BasBQ
Beef en Steak

Boretti Barilo

Wie heeft ervaring met een Boretti Barilo? Ik heb hem nu een maand en moet hem nog goed leren kennen. Hij staat bij mij redelijk in de luwte onder een afdak. Ik heb wat moeite met het op temperatuur houden wanneer ik grill op 120 graden met de deksel dicht. De oplossing kwam van mijn zoon: Dan zet je toch een ventilator voor de luchtopening. Werkt prima, maar ik wil toch zonder ventilator en dat moet kunnen. Ik stook briketten van de Welkoop. Zouden kokosbriketten beter zijn? heter? Groet, Giant Baldr
 
Als ik er zo naar kijk vind ik wel dat ie weinig luchttoevoer heeft.

Je zou eens houtskool moeten proberen. Dat wordt warmer.
 
Ik vind de luchttoevoer ook wat aan de matige kant. Het is verder een super BBQ, lekker groot (grill opperblakte 80*40 cm), standaard twee gietijzeren roosters en een bakplaat, zwaar plaatwerk, drie kolenmandjes. Als het met houtskool of kokos briketten niet lukt, ga ik een extra luchttoevoer maken.
 
Hoeveel kolen gooi je erin, en zijn die dan ook heet? Die Boretti klinkt als een enorm ding met veel oppervlakte om heet te houden...
 
Ik deed totnogtoe de weber starter 2/3 vol mer briketten, heet laten worden en in de Barillo legen. Volgende keer maar een hele starter. En houtskool of kokosbriketten proberen.
 
fnn foto gezocht in je verleden.
en zie de foto.
Giant Baldr zei:

zo te zien zit de inlaat boven de brandstof..daar is voor dikke 300 euro goed over nagedacht door de fabrikant.
gezien jouw voorkeur voor groot vlees bereiden is dit een dikke miskoop en ik zou m terugdoen naar de verkoper.
en wat ander groots kopen wat echt geschikt is voor groot vlees en echt gemaakt is waar je de temp mee kan te regelen .
trouwens je hebt al heel wat staan waarmee je met groot vlees behoorlijk uit de voeten kan .

heb ook de advertenties gezocht en bekeken ,,,en de nadruk lig op STOER en ,,, dik doun in tune ,,en dat is ie vind ik en meer niet,,
 
Ik krijg de waarschuwing dat dit een ouder topic is, dus als het als niet netjes word gezien om hier dan in te gaan reageren, mijn excuses, alleen ik zit erover te denken om deze bbq te kopen eigenlijk.

Wat ik tot nu toe heb gezien zitten er aan beide zijdes lucht inlaat openingen zowel op rooster hoogte als op vuur hoogte. Wat ik dan denk (zonder veel kennis van zaken zeg ik er gelijk bij) is dat je aan de vuurkant (bij indirect grillen) de luchtgaten open zet op vuur hoogte en aan de andere kant van de BBQ de luchtinlaat openzet op rooster hoogte, op die manier krijg je een flow van rook en hitte over je vlees heen en dat is wat je wilt.

Dus ik ben benieuwd of er inmiddels meer ervaring met deze barbecue is want ik hoor de ervaring graag.
 
Even lekker op mezelf antwoorden, maar wie weet heeft iemand hier in de toekomst nog iets aan.

Vandaag een bezoekje gebracht aan het Boretti Experience Center, ik woon in de buurt, en de Barilo heeft een "update" gehad, vandaar mijn eerdere verwarring aangaande de luchtgaten.

Er zijn luchtgaten bij geplaatst en het handvat is veranderd, dit was van hout en kon gaan scheuren bij hoge temperaturen, dus die zijn nu van kunststof.

Dus voor mij waarschijnlijk binnenkort een Barilo, alhoewel ik de afsluiting niet helemaal tof vind, dus daar moeten we even naar kijken wat ik daar aan ga doen haha.
 
Ik heb sedert gister ook een Boretti Barilo BBQ. Na een eerste BBQ sessie ben ik toch erg ontgoocheld.

Van de 3 baksegmenten heb ik er 2 met gedroogde houtskool gevuld, en met aanmaakblokjes ontstoken met open klep.
Eens de kolen roodgloeiend waren heb ik de klep gesloten met alle vier de luchtgaten geopend om de BBQ verder op temperatuur te laten komen.

Resultaat een tiental minuten later: een temperatuur van 80?C. En wanneer ik de klep opende waren de kolen nagenoeg uitgedoofd.
Ik heb nauwelijks 1 biefstuk en 2 kipbrochettes kunnen bakken op deze manier. Dichtschroeien en dan verder laten garen op de koude kant is gewoonweg onmogelijk.

Het is toch niet normaal dat een BBQ uitgaat met klep gesloten en luchtgaten geopend??? Temperatuur regelen, laat staan op temperatuur krijgen is gewoonweg onmogelijk met dit ding.

Ik had hiervoor een Outdoorchef en met gemak stookte ik die tot 320graden met klep gesloten.

Heeft er iemand gelijkaardige ervaringen met deze BBQ?
 
Ik ben eigenlijk heel benieuwd of Symme er ook eentje gekocht heeft en het zelfde ervaren heeft ondanks de extra luchtgaten. Wel jammer hoor, want deze staat ondanks de negatieve adviezen hoog op mijn lijstje (het oog wil ook wat).
 
Bazz zei:
Ik ben eigenlijk heel benieuwd of Symme er ook eentje gekocht heeft en het zelfde ervaren heeft ondanks de extra luchtgaten. Wel jammer hoor, want deze staat ondanks de negatieve adviezen hoog op mijn lijstje (het oog wil ook wat).
Kijk eens naar the big Texas grill. Die hebben gegarandeerd geen temperatuurproblemen
 
Kleine update:

Nadat ik een klacht had gestuurd naar Barbecueshop.nl mbt het niet op temperatuur krijgen van mijn Boretti Barilo, hadden zij mijn klacht geforward naar de klantendienst van Boretti.
Die hebben een technieker laten langskomen om te komen kijken naar het toestel. De technieker is ondertussen twee keer langsgeweest.

De eerste keer werd inderdaad vastgesteld dat ik het toestel juist in elkaar had gezet, en had men mij eigenlijk de raad gegeven om briquetten te gebruiken ipv houtskool, en om enkel de onderste twee luchtkleppen aan weerskanten open te zetten.

Na dit bezoek heb ik dit inderdaad geprobeerd, maar het probleem bleef hetzelfde: Briquetten aangemaakt op het rechtse en middelste deel van de BBQ, om op het 'koude' linkse deel een gehaktbroodje te garen. Toen de houtskolen roodgloeiend waren klep dicht gedaan en na twee minuten gloeiden deze niet meer. Het gehaktbroodje kreeg ik ook niet gaar op deze manier gezien de temperatuur te snel zakt en eigenlijk niet hoog genoeg was om te beginnen. Deze  dan maar in de oven in de keuken gestopt. Wat ik ook geprobeerd heb is om in het koude vak een theelicht kaarsje aan te steken. Dit bleef branden met de klep open, maar wanneer ik de klep sloot met alle lucht gaten open was dit kaarsje na enkele seconden uit. Wat voor mij wijst op zuurstof tekort in de kuip.

Terug mail gestuurd met mijn ervaringen naar de klanten dienst en vandaag is de technieker voor de tweede keer langsgeweest.

Samen hebben we geprobeerd om de BBQ aan te maken en om die op temperatuur te krijgen. Terug middelste en rechtse vak met kolen gevuld. Probleem bleef hetzelfde: de kolen gloeien met de klep open maar doven na aantal minuten wanneer je de klep sluit. De temperatuurs meter op het toestel gaf maximum 175graden aan. Een temperatuurssonde die de technieker mee had toonde 220graden aan boven het rechts kolen vak, maar dit zakte gestaag naarmate de minuten verstreken (dit met de klep dicht en alle luchtgaten open).

Technieker kon dus besluiten dat het regelen van de temperatuur met dit toestel niet mogelijk was. Heeft een filmpje opgenomen van zijn metingen, ook wat foto's genomen van de luchtgaten. Denkpiste is nu dat de assenbak eigenlijk boven de onderste luchtgaten uitkomt, wat uiteraard de luchtcirculatie niet bevordert. Zou nu ook voorstellen om de BBQ om te ruilen (aangepast model?). Ben benieuwd op het officieel antwoord dat ik zal krijgen...

Overigens wel tevreden van de klanten service die Boretti mij biedt, hulpvaardige en vriendelijke technieker. Nu nog het toestel goed werkend krijgen...
 
MisterA zei:
Overigens wel tevreden van de klanten service die Boretti mij biedt, hulpvaardige en vriendelijke technieker. Nu nog het toestel goed werkend krijgen...

Mister A, is het ondertussen gelukt om die temperatuur onder controle te krijgen? Of toch maar iets anders aangeschaft?
Zijn er ondertussen nog forumleden die deze bbq gekocht hebben? Ben aan 't overwegen om 'm toch aan te kopen.

Thx!

J
 
Ook ik ben erg benieuwd. Vandaag beide gezien en de boretti is echt gaaf om te zien. Alleen door de verhalen sterke twijfel  om te kopen.
 
Mijn collega heeft m ook. Maar als hij de deksel sluit gaat hij uit.. Hij is mooi om te zien, maar praktisch niet echt.

Verstuurd vanaf mijn ASUS_Z01HDA met Tapatalk

 
Nou bbq vrienden, het is de we er geworden. Vandaag de weber master touch premium gekocht. Super veel zin om ermee aan de gang te gaan
 
Als ik de reviews hierboven zo lees kan ik me ook niet voorstellen dat iemand 300+ euro leve heeft voor deze Q, met als enige voordeel dat sommige hem mooi vinden...
 
Ik heb de Barilo eens opgezocht op internet, maar de ventilatie openingen lijken me vel te klein. tevens zou er een schoorsteen op moeten om goede trek van je warme lucht te krijgen zodat er meet lucht aangezogen wordt. leuke barbecue om op te grillen, maar niet voor indirect low en slow.
 
Bart1978 zei:
Ik heb de Barilo eens opgezocht op internet, maar de ventilatie openingen lijken me vel te klein. tevens zou er een schoorsteen op moeten om goede trek van je warme lucht te krijgen zodat er meet lucht aangezogen wordt. leuke barbecue om op te grillen, maar niet voor indirect low en slow.


De grootte van de ventilatiegaten is niet het grootste probleem, er is een giga engineeringfout gemaakt. De inlaatventilatiegaten zitten te hoog die moeten onder de kolenroosters zitten zodat de lucht door de kolen wordt getrokken, nu blaast het er wat overheen.
Kijk maar eens naar de luchtinlaten van andere BBQ's daar zitten ze allemaal onder het kolenrooster (behalve bij de 2e generatie van Weber Smokey Joe, maar die werkt ook niet prettig daardoor, of Weber dit probleem al heeft opgelost???))

Op de manier zoals ze bij Boretti zitten krijg je nooit een behoorlijke trek door je houtskool/briketten, en dan dooft de boel als je het deksel dicht doet.
Heb je al zo'n BBQ zou je kunnen proberen of het mogelijk is de luchttoevoer onder de kolenroosters te krijgen dat je ergens in zijkant van de asopvangbak gaten moet gaan boren lijkt mij dan ook onvermijdelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan