BasBQ
Beef en Steak

Mini Shoarma Loempia's

DSC_9290.JPG


Hierbij de versie voor ongeveer 24 stuks.
Let op Filodeeg is heel fragiel houd het zo lang mogelijk in de verpakking of onder een vochtige (niet zeiknatte) theedoek.
Beter om spring roll pastry te gebruiken !!!!
En de loempia's na het rollen/vouwen goed insmeren/kwasten met olie

- 2 pakjes filodeeg (2 x 5 vellen per pakje) vietnamese loempiavelletjes (= Spring Roll Pastry 125mm x 125mm !!!!)
- 5 takjes selderij
- 3 preien (400 gr.)
- 2 el. boter
- (1/2 tl. Ve-tsin) EVENTUEEL
- 2 tenen knoflook
- 400 gr. grof varkensgehakt (HOH gehakt kan ook)
- Shoarmakruiden (zie potje of zakje voor de hoeveelheid, of zelfgemaakte naar smaak)
- 1 el. Kerriepoeder (Hindoestaanse Kerrie: Massala, van Nandan Surinami, Chan's of Arva (GEEN Garam Massala)*
- 1 tl. Sambal Oelek
- 3 tl. Sambal Badjak
- 1 ei
- Arachide olie

* Massala en Garam Massala zijn verschillend in samenstelling van specerijen

Filodeeg uit de vriezer en laten ontdooien (1 uur)
Het gehakt vermengen met shoarmakruiden en de kerrie. Blaadjes van de selderij fijnsnijden en in een kommetje doen. Van prei lelijk blad verwijderen en in dunne ringen snijden, wassen in een zeef en uit laten lekken. In een skillet op het BBQ rooster 1 el. boter verhitten, prei met ve-tsin ongeveer 5 minuten zachtjes bakken (split grill) en af en toe omscheppen. Uit de pan in een vergiet doen en laten uitlekken. In de skillet weer 1 el boter verhitten en het gehakt hierin samen met de sambals ongeveer 7 minuten zachtjes rul bakken, aan het gehakt prei en selderij toevoegen en nog 3 minuten zachtjes bakken, in vergiet doen en uit laten lekken en afkoelen. In een kopje ei losroeren. Filodeegvellen halveren ( de vellen waren bij mij niet vierkant maar iets rechthoekig, leg de vellen als een liggend A4-tje voor je en halveer ze van boven naar beneden). Smeer elk velletje aan beide zijdes (met een kwastje) dun in met arachide olie. Leg aan het begin van de korte zijde van een velletje filodeeg 1 el. gehaktmengsel en rol hem tot halverwege op, de zijkanten naar binnenslaan en verder oprollen, op het eind met een kwastje met wat ei bestrijken en dichtplakken. Op dezelfde manier de rest van de loepmia's maken.
Je kunt ze nu invriezen of gaan klaarmaken. De BBQ klaarmaken voor indirect, temperatuur ongeveer 220-230 gr. C. De loempia's op het rooster verdelen en in 30-40 minuten knapperig bakken, halverwege de tijd de loempia's omdraaien.
opdienen, dippen in sweet chilisauce (chickensauce, bij voorkeur die van Pantai) is ook erg lekker, maar neutraal zijn ze ook erg lekker.

Edit: Mocht je er voor kiezen om het gehakt rauw te verwerken in de loempia's ipv. eerst te bakken, dan kun je de structuur wat ruller krijgen door
- 40 gram bruin brood zonder korst en zonder zaadjes/pitjes 1 uurtje te weken in 50 gram melk.
goed uitknijpen!! en goed door het gehakt mengen.
De structuur wordt dan ongeveer zoals het vlees in een saucijzenbroodje, doe je dit niet dan wordt de structuur van het gehakt wat steviger.

DSC_9247.JPG

DSC_9252.JPG

DSC_9260.JPG

DSC_9265.JPG

DSC_9266.JPG

DSC_9267.JPG

DSC_9270.JPG

DSC_9273.JPG

DSC_9283.JPG

DSC_9286.JPG

DSC_9294.JPG
 
Weer een leuk recept waar ik wat mee kan. Bedankt voor het delen.
 
De Ve-Tsin (MSG) kun je weglaten en eventueel vervangen door een paar druppels Sojasaus.
Ve-Tsin zorgt voor UMAMI, dat doet sojasaus ook.
 
Lekker Ewald! Gaan we maken!
 
heerlijk als hapje op een verjaadag
 
Hmmmm ziet er lekker uit. wellicht ook eens proberen.
 
Oooh ja.. Dit gaan we maken.. Met een loempia denk ik meteen aan een frituurpan,maar op de Q gaan we ze nu ook maken..
 
Mischien ook maar weer op de to do lijst
 
picosuma zei:
Mischien ook maar weer op de to do lijst

Gebruik dan wel spring roll pastry, en geen filodeeg.
filodeeg kan wel maar is echt heel kwetsbaar, breekt bijna als je er naar kijkt, spring roll pastry is veel elastischer

 
 
 

Zwientie

Pitmaster
Berichten
710
Dit lijkt me ook heel lekker, ga ik zeker x proberen. Maak wel vaker vietnamese loempia's maar nog nooit op de BBQ.
 
Deze afgelopen zaterdag gemaakt voor bij de borrel.
Het vouwen is vrij bewerkelijk, maar het verbaasde me hoe knapperig deze werden op de bbq. Ze smaakte erg goed(y)
 
Terug
Bovenaan Onderaan