BasBQ
Beef en Steak

Classic III of Big Joe

 

busjeh

Tondelzoeker
Berichten
19
Hallo,

heb nu een Weber Master-Touch 57 cm en ben voornemens de overstap naar een KamadoJoe te maken.
Nu twijfel ik echter tussen de Classic III of de Big Joe III.
Wat denken jullie is het een stap terug naar 47 cm meerdere lagen en dan toch voor de 62 cm gaan?

Alvast dank voor jullie meningen/idee?n/tips!
 
Mij lijkt het: als je groot gewend bent groot houden.

Verstuurd vanaf mijn EML-L29 met Tapatalk

 
Ik ben van de weber 57 naar classic 2 gegaan.
Ik mis die ruimte wel, maar eerder bij verschillende temperaturen.

De weber breng je snel en makkelijk terug in temperatuur. Bij de kamado duurt dat wat langer.
Wanneer ik enkel op een temperatuur werk, mis ik niets aan ruimte. En bij de classic 3 heb je nog een laag extra.
Wel zou ik de weber nooit weg doen. krijg je eens wat meer mensen, is het toch wel makkelijk.
De praktijk leert dat ik de kamado gebruik voor mezelf of 1 stuk vlees en de weber bij gasten.

De big joe was voor mij te groot.

Succes met je keuze
 
Ik heb exact dezelfde ervaring als Barbeknoei. Ik heb een Big Green Egg Large die ik primair gebruik. Behalve als ik gasten krijg of verschillende temperaturen nodig heb gebruik ik de Weber 57 er bij. Vaak heb ik dan de BGE voor low and slow bereidingen terwijl ik de Weber gebruik voor high and fast.
 
mrooding zei:
Ik heb exact dezelfde ervaring als Barbeknoei. Ik heb een Big Green Egg Large die ik primair gebruik. Behalve als ik gasten krijg of verschillende temperaturen nodig heb gebruik ik de Weber 57 er bij. Vaak heb ik dan de BGE voor low and slow bereidingen terwijl ik de Weber gebruik voor high and fast.
Precies dit dus.

 
En een WSM en een WGA en...  :D

Ik was ooit eens heel dicht bij een Monolith Le Chef met daarin iets vergelijkbaars als de Divide en Conquer van Kamado Joe. Als je dan een half baking stone en twee roosters gebruikt kun je veel verschillende kanten op en is die extra omvang wel erg fijn hoor. Ik heb nu vooral veel mijn Large BGE aan en dus ook een Weber 57 OTP. Lukt ook alles mee.
 
Dank voor de reacties, de Weber behoud ik sowieso en ga inderdaad dan voor de KJ Classic
 
Kijk, als geld in deze geen rol speelt... waarom niet de Big Joe III ? Het verbruik van kolen oid hoef je geen zorgen te maken. Het is wel een mega ding. Heb de Big Joe III laatst in het echt gezien en gevoeld. Is wel een flinke Q. En Heel gaaf. Iets waar je niet mee door de tuin gaat verhuizen. Met m?n BGE L ga ik ook niet aan de wandel en die is een stuk kleiner. Houd daar ook rekening mee. Je Weber pak je zo op of rol je ff om. Ook een puntje van aandacht. Voor de large kamado?s zijn veelal de meeste accessoires te verkrijgen.

Dit gezegd. Ook ik gebruik m?n BGE L en Weber 57 vaak naast elkaar. Maar ook de Weber WGA komt regelmatig van stal om lekker wat sat? de grillen. Of gewoon gezellig op tafel en daar wat dingen te BBQen.
Mijn ervaring is dat als ik door de weeks BBQ ik vaker naar de Webers grijp. Deze heb ik in 1min aangestoken en na 5min BBQ klaar (Hot&Fast). Waar een kamado toch eigenlijk wel 30min nodig heeft om goed aan te zijn en op temp te komen. Ruimte kom je op de duur altijd tekort. Ik kan low en slow 3 procureur op de BGE L kwijt. Das behoorlijk wat. Ook 2st mooie cote de boeuf passen er makkelijk op. Alleen moet ik bij het grillen de boel even ombouwen. Dit lijkt me bij de Big Joe niet nodig als je het divide and conquer systeem gebruikt.
Succes met je keuze.
 
Als geld en ruimte geen rol speelt in de beslissing dan een Big Joe.
Anders KJ3 en weber voor flexibiliteit.
 
Goedenavond!

Laat het nu zo zijn dat ik exact hetzelfde dilemma had eind vorig jaar. Of eerlijk gezegd, dat dilemma duurde nog wel wat langer maar ik hakte eind vorig jaar de knoop door in de Black Friday week.

Nu drie maanden in het bezit van een Big Joe II.. geen dag spijt van gehad! Top merk, top kwaliteit, compleet ?n innovatief. Daarbij nog altijd blij dat ik de Big ipv Classic gekozen heb.

Gebruik ik al de oppervlakte van de Big Joe (want ja het is stiekem toch een lomp groot ding!)? Nee zeker niet.. maar er zijn al meermaals momenten geweest waarop het wel verdomde handig was. Wat een top systeem trouwens ook dat divide and conquer.

De vergelijking qua oppervlakte tussen een weber 57cm en een kleinere kamado is appels met peren als je het mij vraagt. Een kamado heeft per definitie meer cm2 gebruiker oppervlakte door de plate setter / deflector bij indirect koken waarbij je bij je weber redelijk wat ruimte verliest doordat je de kolen aan ??n zijde moet plaatsen en die ruimte onbruikbaar wordt.

Desalniettemin is mijn advies: kun je het betalen en ben je een fanatieke bbq-er de vaker voor meerdere personen (>5) barbecued, ga dan voor de Big Joe, je krijgt er geen spijt van. Ook valt mij het brandstof verbruik alles mee! Hiervoor was ik wel wat huiverig maar ben zeer tevreden!

Ik koos overigens bewust voor de Big Joe II ipv de III vanwege het toch wel grote verschil in prijs versus de extra?s die de III biedt. Vond ik zelf de moeite niet waard. Tevens was het wachten op Black Friday meer dan de moeite waard en scheelde me het een paar honderd euro op de laagst te vinden normale verkoopprijs!

Succes met de keuze!

Gr Bob


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan