BasBQ
Beef en Steak

Gepekelde kip nu nog wel of niet rubben

 
 

RvH6511

Pitmaster
Berichten
822
Hallo,

Ik ga voor 1e kerstdag een kip op de rotisserie bereiden (naast nog een aantal andere gerechten) en heb daarvoor gekozen om de kip nat te pekelen. Ik heb hiervoor de AllBrine pekel gebruikt (groene versie) en heb zojuist 3 ons AllBrine opgelost in 3 liter water.
Dit staat nu af te koelen en indien voldoende afgekoeld mag het kippie op zwemles.  :D
Daar de kip ongeveer 1,5 kg weegt zal ik de kip ongeveer 6-8 uur laten pekelen, afspoelen en vervolgens in de koeling laten drogen tot morgenmiddag.
Nu heb ik nog wel een vraag.
Dien ik de kip nu nog in te smeren met dry-rub voordat deze op het spit boven het vuur gaat? Of krijg je dan een over-kill aan smaak.
Ik heb al diverse zoekpogingen gedaan met google maar kan niet echt een antwoord vinden.

Alvast bedankt voor het reageren
 
Rub kan, maar dan wel ZONDER zout zou ik zeggen, maar hoeft niet.
Bij mij ligt een kalkoen in de een apple brine, (4,6% zout exclusief, en 2,5% zout inclusief Pino)  die gaat er vanavond uit.
Dan bestrooi/rub ik hem met baking soda en zout (50/50) op het vel en laat hem in de koelkast ruim 1 nacht drogen zodat het vel weer krokant kan worden tijdens bereiden.
Laat je hem niet drogen al dan niet met baking soda/zout kun je het vel beter niet meeserveren want die is dan als rubber.
Morgen voor de bereiding spoel ik hem heel goed af met koud water en dep ik hem weer goed droog.
daarna lak ik hem met gesmolten roomboter en dan kan hij zo het BBQ rooster op

zo was de kalkoen vorig jaar:

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=20461.0
 
Ewald zei:
Rub kan, maar dan wel ZONDER zout zou ik zeggen, maar hoeft niet.
Bij mij ligt een kalkoen in de een apple brine, (4,6% zout exclusief, en 2,5% zout inclusief Pino)  die gaat er vanavond uit.
Dan bestrooi/rub ik hem met baking soda en zout (50/50) op het vel en laat hem in de koelkast ruim 1 nacht drogen zodat het vel weer krokant kan worden tijdens bereiden.
Laat je hem niet drogen al dan niet met baking soda/zout kun je het vel beter niet meeserveren want die is dan als rubber.
Morgen voor de bereiding spoel ik hem heel goed af met koud water en dep ik hem weer goed droog.
daarna lak ik hem met gesmolten roomboter en dan kan hij zo het BBQ rooster op

zo was de kalkoen vorig jaar:

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=20461.0
Dank je wel voor je reactie Ewald.

De bedoeling is dat ik vanavond om een uur of 19:00-20:00 de kip uit de de natte pekel haal en dan drogen.
Ik las in jouw bijgevoegde link wel dat je de kalkoen met boter hebt ingesmeerd. Die neem ik in ieder geval mee.
Mijn vrees is dat er niet voldoende smaak door de brine in de kip komt waardoor het een flauwe hap wordt.
 
RvH6511 zei:
Ewald zei:
Rub kan, maar dan wel ZONDER zout zou ik zeggen, maar hoeft niet.
Bij mij ligt een kalkoen in de een apple brine, (4,6% zout exclusief, en 2,5% zout inclusief Pino)  die gaat er vanavond uit.
Dan bestrooi/rub ik hem met baking soda en zout (50/50) op het vel en laat hem in de koelkast ruim 1 nacht drogen zodat het vel weer krokant kan worden tijdens bereiden.
Laat je hem niet drogen al dan niet met baking soda/zout kun je het vel beter niet meeserveren want die is dan als rubber.
Morgen voor de bereiding spoel ik hem heel goed af met koud water en dep ik hem weer goed droog.
daarna lak ik hem met gesmolten roomboter en dan kan hij zo het BBQ rooster op

zo was de kalkoen vorig jaar:

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=20461.0
Dank je wel voor je reactie Ewald.

De bedoeling is dat ik vanavond om een uur of 19:00-20:00 de kip uit de de natte pekel haal en dan drogen.
Ik las in jouw bijgevoegde link wel dat je de kalkoen met boter hebt ingesmeerd. Die neem ik in ieder geval mee.
Mijn vrees is dat er niet voldoende smaak door de brine in de kip komt waardoor het een flauwe hap wordt.

Met het percentage zout in deze kalkoen brine wordt de vogel echt niet flauw.
Je moet eerder oppassen dat hij niet te zout wordt, zout/rub toevoegen kan altijd nog eraf halen niet meer.
De pekeltijd is natuurlijk ook belangrijk, hoe langer je hem in de brine laat liggen hoe zouter de kip wordt, totdat op een zeker moment na een paar dagen een evenwicht is bereikt daarna wordt je kip niet meer zouter maar blijft constant.
Aangezien jij maar 6-8 uur brined met 6,6% zout op het totaalgewicht (iets minder want er zitten ook nog wat kruiden in AllBrine nr.1) zou ik niet zozeer bang zijn dat hij te flauw wordt.
Als voorbeeld: kipfilet om te roken brine ik in een oplossing van 4,5-5% (op het totaalgewicht) voor 3 uur, ok er zit geen vel tussen maar de kipfilets zijn goed op smaak
 
Terug
Bovenaan Onderaan