BasBQ
Beef en Steak

Opnieuw

Ehh ja...
Eerder heb ik eens bericht over onze buitenkeuken en had ik allemaal mooie plannen om die af te maken.
Maar zoals dat wel vaker gaat, plannen zijn leuk, totdat de vrouw het in haar bol krijgt. De korte samenvatting is, we zijn verhuisd. 
Nadeel: de buitenkeuken is niet mee gekomen
Voordeel: ruimte voor nieuwe projecten

Welgeteld 5 leuke nieuwe projecten. Ok, ??n ervan is de tuin en die is niet heel relevant voor het forum maar vormt wel de rode draad dus die pak ik gewoon lekker mee.
Verder gaan we een zit/vuurkuil maken, een nieuwe buitenkeuken maken, de bestaande pizzaoven opleuken en er moet een nieuwe smoker komen.

Hieronder een impressie, let op dat details nog niet in beton gegoten zijn. De buitenkeuken wordt bijvoorbeeld heel anders. Maar daarover later meer.

1k0.jpg


We beginnen op 30 maart met het kaal trekken van de tuin en graven van de benodigde gaten. Daarna gaan we het leidingwerk voor afvoer, beregening en elektra trekken en een fundering (met afvoer) storten voor de vuurkuil en de wanden die rondom de aangrenzende plantenbak lopen.
De kuil zelf wordt een halve meter diep en de bakken er omheen een halve meter verhoogd. Omdat dit resulteert in een muur van een meter hoog waar grond tegen aan drukt gaan we dit metselen met een dubbele laag betonblokken (totaal 20cm dik) en bekleden met natuursteen strips.

Zoals het er nu naar uitziet gaan de bank en de vuurplaats gemaakt worden door het aanbrengen van een laag spuitbeton op een gemodelleerde basis. Dit wordt dan door zogenaamde shapers, de mannen die dat ook in dierentuinen maken, bewerkt zodat het er uit gaat zien als een natuurlijke rotspartij. Mijn idee is om in de betonlaag van de bank gelijk elektrische vloerverwarming mee te storten, dan heb je 's-avonds ook een lekker warme rug.

Dan de vuurplaats zelf. Een ronde verhoging waar een rooster met asbak in ligt. Ik wil een stalen ring op de rand kunnen leggen als ofyr en het idee is om in de wand een verticale pijp te maken waar een
vuur anker in kan worden gestoken.
(https://www.vuurenrook.nl/nl/petromax-vuur-anker-fire-anchor.html)

1k0.jpg


Tot zo ver het plan. Idee?n of aanvullingen?

 
Hmmm misschien moet ik de afmetingen van de bank dan nog eens herzien  :p
 
Dank je wel. We gaan het denk ik net niet in een weekendje redden  :-O
 
Moet je niet ook iets van afwatering in je vuurkuil regelen? Daar kan bij veel regen aardig wat water in blijven staan wat slecht wegtrekt...

Ziet er verder wel top uit, dat wordt een heerlijk tuintje!
 
Ja klopt, er komt een afvoer in die afloopt naar de trampoline. Daarvoor komt een kuil van een meter diep. De trampoline staat nu op een andere plek en het water staat tot 20cm onder de rand dus daar moeten we ook nog wat slims op bedenken. Afwateren naar de straat, die een stuk lager ligt, of iets met een dompelpomp ofzo.

We hebben ook gekeken naar van die speciale bakken die je ingraaft waar het water in wordt verzameld en dan langzaam afgegeven aan de bodem maar ik denk dat dat bijlange na niet voldoende capaciteit biedt.

En inderdaad, ik kan niet wachten tot we er vakantie in eigen tuin kunnen vieren.
 
Geen half werk
Hou ons op de hoogte
 
Mooi project. Om water in de grond te laten dringen werden vroeger pijpen in de grond geboord. Welke vol met grind gestort werden. Meter of 2 de grond in. Het hangt natuurlijk wel van het type ondergrond af. 
 
Dikke blauwe klei. Ik heb in de vorige tuin (paar 100 meter verderop) met een grondboor tot ongeveer 1,5 m een stuk of 8 gaten onder de trampoline geboord en gevuld met grint. No joy... En om zeker te maken dat ik achteraf niet met kaplaarzen bij t vuur hoef te zitten ga ik liever aan de veilige kant zitten. Als aanvulling op andere maatregelen is het zeker geen slecht idee.
 
Ik vraag me ook af hoeveel zin het heeft om de elektrische vloerverwarming in de bank te verwerken. Het is iets wat je neem ik aan alleen aanzet als het aan de koude kant is en je wilt bij een fikkie gaan zitten, maar je hebt dan een behoorlijk grote en koude massa die je op moet warmen, waardoor het misschien wel uren duurt voordat het enigszins voelbaar is.
 
Goede vraag, ik heb helaas weinig referenties kunnen vinden  :-O Er zijn schijnbaar weinig anderen met dit idee. Gek toch...

De basis van de bank wordt van piepschuim gemaakt. Daar gaat een laag van ongeveer 7cm beton overheen. Aangezien piepschuim prima isoleert lijkt het me dat de warmte snel in het beton zou moeten zitten.
Badkamervloerverwarming is er toch ook op gemaakt om gedurende korte perioden van de dag de vloer te verwarmen. Daarbij gaan we meestal zitten wanneer het nog warm is en kan hij al aan en hopelijk zit de warmte van de dag er dan nog in.
 
Marcus zei:
Goede vraag, ik heb helaas weinig referenties kunnen vinden  :-O Er zijn schijnbaar weinig anderen met dit idee. Gek toch...

De basis van de bank wordt van piepschuim gemaakt. Daar gaat een laag van ongeveer 7cm beton overheen. Aangezien piepschuim prima isoleert lijkt het me dat de warmte snel in het beton zou moeten zitten.
Badkamervloerverwarming is er toch ook op gemaakt om gedurende korte perioden van de dag de vloer te verwarmen. Daarbij gaan we meestal zitten wanneer het nog warm is en kan hij al aan en hopelijk zit de warmte van de dag er dan nog in.

Kan je dan niet beter "echte" vloerverwarming (met glycol ipv water tegen het kapotvriezen) leggen met een spiraal in de vuurkorf en een circulatiepompje.
 
Heb ik overwogen, Sterker nog, dat was het originele plan. Wat zie jij als voordeel ten opzichte van elektrisch?

De redenen om te kiezen voor elektrisch zijn met name bevriezing (dan is glycol idd een oplossing), kans op oververhitting aangezien je het lastig kunt sturen en in zijn geheel minder regelbaar.
Voordeel van energiezuiniger valt deels weg doordat de pomp ook stroom verbruikt en deze meer, volgens mij zelfs dagelijks een x periode, moet draaien om te voorkomen dat er op termijn verstoppingen optreden. Ik heb op mijn vorige vloerverwarming een schakelaar gehad die de pomp inschakelt op basis van de aanvoertemperatuur. Deze draaide ook elke nacht even om verstoppingen te voorkomen.
Daarbij zitten we niet 150 avonden per jaar buiten.

Als je een ander idee hebt hoor ik dat graag
 
Marcus zei:
Heb ik overwogen, Sterker nog, dat was het originele plan. Wat zie jij als voordeel ten opzichte van elektrisch?

De redenen om te kiezen voor elektrisch zijn met name bevriezing (dan is glycol idd een oplossing), kans op oververhitting aangezien je het lastig kunt sturen en in zijn geheel minder regelbaar.
Voordeel van energiezuiniger valt deels weg doordat de pomp ook stroom verbruikt en deze meer, volgens mij zelfs dagelijks een x periode, moet draaien om te voorkomen dat er op termijn verstoppingen optreden. Ik heb op mijn vorige vloerverwarming een schakelaar gehad die de pomp inschakelt op basis van de aanvoertemperatuur. Deze draaide ook elke nacht even om verstoppingen te voorkomen.
Daarbij zitten we niet 150 avonden per jaar buiten.

Als je een ander idee hebt hoor ik dat graag

Waarom? Grotere capaciteit, meer en sneller warmte te krijgen in de bank lijkt me.
 
Stijn zei:
Waarom? Grotere capaciteit, meer en sneller warmte te krijgen in de bank lijkt me.

Ik ga eens kijken of ik dat kan narekenen. Overigens moeten er volgens mij dan ook extra voorzieningen komen zoals de mogelijkheid om bij te vullen en expansie.
 
" Zoals het er nu naar uitziet gaan de bank en de vuurplaats gemaakt worden door het aanbrengen van een laag spuitbeton op een gemodelleerde basis. Dit wordt dan door zogenaamde shapers, de mannen die dat ook in dierentuinen maken, bewerkt zodat het er uit gaat zien als een natuurlijke rotspartij. Mijn idee is om in de betonlaag van de bank gelijk elektrische vloerverwarming mee te storten, dan heb je 's-avonds ook een lekker warme rug. "


Leuk tuinproject :) en leuk verzonnen, een bank die er uit gaat zien als een natuurlijke rotspartij met verwarming MAAR ik vraag mezelf af of dat die bank ook lekker comfortabel zit :-? Ben je niet bang dat het straks een grote kussen partij op de bank gaat worden omdat de bank best wel hard en misschien her en der scherp is en je bips en rug wel wat comfort willen ;) en in hoeverre heb je dan nog profijt van de rugverwarming :-?
 
Scherp kunnen we in overleg met de shapers voorkomen. Hard wordt hij zeker dus ik sluit niet uit dat er (dunne ?) kussens ofzo gebruikt gaan worden om op te zitten. Of de warmte daar dan intrekt weet ik niet. De rug blijft dan nog wel warm. Daar zal eerder een deken tussen zitten.
Ik ben bang dat er maar ??n manier is om er achter te komen.  Volgens mij zijn we de eerste dus als het werkt is t een mooi nieuw concept om op de markt te brengen  :D
 
Marcus zei:
Stijn zei:
Waarom? Grotere capaciteit, meer en sneller warmte te krijgen in de bank lijkt me.

Ik ga eens kijken of ik dat kan narekenen. Overigens moeten er volgens mij dan ook extra voorzieningen komen zoals de mogelijkheid om bij te vullen en expansie.

klopt, elektrisch zal sowieso makkelijker zijn.
 
Een Scouting club in Eindhoven had een soortgelijke opstelling met de fire pit en zitbank eromheen weet uit ervaring dat als de fire pit een half uurtje heeft staan branden de bank redelijk warm tot heet gestookt is door stralingswarmte, ligt natuurlijk ook aan de grootte van de pit fire en ik kan je verzekeren dat de betreffende scouts goede fikkiestokers waren =))

Geen kritiek, ik vind het een geweldig idee, alleen een punt van meedenken
 
Terug
Bovenaan Onderaan