BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste low and slow: Gerookte Kip

 
 

Faxie

Stoker
Berichten
309
Zo, na nu 2 keer mijn bastard te hebben gebruikt om gewoon te grillen, wilde ik mijn eerste low and slow proberen. Dus had ik voor vandaag gerookte kip op het programma staan. Ik heb dit recept gevolgd: https://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=21349.0.

Dus vroegertje genomen van het werk en thuis direct een pekelbadje gemaakt. Ik had de avond te voren al wel een blok van 1 liter water ingevroren om eea te versnellen.

Terwijl mijn kipfiletjes lekker in hun badje lagen, de bastard aangestoken. Ik denk ik begin vroeg om nog wat te kunnen corrigeren indien nodig. Bovendien gaf het mij wat tijd om de thermometer van de bastard te ijken. Als een pauw zo trots was ik toen ik hem inderdaad stabiel op 100c kreeg :D

Na 2 uur in het pekelbad, blokje rookhout (appel) op de kolen gelegd en de kipfilet indirect op het rooster gelegd, kernthermometer er in en afwachten maar.

Bij 61 graden wilde die kip niet meer heter worden en de twijfel sloeg toe (is dat nu die stall? Doe ik het wel goed?) maar billen bij elkaar en afwachten maar weer. Na een uur begon de temp weer te stijgen.

Toen de kip zijn gaarheid had bereikt, kip nog even laten rusten. Dit is het resultaat geworden:

lQOzyEz.jpg





 





 
Prachtig, die ga ik ook een keer maken. Eet smakelijk!
 
Lekker lekker!
 
Oei. Lekker kippetje

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

 
Zal vast lekker smaken.

De volgende keer zou ik Max 90c aanhouden en wat beuk gebruiken om te roken.

Ook kan het pekel ervoor zorgen dat je de kipfilet al conserveert waardoor je met een lagere kern temperatuur al klaar bent. Hierover staat ook eea op het forum.
 
Ziet er fantastisch uit Marcel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Hele mooie kippetjes. Moet lekker geweest zijn.
 
Echt goed gelukt zo te zien... probeer eens met tomaat, feta, basilicum en kalamata olijfjes, zalig!
 
Kipjes zien er goed uit. Dat word smullen.
 
Ziet er super uit!
In de afgelopen weken al 2x gemaakt.  Morgen ga ik 18 filetjes doen... je hebt hier echt nooit genoeg van :

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan