BasBQ
Beef en Steak

Even lekker met het spekkie in het zonnetje!

 

NvU

Tondelzoeker
Berichten
12
Zo het zonnetje wordt aangekondigd en we blijven uiteraard thuis, wat doen we dan? Uiteraard gaat de bbq aan!

Altijd weer keuzestress wat er dit keer gemaakt gaat worden!Mijn vriendin zit al tijdje te ?zeuren? om buikspek. Ik heb dit paar keer gemaakt met de sousvide en hoewel dat heerlijk is mis ik bij iets als buikspek toch wel een beetje die stevige rooksmaak!

Dus was het tijd voor een lekkere low & slow buikspek!
Hop naar de lokale slager om een lekker stuk spek! Omdat niet iedereen hier fan is van 5 spices opzoek naar een marinade zonder. Uiteindelijk een paar idee?n opgedaan en de volgende marinade gemaakt:
Sojasaus, Hoisin, Ketjap, Sambal, Suiker, Zout en Sherry!
cccf07f0e11c2229f9c78af3906b61a8.jpg


Vrijdagavond gevacumeerd en de koelkast in!
Vandaag was het tijd om de kamado aan te slingeren, ik was er al bang voor maar hij bleek iets te groot (ik heb maar zo?n kleine AH Grill Guru).

0db7902c06c397e12b19c76f53091a6e.jpg


4 uurtjes op 100 graden met beetje kersen en appel rookhout en geregeld lakken met een beetje ingekookte marinade waar wat appelstroop in is meegekookt. Gaf het volgende resultaat:

c55d6cf86707dc924bfcc4acdb221cfe.jpg


Nog even paar minuutjes op direct vuur en smikkelen maar!

23cdff413fbf14e541ab0b5252696679.jpg



Het was heerlijk! Al had er van mij nog wel stuk meer sambal door de marinade gemogen en ga ik kijken hoe ik nog iets meer marinade in het vlees kan krijgen.

Bij het laatste klusje begaf mijn vilt het helaas, gelukkig zat het echte werk er al op, maar snel nieuwe bestellen!
3d6b95b8c758d33bbbf9266cbb95e869.jpg


Overigens is er iemand die ook maar iets met die meter van de grill guru zelf doet? Hij zit vol condens hier en aan het einde met indirect grillen gaf hij nog 110 aan terwijl temp zeker richting 200 zat...
c4b0841edca256ca3e672ce700904d77.jpg



Al met al weer lekker daagje rommelen met vlees en vuur! Maar wordt toch wel tijd voor een groter eitje merk ik! Mooi de tijd om in deze quarantaine dagen de zoektocht eens wat meer voortgang te geven!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Lekker spekkie hoor!

Mocht je dat compacte eitje nog willen laten revalideren, kijk dan eens naar Hi-Heat Nomex vilt.

Ik vind dat dome thermometertje erg fijn om een globale indicatie te hebben van de temperatuur. In combinatie met een zeer accurate kern thermometer in het te garen produkt werkt dat voor mij prima. Zoals je die thermometer met aardappel nu hebt moeten gebruiken (door het volle rooster) krijg je niet de juiste uitlezing van de temperatuur omdat je de langs stromende luchtstroom meet en niet die OP het rooster. Zo te zien is die dome thermometer door condens onbruikbaar geworden. Die zou je nog eens kunnen calibreren met een kopje kokend water en eventueel vervangen, ze zijn los verkrijgbaar van verschillende merken.
 
Sander72 zei:
Mocht je dat compacte eitje nog willen laten revalideren, kijk dan eens naar Hi-Heat Nomex vilt.

Ik vind dat dome thermometertje erg fijn om een globale indicatie te hebben van de temperatuur. In combinatie met een zeer accurate kern thermometer in het te garen produkt werkt dat voor mij prima. Zoals je die thermometer met aardappel nu hebt moeten gebruiken (door het volle rooster) krijg je niet de juiste uitlezing van de temperatuur omdat je de langs stromende luchtstroom meet en niet die OP het rooster. Zo te zien is die dome thermometer door condens onbruikbaar geworden. Die zou je nog eens kunnen calibreren met een kopje kokend water en eventueel vervangen, ze zijn los verkrijgbaar van verschillende merken.

Dank voor de feedback! Vilt wordt zeker nog vervangen, ik ga kijken naar het gemoende product.

Over de thermometer gesproken. Die deet het (ondanksde condens) tot halverwege deze sessie prima (wel een afwijking maar niet heel veel), ik ga proberen er nog wat van te maken want qua indicatie wel handig inderdaad. Maar vind wel heel snel kapot gaan, maar dat zal wel horen bij de prijs gok ik dan maar.
 
Mooi spekkie om meer marinade in te krijgen inprikken met een vork


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Lekker spekje zeg!
 
Dat ziet er een lekker stuk spek uit. Lijkt me lekker op een broodje. Als ik zo iets maak gaat dat altijd gelijk op
 
een lekker stukkie buikspek hoor.
een van de lekkerste gerechten die je kan maken op de bbq vind ik
 
Terug
Bovenaan Onderaan