BasBQ
Beef en Steak

Gekookt eitje met zeefruitsaus

jack65

Tondelzoeker
Berichten
10
Enkele jaren geleden heb ik een bbq-cursus gevolgd bij Ron Blauw waarbij we als voorgerecht een gekookt eitje kregen. De eer van dit recept komt dan ook aan hem toe.
Ik zelf heb dit eenvoudige recept al vele malen met groot succes voor gasten bereid.

Benodigdheden:
  • 2 kleine bakjes cr?me fraiche
  • 1 Bakje zeefruit
  • bieslook
  • zout
  • peper
  • kartonnen doosje met eieren
  • aluminium bakjes
  • eier onthoofder (hoe zo'n apparaat heet weet ik niet maar eventueel kan het ook, met wat meer moeite met een keukenmesje)
  • kokend water

Bereiden
Doe de cr?me fraiche in een steelpannetje en voeg daaraan fijngehakte bieslook en fijngehakt zeefruit toe (in dit geval heb ik gekozen voor hollandse garnalen omdat niet al mijn gasten van kreeftjes e.d. houden).
Verwarm het geheel tot een smeu?ge saus en maak het af met wat peper en zout. Zelf maak ik deze saus meestal tevoren zodat ik hem alleen even hoef op te warmen op het pitje van de bbq.

IMG_1899.jpg
IMG_1901.jpg


Pak het doosje met de eieren en leg de eieren even apart. Snijd het doosje in twee delen zodat ieder deel in een aluminium bakje past.

IMG_1900.jpg
IMG_1902.jpg


Onthoofd de eieren en laat er wat eiwit uit lopen zodat er in het ei ruimte vrij komt om straks de saus toe te voegen. Zet de onthoofde eieren terug in het doosje.

IMG_1903.jpg


Zorg dat de bbq heet is en zorg dat je bijvoorbeeld een waterkoker met kokend water bij de hand hebt. Zet de eieren in de bakjes op de bbq, giet kokend water in de bakjes en zet een aluminium bakje ondersteboven op het bakje met de eieren. Na een minuutje of 3-4 (even checken) zijn de eieren zo ver gaar dat het eiwit gestold is en het eigeel nog zacht is.
Haal de eieren van de bbq en zet ze in een eierdopje of glaasje (in dit geval heb ik wegwerp wijnglaasjes gebruikt wat er voor de foto helaas net even wat minder mooi uit ziet) en vul de eieren af met de saus.

Serveer direct met een klein lepeltje en je gasten zullen smullen!

IMG_1904.jpg
 
Wauw, leuk idee zeg. Die gaat hier op de TODO!
 
Hatseflats, op de todo
 
Terug
Bovenaan Onderaan