)

Met dit soort hoogwaardige BBQ's zou ik alleen mensen die goed bekend zijn met BBQ er mee laten werken...,

Gerard + plus dikke 1
 
Als beginnende bbq-er heb ik gekozen voor een Big green egg large. Ik zocht naar een veelzijdige en multifunctioneel toestel. Ook moest de toestel eenvoudig en zuinig zijn, ik ben graag actief maar op een passieve manier. Ik bedoel dan datik niet steeds bij moet blijven om temperatuur in de gaten houden en regelmatig kolen moet bij vullen. Alhoewel bijvoorbeeld een ervaren webergebruiker weet vast wel wanneer hij of zij bij moet springen. Aan de hand van mijn eisen of de luiheid het is maar hoe je er tegen aankijkt kom ik op keramische bbq's (kamodos).
Dan heb je nog allerlei merken kamados die je keuze moeilijk kan maken, hiervan heb ik gekozen op kwaliteit en duurzaamheid. Ik moet zeggen dat de prijs/kwaliteit verhouding erg moeilijk te bepalen is. Van 10 kamados heb ik terug weten te dringen naar 3 (bge, primo grill en grill dome). Allemaal dure toestellen, ik had er voor over om (iets) meer te betalen en dat het goed is dan een toestel dat half werkt of korte levensduur heeft.
Wat mij de doorslaggevend maakt was een artikeltje van een 80 jarige Americaan die in de jaren 70 vorige eeuw de bge kocht. Hij zei alle onderdelen gaan kapot of roesten weg, behalve het ei. Toen wist ik het genoeg en snapte waarom je een levenslange garantie kreeg. Als je bekijkt qua prijs met de dure weber toestel kun je voor 1 bge large ongeveer 10 webertoestellen van kopen en ervan uitgaande dat ze een levensduur van 10 jaar hebben is dat voor mij ook levenslang (100 jaar). Voor geld moet je het niet doen enkel gemak en veelzijdigheid. Het is een hobby en dat mag best wat kosten. En wat assortiment betreft, maak ik zelf (dit om mijn hobby uit te breiden) of neem een vervangbaar/vergelijkbaar assortiment (de hobby mag niet uit de handlopen) zo heb ik gietijzeren roosters van outdoorchef scheelt een factor 3 op bge merk
Ik hoop dat met mijn verhaal de mensen op bepaalde bbqpad kan wijzen.
 
Was vandaag bij het BBQ paleis in Cuijk bij Nijmegen...

Ga toch wel een klein spaarpotje klaar maken voor zo'n ei hoor...
Rustig aan vullen, en dan aanschaffen...  :p
 
en waarom ga je voor een ei?
 
Andere optie is die primo... bedoel je dat Leo?
Of bedoel je waarom ?berhaupt zo iets?

 
ThrowonD zei:
Andere optie is die primo... bedoel je dat Leo?
Of bedoel je waarom ?berhaupt zo iets?

als eens aan monolith gedacht? 1299 helemaal compleet met deflectorsteen, grilsteen, zijtafels en nest! hebben ook een iets dikker keramiek dan BGE en Primo. Heb hem nu een half jaar en ik zweer er bij!
 
ik vind de ovale vorm van de primo helemaal geweldig, dus als ik ooit aan de keramische ga, dan ga ik voor de primo  ;)
 
Ik ga het varkentje langzaam vullen, en dan kan ik altijd nog een keuze maken...  ;)
 
Mijn varkentje wacht op z'n vakantie geld en dan ook hier een primo
 
Stoker Joop zei:
Als beginnende bbq-er heb ik gekozen voor een Big green egg large. Ik zocht naar een veelzijdige en multifunctioneel toestel. Ook moest de toestel eenvoudig en zuinig zijn, ik ben graag actief maar op een passieve manier. Ik bedoel dan datik niet steeds bij moet blijven om temperatuur in de gaten houden en regelmatig kolen moet bij vullen. Alhoewel bijvoorbeeld een ervaren webergebruiker weet vast wel wanneer hij of zij bij moet springen. Aan de hand van mijn eisen of de luiheid het is maar hoe je er tegen aankijkt kom ik op keramische bbq's (kamodos).
Dan heb je nog allerlei merken kamados die je keuze moeilijk kan maken, hiervan heb ik gekozen op kwaliteit en duurzaamheid. Ik moet zeggen dat de prijs/kwaliteit verhouding erg moeilijk te bepalen is. Van 10 kamados heb ik terug weten te dringen naar 3 (bge, primo grill en grill dome). Allemaal dure toestellen, ik had er voor over om (iets) meer te betalen en dat het goed is dan een toestel dat half werkt of korte levensduur heeft.
Wat mij de doorslaggevend maakt was een artikeltje van een 80 jarige Americaan die in de jaren 70 vorige eeuw de bge kocht. Hij zei alle onderdelen gaan kapot of roesten weg, behalve het ei. Toen wist ik het genoeg en snapte waarom je een levenslange garantie kreeg. Als je bekijkt qua prijs met de dure weber toestel kun je voor 1 bge large ongeveer 10 webertoestellen van kopen en ervan uitgaande dat ze een levensduur van 10 jaar hebben is dat voor mij ook levenslang (100 jaar). Voor geld moet je het niet doen enkel gemak en veelzijdigheid. Het is een hobby en dat mag best wat kosten. En wat assortiment betreft, maak ik zelf (dit om mijn hobby uit te breiden) of neem een vervangbaar/vergelijkbaar assortiment (de hobby mag niet uit de handlopen) zo heb ik gietijzeren roosters van outdoorchef scheelt een factor 3 op bge merk
Ik hoop dat met mijn verhaal de mensen op bepaalde bbqpad kan wijzen.


mmm... waarom heb ik dit verhaal niet eerder gelezen... :-O
 
Hoi,

Ik weet dat ik wellicht tegen wat zere benen aan zal schoppen met het volgende maar dit is zeker niet de bedoeling.
Er is altijd sentiment tussen traditionele kolen bbq's en gas bbq's. Sinds een paar jaar ben ikzelf in het bezit van een Weber Genesis gas bbq en ik moet zeggen dat dit mij uitstekend bevalt, zeker als het gaat om de diversiteit zoals grillen, low&slow, roken, spit etc. Het is voor mij nog steeds een samenwerking tussen de mens en zijn machine.

Nu zullen er een hoop hier zijn die denken "hmmm gas da's niet echt bbq-en" maar voor mensen die weinig tijd hebben is een echte, ja het kost wel wat meer, gas BBQ een goed alternatief. Bij mij staat hij bijna dagelijks aan en word er nagenoeg geen vlees/vis gebakken in de keuken.

Wellicht is het goed om eens te kijken of een pol te hebben mbt. gasbbq's om zo de forumleden ook hier inzicht te geven.

Groet,
Pierre
 
er is natuurlijk niks mis mee om de gas bbq hier ook te promoten, er zijn altijd voor- en tegen standers. Maar die zijn er bij kolen/briketten bbq's net zo  ;)
 
Er zijn hier een boel mensen die (naast hun kolenQ) een gasser hebben hoor. En daar is niets mis mee, is de algemene houding hier. Waar ik wel om in mijn vuistje moet lachen is dat dit soort berichtjes zoals van jou Pierre, altijd gestart worden door mensen met een gasser " jullie zullen het wel niks vinden".
Als ik naar mezelf kijk, ik begon met BBQ ( en een gassertje) en riep tegen iedereen dat ik NOOIT NOOOOOIT aan houtskool ging beginnen. The rest is history as they say.... =))
Dus gas erop, en wees er blij mee. Als jij het fijn vind is het helemaal top. En als je de behoefte krijgt om over te stappen, is dat ook top. Wat jij wil. Dhusss.
 
Terug
Bovenaan Onderaan