BasBQ
Beef en Steak

Walnut apple toffee crumble

 
 
 
 
 

Boldeagle

Gerijpt
Berichten
4.066
walnut apple toffee crumble

Dit lekkere d?sert is redelijk eenvoudig om te maken en alleen om de naam moet je het al maken.
Dit recept is voor 4 personen en is in deze vorm niet al te groot van opzet. Dus pas de hoeveelheden aan naar gelang het aantal personen
Wat hebben we nodig?



voor de toffee/karamelsaus:
? 160 gram kristalsuiker,
? 60 ml water,
? 100 ml slagroom, alvast een beetje voorverwarmd,
? 1 flinke eetlepel roomboter.

Voor het kruimeldeeg:
? 125 gram bloem
? 65 gram roomboter, koud en in blokjes gesneden
? 50 gram suiker
? eetlepel ijskoud water

voor de vulling:
? 2-3 appels
? walnoten

De karamel saus:
Doe het water en de suiker in een hoge pan (dat voorkomt spetteren) en breng op middelmatig vuur aan de kook. Belangrijk is hierbij om NIET te roeren tijdens dit proces, want dat komt het kristallisatie process niet ten goede.Laat het suikermengsel rustig doorkoken totdat je een mooie lichte (!) karamel kleur hebt, en haal dan de pan van het vuur.  



Kook niet langer door dan nodig is, want dan kun je het suiker ?verbranden? en dat proef je!
Giet vervolgens  de voorverwarmde slagroom bij de karamel en roer goed door.Voeg hierna de boter toe en bind het geheel tot een mooie karamelsaus. Eventueel kun je deze karamelsaus nog een beetje inkoken om dikker te maken, maar houdt er rekening mee dat tijdens het afkoel proces de saus ook nog iets dikker wordt



Het kruimeldeeg:
Ik vind het zelf het meest makkelijk om deze met de kitchenaid te maken en heb zo in 1 minuut een deeg. Doe alles ingredi?nten bij elkaar en zorg dat het water wat je toevoegt echt ijskoud is. ( ik doe meestal een ijsblokje met water in een kopje) mix alles met de bischopkaak door elkaar tot je een kruimeldeeg hebt. (met een handmixer met gardes gaat het ook prima)

De vulling:
schil de appels en snijd deze in blokjes. Fruit de appel met een eetlepel boter voor ongeveer 5 minuten in een pan. Doe de appels in een schaal en doe een handvol aan walnoten bij. Giet hier de karamelsaus over en dek af met je kruimeldeeg.



Helaas geen foto?s meer van het eindresultaat, want de visite dook er bovenop.
Het gerecht zal ongeveer een half uurtje nodig hebben op een 200 graden BBQ
Ik serveer het meestal met een bolletje ijs

eet smakelijk
 
Klinkt erg lekker
 
Lekker Mike!
Ik maak mijn desserts meestal voor 6 personen  :p , gewoon de ingredi?nten keer 1,5?
 
Ceriel zei:
Lekker Mike!
Ik maak mijn desserts meestal voor 6 personen  :p , gewoon de ingredi?nten keer 1,5?

Ja of 2x, ik denk dat er sowieso niet veel overblijft  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan