BasBQ
Beef en Steak

Aslade of as-pook

Ploeg12345

Tondelzoeker
Berichten
6
Hugo hier,

Vanmiddag bij BeleefGreenEgg in Roosendaal geori?nteerd voor een kamado. Goede uitleg en ook veel achtergrond info. Waar ik dacht de laatste afweging tussen een medium of large Bastard te gaan maken, neigen we nu naar een BGE large. De maat medium is nu wel van de baan, mede dankzij de adviezen op dit forum.
Een detailvraag: in de BGE zit geen as-lade, je kunt wel een opvangbakje plaatsen of een ash tool gebruiken. Dat bakje bedekt niet de hele oppervlakte, je moet dus aanvullend met de ash tool aan de gang. Wat is dan de meerwaarde van het opvangbakje nog? Iemand ervaring hiermee?

Alvast dank voor je reactie.

Groeten
Hugo
 
Gewoon bij de boumarkt zodra ze in de aanbieding zijn een aastofzuiger kopen koop je al voor een ?25 ideaal om hem achoon te maken. Je hoeft niet iedere keer leeg te maken. Licht aan de hoeveelheid wat je opgestookt hebt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Elke vorm van opvangbak belemmerd de luchtstroom richting de houtskool. Je kunt met het pookje prima zo nu en dan de as en fijne gruis weghalen. Eens in de paar langere sessies vind ik het fijn om de kamado leeg te halen. Ik bewaar de grotere kolen dan even in een alu druippan, dan verwijder ik de vuurring en de vuurkorf. Even met een borsteltje de gaatjes in de vuurkorf leeg zwabberen. Dan al het fijne gruis en as weg halen met stoffertje en blik of zo je wilt met aszuiger en alles weer terug opbouwen voor een fijne nieuwe sessie!

Heel veel toekomstig kookplezier met je mooie grote ei!
Die van mij maakt me elke dag weer blij!
 
Ik leeg niet iedere keer de ass. Teminste ik gev op mijn monolith wel de gietijzere rooster weggelaten. Kolen zitten al in een kolen mand.Waarom dan nog ren extra rooster wat se zuurstof weg neemt? Dus gewoon onderin een groot opvangbak:) als ik m aan steek even de kolenmand optillen as webzuigen klaar is kees


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik gebruik ook de aspook om elke paar sessies via de onderkant alles leeg te scheppen. Is wel een werkje waar je een paar minuten mee bezig bent. Ik heb dus onlangs ook maar een asstofzuiger aangeschaft en dat gaat een stuk sneller.

Wat ik tussen sessies door doe is met de aspook en asstofzuiger de kolen die overgebleven zijn opzij scheppen om de grootste hoeveelheid as weg te zuigen. Anders belemmert de as die zich ophoopt de luchtstroom erg snel.
 
Aspook gebruik ik vooral om door de restant houtskool te roeren van de vorige sessie. (Valt de as van de kooltjes en samen met het kleinste grum, door het rooster)
En eerlijk is eerlijk, toen ik nog geen as-stofzuiger van de bouwmarkt (3 tientjes ofzo) had, haalde ik er ook eens in de zoveel tijd de meeste as ermee uit. En eens per 3 maanden ging de gehele vuurring eruit om met stoffer en blik erdoor te gaan.
Sinds de komst van de as-stofzuiger, blijft het roeren nog over.

Kortgezegd; heb geen opvangbakje, mis hem ook niet denk ik ;)
 
Ik heb het ook allemaal. Maar gebruik eigenlijk alleen mij Einhell stofzuiger. Eigenlijk gekocht voor de zaagtafel maar echt ideaal. Was iets van 50 euro.

Heb ooit een andere gehad van huismerk bouwmarkt maar de stofzakken zijn dan op een gegeven moment niet meer te krijgen.
 
Ik heb de kickash basket en kickash ash Can beide in mn BGE L zitten. Ik ben er erg tevreden mee. Het mandje pak ik er voor gebruik uit en schut ik even uit boven een emmer of planten perkje. Zodat de kolen mooi as vrij zijn. Daarna gooi ik de ash Can leeg. Is zo gebeurd. Hoef ik niet elke ronde de stofzuiger te pakken.

Het is wel een illusie om te denken dat de bodem as vrij blijft. Er zitten altijd wel kiertjes oid waar het fijne as langs kan. Dus je komt er niet onderuit dat je eens in de zoveel tijd je Kamado even moet schoon maken.

66a77dc4ab8bf49f7964306e2679b070.jpg


4631dcadfec030ab0c6bf37de79660ca.jpg


2d0ba05ca582ba48e8bd52e86e8fbc29.jpg


Ik vind het wel fijn dat ik niet steeds de stofzuiger hoef te pakken. Met deze korte/snelle handelingen is de Q snel schoon genoeg om weer lekker aan de gang te gaan.
Hopelijk kun je hier iets mee.
 
Dank voor jullie reacties. Duidelijk dat schoonmaken met enige regelmaat moet gebeuren maar een opvangbakje handig is om de meeste as snel te verwijderen. Neem ik mee in de oveweging bij aanschaf.

Mvg
Hugo
 
Terug
Bovenaan Onderaan