BasBQ
Beef en Steak

Pellet BBQ

Yep, ik heb een Traeger Ironwood 885 in de tuin staan. Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik ervan vind :D
 
Ligt aan de gulheid van de leverancier
 
@ Silverfox ?!? Hoe bedoel je? Volgens mij ben ik altijd vrij eerlijk in mijn reviews en als iets me niet bevalt aan een barbecue dan vermeld ik dat ook.
Als dat een punt was dan was de Traeger de allerbeste barbecue die ik ooit heb gekregen. Ik heb nog nooit zo?n compleet pakket ontvangen met alle soorten pellets, gereedschappen, al hun sauzen en rubs.

Ik ben er voor mezelf gewoon nog niet uit wat ik van een pelletbarbecue vind. Is het nog barbecue?n of heb je een houtgestookte convectie oven in je tuin staan waar alles automatisch in gaat?

De Traeger zelf is een fantastisch mooi apparaat, heeft minpunten maar ook zeker dingen waar ik heel blij van word.

Toen ik ooit in de oertijd mijn DigiQ kocht in de VS kreeg ik een shitstorm over me heen dat ik niet meer aan het barbecue?n was.
Hoeveel anders is een pellet BBQ? Je stelt de temperatuur in en je barbecue doet de rest. En toch voelt het anders. Ik kan er voor mezelf nog niet goed mijn vinger opleggen waarom dat zo is.
 
noskos zei:
@ Silverfox ?!? Hoe bedoel je? Volgens mij ben ik altijd vrij eerlijk in mijn reviews en als iets me niet bevalt aan een barbecue dan vermeld ik dat 9ook.
Als dat een punt was dan was de Traeger de allerbeste barbecue die ik ooit heb gekregen. Ik heb nog nooit zo?n compleet pakket ontvangen met alle soorten pellets, gereedschappen, al hun sauzen en rubs.

Ik ben er voor mezelf gewoon nog niet uit wat ik van een pelletbarbecue vind. Is het nog barbecue?n of heb je een houtgestookte convectie oven in je tuin staan waar alles automatisch in gaat?

De Traeger zelf is een fantastisch mooi apparaat, heeft minpunten maar ook zeker dingen waar ik heel blij van word.

Toen ik ooit in de oertijd mijn DigiQ kocht in de VS kreeg ik een shitstorm over me heen dat ik niet meer aan het barbecue?n was.
Hoeveel anders is een pellet BBQ? Je stelt de temperatuur in en je barbecue doet de rest. En toch voelt het anders. Ik kan er voor mezelf nog niet goed mijn vinger opleggen waarom dat zo is.


Zomaar een gedachte, is dit niet waar we met z'n allen naar toe hollen, apparaten die voor ons denken en dan ook het werk voor ons doen. (Computers, robotjes)
Of het daar nou allemaal leuker van wordt, ik denk het niet maar we maken er allemaal wel gebruik van helaas ook in onze hobby (denk maar aan alle elektronica die we aan onze bbq hangen om een nacht door te kunnen bbq-en terwijl jij in dromenland bent) maar in hoeverre je wilt automatiseren dat kan je dan nog wel zelf bepalen. (gelukkig)
Geen misverstand hoor ik ben niet tegen moderne technieken  (ik gebruik ook al lang geen 100.000 straten boek meer)
Maar in onze hobby vind ik het bezig zijn met voedsel en met open vuur om iets lekkers op tafel te toveren toch leuker
dan een stuk vlees in een apparaat stoppen computer instellen en het na de ingestelde tijd er weer uithalen (excuus als ik de pellet smoker verkeerd begrepen heb) maar zo komt het op mij over.
Als ik het verkeerd begrepen heb hoor ik het graag. (word ik ook weer wat wijzer ;) )
 
Ik heb een Green Mountain Jim Bowie Prime. Op wedstrijden al meervoudig awardwinning met onze ribs.
Ik ben het niet met Dennis eens dat het instellen en wachten tot het vlees gaar is. Zeker met de grote GMG is de temperatuur op het rooster niet overal gelijk en daar kun je gebruik van maken tijdens het koken. De prime heeft een verstelbare deflector boven de brander waarmee je temperatuurverschil links en rechts groter kunt maken.
Voor mij is de WSM met FireBoard controller meer ?sit and relax?, kolen aansteken, instellen en 12 uur later nog steeds dezelfde temperatuur... B-)
 
@noskos;
Met gulheid bedoel ik uiteraard niet de be?nvloeding op het eindoordeel door middel van een financi?le vergoeding / omkoping of iets dergelijks.
Misschien is 'zorg vanuit de leverancier' betere bewoording dan 'gulheid van de leverancier': Wat me destijds vaak opviel is dat sommige fabrikanten een doosje stuurden onder het motto 'redt je er maar mee' (geen extra aansluitkabeltjes, etc, soms amper een handleiding), waar anderen het product bijna zelf persoonlijk komen installeren.
Voor het product zelf maakt het niets uit, voor de beleving wel natuurlijk. Mooi om te lezen dat ze de boel netjes en compleet aanleveren.

Zou het verschil tussen een pellet bbq en een bbq met een controller misschien komen omdat je een pellet bbq niet hoeft aan te steken (schakelaar omzetten)? In tegenstelling tot de bbq zelf aansteken en daarna de controller aanzetten. Dat je daardoor minder het gevoel hebt van bbq-en?
 
Hallo allemaal,

Ik heb de keuze gemaakt voor een pallet bbq. Als ik online kijk zijn er per online winkel meestal maar 1 merk tekoop heeft. Op you tube vind je wel reviews maar weinig vergelijking van verschillende  merken. Een dag you tuben kwam ik op de Camp Chef. Helaas niet te koop in Nederland. 

Heb jij een pallet bbq? Welk merk/type en hoe bevalt hij?
 
Ik heb in het verleden een Traeger gehad, het is letterlijk set & forget en qua gemak subliem. Alleen heb ik deze weggedaan omdat de beleving minder is, geen directe hittebron maar indirect. Maar het grootste punt wat mij persoonlijk stoorde is die constant aanwezige ventilator. Deze stond bij mij onder een kapschuur van 7x3 meter waar links het eten wordt bereid en aan de rechterkant mooi zitten, maar de geluidsproductie is dan simpelweg te luid en zeer aanwezig.

Als de geluidsproductie van de ventilators omlaag gaat in de toekomst dan zie ik mezelf wel weer een pellet BBQ stallen onder het afdak.
 
De nieuwe BBQ staat er. Hoewel er discussies zijn of het wel een bbq is  :-/. Maar ik ben er erg blij mee.

Na een paar jaar een zelfgemaakte USD te gebruiken merk je ook de nadelen van de USD. Nadeel is het eigenlijk niet kunnen bijvullen met rookhout tijdens een run (de kolenmand staat onderin), de ruimte is toch enigzins beperkt en ik zelf had moeite om een constante kwaliteit te houden met de diverse runs door temeratuurschommelingen (omgeving) en zuurstof regeling. Daarnaast had ik een weber bbq.
Ik wilde een apparaat waar ik alles mee kan. voornamelijk roken, bbq  maar ook grillen, div stoofpotten en piza's. Ook ben ik van het gemak dus door het rond kijken kwam ik op een Pallet bbq. De Yoder  YS640S komt het dichtste in de buurt van al mijn wensen.  Na het zoeken werd het verlanglijstje:

bestaande uit:
Yoder Smokers YS640s Pellet Grill with ACS
de pallet bbq

YS640 3-Tier Wire Cooking Rack
bij familie feesten meer vlees kwijt kunnen. Het vergroot aanzienlijk de bbq oppervlak

YS640 Heat Diffuser - 2 Piece
Deze word in diverse youtube filmpjes aangeprezen omdat je makkelijke en zonder hele verbouwing met directe warmte kan grillen.

YS480/YS640 Direct Grill Grate Kit
grilplaat waarmee je mooie trepen op he vlees krijgt tijdens het grillen

YS640 Grease Shield
Achteraf niet nodig. met thermo jack om past hij niet en door de roosters kun  je er ook geen tang inleggen ofzo.

YS Cast Iron Griddle
Bakplaat voor hamburgers ect.

YS640 Thermal Jacket
Energie besparing en daarmee lange runs kunnen doen in de winder zonder bijvullen rijdens roken

Het is de nieuwe S serie dus hij is met een Fireboard pit controller die via de telefoon contact maakt via Wifi of Bluetooth. Er zijn mensen die er plezier in hebben om samen de heledag bij de BBQ te zitten. Als gadget freak heb ik zelf liever de keuze om met mooi weer in de buurt te zijn of met koud weer met zijn allen binnen bij de openhaard.

Aangezien ik hem in Nederland nergens kon krijgen en bij sommige leveranciers wat kort af reacties kreeg heb ik hem nu besteld bij bbq europe. contact verliep soepel en constructief. Levering ietsje minder. Ik werd netjes gebeld dat ze woensdag zouden komen tussen 9 en 2. Helaas werd dat zonder bericht donderdag.
Gisteren werd de bbq geleverd een palletvracht van 260 kg. Een kennis geregeld om samen op te bouwen. Alles is compleet, het onderstel moet je zelf samenstellen maar is goed te doen. positief er zitten zelf reserve bouten, moeren en schroefjes bij.

In onze haast hebben we de difuserplaat over box #3 gelegt dus het de aanhanger met kartonafval 2 keer leeg gehaald opzoek naar het missende doosje. Maar hij is gevonden. Zo de bbq schoonmaken en in branden. vanmiddag maar eens een stukje vlees halen om morgen een eerste run te doen.

gr Kees
 
Gefeliciteerd met je nieuwe aanschaf 't is een mooi apparaat waar je vast veel plezier van gaat hebben.
Wel of geen bbq daar kunnen we van mening over verschillen maar dat er lekkere hapjes af gaan komen is zeker.
We zien al uit naar de foto's. ;)
 
Gratz met je aankoop! Kom maar door met de (vastwel enigzins jaloersmakende) fotos ;)
 
Gefeliciteerd met je aanschaf.
En inderdaad, kom maar op met de foto's
 
Ik hoop wel dat je een pellet BBQ en geen palet BBQ hebt gekocht ;)

Mooi ding hoor de Yoder!
 
noskos zei:
Ik hoop wel dat je een pellet BBQ en geen palet BBQ hebt gekocht ;)

Mooi ding hoor de Yoder!
Idd de palet ligt gereed voor de vuurton  :blush:

 
Zo dan. Serieus materiaal. Mooie aankoop. Ben benieuwd naar de ervaringen.
 
Ik installeer zelf pellets ketels en kwam er net achter ze tegenwoordig in Denemarken ook pelletbbq`s maken.

https://nbe-global.com/en/rtb-grill/

Grill-open-temp-zones-1000px.png


Ik heb er zelf niet zo veel mee, maar wil het toch even delen.

Maarten
 
Terug
Bovenaan Onderaan