BasBQ
Beef en Steak

Kamado innovaties / advies gevraagd

Skeletor

Tondelzoeker
Berichten
1
Goedendag,

Ik ben me sinds enige tijd aan het ori?nteren voor de koop van mijn eerste kamado. Momenteel denk ik dat het zal gaan tussen een Big Green Egg medium + nest of The Bastard medium 2019 of 2020 compleet.

Wat mij verbaast is dat The Bastard jaarlijks zijn modellen vernieuwd. Big Green Egg lijkt zo nu en dan innovaties te implementeren maar is zeker niet bezig met ieder jaar een nieuw model uit te brengen. Dat The Bastard dit wel doet voelt niet zo goed voor mij. Beetje geldklopperij. Als er dan een nieuw model uitkomt krijg ik toch het gevoel dat mijn oude model niet goed genoeg is, maar dat is persoonlijk. Ook het precision top debacle (model 2019) bij The Bastard heeft mijn voorkeur enigszins be?nvloed.

Weet iemand waarom The Bastard  jaarlijks een nieuw model uitbrengt en Big Green Egg dit niet? Daarnaast blijf ik bij Bastard een beetje het "Chinese makelaardij gevoel hebben". Is dit nog terecht? Ook begreep ik dat het 2020-model van The Bastard ook een levenslange garantie op het keramiek heeft.

Toegegeven: ik ben aan de ene kant mezelf ervan aan het overtuigen dat ik een aantal honderden euro's extra uit moet geven aan een Big Green Egg. Maar aan de andere kant: als dit inhoudelijk kant noch wal raakt neem ik mezelf in de maling. 

Is een Big Green Egg een "overkill" voor de net beginnende kamado-eigenaar? Hoop vragen en mits en maren, maar ik op een aantal goede tips / adviezen.  :)
 
In een gesloten kamado gebeurt overal hetzelfde. Op gebied van temperatuur regulatie zijn er niet veel innovaties geweest anders dan dat de binnenpot soms deelbaar is maar dit heeft niets te maken met een verbetering van het kook proces. De klei waarvan een kamado is gemaakt verschilt wel (dus in prijs) maar vertaalt zich weer in garantie.

Op het gebied van gebruikersgemak en uiterlijk vertoon zijn er veel merken die hier het verschil in maken. Dat is ook logisch rekening houdend met bovenstaande.

Het gaat om wat je zelf belangrijk vind om te doen op je kamado. En waar voor jezelf de uitdaging ligt. Gebruikersgemak, hoe kan ik zo divers mogelijk gebruikmaken van de kamado.

Wat dat aangaat zijn het net automodellen, die ook blijven innoveren. Dus als je kiest voor een status/uiterlijk vertoon of kies je voor prijs kwaliteit.

Als ik je dan toch een richting moet geven zou ik persoonlijk voor de Large Basterd 2020 gaan.
 
Skeletor zei:
Is dit nog terecht? Ook begreep ik dat het 2020-model van The Bastard ook een levenslange garantie op het keramiek heeft.

In de garantievoorwaarden lees ik 20 jaar garantie op de keramische dome, mits eerste koper, en aangeschaft bij erkende dealer. Geen 20 jaar op de overige keramische onderdelen.
En dan nog op basis van "normaal en redelijk huishoudelijk gebruik".

Bij BGE is er een "beperkte levenslange garantie"  op done, vuurring, etc.
Echter ook weer alleen via erkende dealer, op basis van normaal huishoudelijk gebruik etc.
 
Skeletor zei:
Goedendag,

Ik ben me sinds enige tijd aan het ori?nteren voor de koop van mijn eerste kamado. Momenteel denk ik dat het zal gaan tussen een Big Green Egg medium + nest of The Bastard medium 2019 of 2020 compleet.

Wat mij verbaast is dat The Bastard jaarlijks zijn modellen vernieuwd. Big Green Egg lijkt zo nu en dan innovaties te implementeren maar is zeker niet bezig met ieder jaar een nieuw model uit te brengen. Dat The Bastard dit wel doet voelt niet zo goed voor mij. Beetje geldklopperij. Als er dan een nieuw model uitkomt krijg ik toch het gevoel dat mijn oude model niet goed genoeg is, maar dat is persoonlijk. Ook het precision top debacle (model 2019) bij The Bastard heeft mijn voorkeur enigszins be?nvloed.

Weet iemand waarom The Bastard  jaarlijks een nieuw model uitbrengt en Big Green Egg dit niet? Daarnaast blijf ik bij Bastard een beetje het "Chinese makelaardij gevoel hebben". Is dit nog terecht? Ook begreep ik dat het 2020-model van The Bastard ook een levenslange garantie op het keramiek heeft.

Toegegeven: ik ben aan de ene kant mezelf ervan aan het overtuigen dat ik een aantal honderden euro's extra uit moet geven aan een Big Green Egg. Maar aan de andere kant: als dit inhoudelijk kant noch wal raakt neem ik mezelf in de maling. 

Is een Big Green Egg een "overkill" voor de net beginnende kamado-eigenaar? Hoop vragen en mits en maren, maar ik op een aantal goede tips / adviezen.  :)

Hoi Skeletor,
Zou je zo vriendelijk willen zijn je eerst voor te stellen in het voorstel topic, dat vinden wij hier wel zo netjes ;)

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?board=2.0
 
Het idee van die jaarlijkse aanpassingen / vernieuwingen is juist dat het elke keer beter wordt. Tenminste dat wil Basterd je doen geloven. Maar als je tevreden bent met apparaat dat je gekocht hebt omdat het goed doet wat jij wil dan hoef je je daar een jaar later toch niet slecht over te voelen?

Als het gaat om verbeteringen die je (later) ook zou willen dan zijn die accessoires vaak ook later nog aan te schaffen, bijv de eggspander of het divide and conquer systeem.

Ik ben ontzettend blij met mijn groene maar maak vooral je eigen overwegingen... ??n tip wil ik je wel echt meegeven, als die ene kamado DE kamado moet worden waar je de komende 20 jaar heerlijk op gaat koken? Koop een Large!

Succes met overwegen en veel plezier met de voorpret!
 
De innovatie wat basterd elk jaar presenteert is ook los te koop en past ook op de oudere modellen.

Zo heb ik een 2018 model met wel de 2019 plate setter, ashtray, charcoal basket, verenset en vilt.
De topvent heb ik expres niet genomen omdat ik die niet mooi vind.

Zodra het 2020 glasfiber gasket los beschikbaar is vervang ik dit zeker weten ipv het vilt.


Misschien dat dit je keuze helpt


Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk

 
Big Green Egg is de oudgediende op kamado gebied. Die hebben hun innovaties in het begin uitgevoerd en er komt zo nu en dat iets nieuws. Nieuwe dop (ook daar), nieuwe scharnieren, kunststof tafels en handgreep ipv hout etc. The Bastard is een jong bedrijf dat is begonnen met branded goedkope Chinese kamado's en ontwikkelen inmiddels hun eigen kamado's en dan kan er weleens iets misgaan zoals met de dop. Verder kijken ze goed naar wat er op de markt gebeurt en proberen hun barbecue beter te maken niets mis mee zou ik zeggen.
Kamado Joe is echt koploper bij de innovaties en daar hoor ik niemand over klagen wanneer er weer een nieuw model uitkomt.

Is een Bastard een Big Green Egg? Nee, maar de prijskaartjes zijn ook anders. Bastard is wel van de onderste regionen langzaam bezig om een A-merk te worden en ze komen heel dicht in de buurt.
 
Bastaard heeft toch nog wel wat issues met roosters, topfent etc?
 
Het oude rooster was een standaard rooster en een beetje dun. Het huidige rooster is dik RVS en van hele goede kwaliteit. De topvent  kan speling hebben, maar niet elke dop heeft daar last van. Mensen met problemen hebben tijdelijk zo'n RVS hoedje gekregen en krijgen zoodra ze hier zijn de nieuwe versie van de dop. (Door corona kan dat iets later worden.) Dus ze lossen de problemen ook op. Met een snelle groei krijg je met andere problemen te maken. Maar ook daar leren ze van en ook het daarmee omgaan wordt verbeterd.
 
Ik ben erg blij met mijn kamado joe classic 2. Vooral blij met de divide Conquer en de luchtveer!

De classic 3 lijkt me wel super mooi maar je bent dan ook meteen 500 euro meer kwijt voor een upgrade!

Me oom heeft een BGE en meerdere malen mee in de weer geweest. Maar ben toch blij als ik me kamado joe weer aansteek!

Volgens mijn zijn de classic 2's gewoon nog te koop overigens!

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan